Porsche 911 Carrera 4S: żywa legenda
Poraża przyspieszeniem, zachwyca przyczepnością, kusi charakterem. To jedna z największych legend motoryzacji. Produkowana już od 50 lat. Powstało siedem generacji. Wyprodukowano ponad 820 tys. egzemplarzy. Pierwszy model zaprezentowano w 1963 roku, na salonie samochodowym we Frankfurcie, a każda kolejna generacja była lepsza od poprzedniej. Dla jednych samochód marzeń z plakatu nad łóżkiem, dla innych ogromna radość z jazdy. Oto najnowsze Porsche Carrera 4 S. Supersamochód uniwersalny. Sprawdza się na torze i w drodze do biura.
Pierwsze „911” miało chłodzony powietrzem, 6-cylindrowy silnik typu boxer o mocy 128 KM, który pozwalał na rozpędzenie samochodu do ok. 210 km/h. Testowany egzemplarz też wyposażono w 6-cylindrowego boxera. Jest chłodzony cieczą, ma pojemność 3.8 litra, dysponuje mocą 400 KM oraz momentem obrotowym 440 Nm. W samochodzie, który waży około 1,5 tony, efekt jest piorunujący. Carrera przyspiesza do setki w 4,3 sekundy i rozpędza się do 297 km/h. Napęd za pośrednictwem dwusprzęgłowej i bardzo szybkiej skrzyni PDK jest przenoszony na wszystkie koła. Jak bardzo szybkiej? Na przyspieszenie od zera do 160 km/h Porsche 911 Carrera 4 S potrzebuje tylko 9,2 s. Większość samochodów w tym czasie nie jest w stanie rozpędzić się nawet do setki. Imponująco wygląda przyspieszanie z 80 do 120 km/h, najczęściej występujące podczas wyprzedzania. Dla Carrery 4S to drobnostka. Na objechanie w ten sposób TIRa wystarczy jej 2,5 s.
Układ napędowy, przenoszący moc na cztery koła, bazuje na rozwiązaniach, zastosowanych w poprzedniej generacji Porsche 911 Turbo. Jest w stanie przekazać 100 procent mocy na każdą z osi, w zaledwie 100 milisekund. Pozwala bezpiecznie jeździć z ogromnymi prędkościami i to praktycznie w każdych warunkach. 7-biegowa skrzynia PDK jest szybka jak błyskawica. Siódmy bieg służy jedynie oszczędzaniu paliwa, podobnie jak układ wolnego koła, załączający się nawet przy 150 km/h.
Ta ikona supersamochodu wzbudza emocje wśród fanów motoryzacji na całym świecie i przez wielu jest uważana za punkt odniesienia dla wszystkich innych samochodów sportowych. Wraz z kolejnymi modelami, dynamicznie się zmieniała, nie tracąc swojego wyjątkowego charakteru.
Dziś mamy do czynienia z wynikiem pięćdziesięcioletniej ewolucji modelu 911. Wystarczy jeden rzut oka, by go rozpoznać. Ten samochód, choć tak nowoczesny, nie zmienił swojej stylistyki od pół wieku.
Choć jego wygląd nie jest ostentacyjny, Porsche 911 robi wrażenie i przyciąga spojrzenia. Zwraca też uwagę policji. Podczas sesji zdjęciowej zostaliśmy poddani kontroli dokumentów. Po wyjaśnieniu, że - choć nie jesteśmy właścicielami tego samochodu - użytkujemy go legalnie, funkcjonariuszka i funkcjonariusz z chęcią zapozowali do zdjęcia. Pozdrawiamy.
Ponieważ do szybkiego samochodu pasują piękne dziewczyny, do współpracy przy realizacji materiału wideo zaprosiliśmy także Miss Polski Ziemi Pomorskiej, Natalię Kaźmierczak i Miss Ziemi Kaszubskiej, Paulinę Płoską.
Powróćmy jednak do „naszego” Porsche. W środku, nadspodziewanie dużo miejsca. Oczywiście dla tych, którzy siedzą z przodu. Z tyłu też mogą podróżować dorośli, ale tylko w awaryjnych sytuacjach. Tylną ławeczkę, bo z pewnością nie kanapę, najlepiej potraktować jako dodatkowe 160 litrów na bagaż, ponieważ pod maską (czyli w bagażniku) wygospodarowano zaledwie 125 litrów.
W fotelach sportowa ciasnota. Dzięki niej, nie będziesz przemieszczać się w zakrętach, nie mogąc sprawnie dosięgnąć gazu lub co gorsza hamulca. Teraz wystarczy przekręcić, tradycyjnie umieszczony po lewej stronie kluczyk, by działa się magia.
Będzie jeszcze większa, gdy dopłacisz 3215 euro za sportowy układ wydechowy. W codziennej eksploatacji Carrera potrafi być w miarę cicha. Przyjeżdżać do biura, strzelając z rury? Przecież to nie wypada. Wystarczy wcisnąć mały guzik w centralnej konsoli, by soczyste, basowe brzmienie stało się donośne.
Ruszanie jest ekscytujące. Zwłaszcza z pakietem Sport Chrono Plus. Wystarczy włączyć program Sport Plus, wcisnąć hamulec i gaz, a następnie szybo zabrać nogę z hamulca. Niewiele ponad 4 sekundy później wskazówka prędkościomierza minie już pierwszą setkę. Tak działa system Launch Control.
W zakrętach opony, jak zaczarowane, kleją się do asfaltu. To genialny samochód, stworzony do szybkiej, ale bardzo bezpiecznej jazdy. Carrera 4S w wersji z napędem na wszystkie koła jest samochodem całorocznym. W przeciwieństwie do wersji z napędem na tylną oś, w żadnych warunkach nie robi nadsterownych niespodzianek.
Ponad 160 tys. zł... to nie jest cena tego samochodu, lecz samych dodatków z bardzo długiej listy opcjonalnego wyposażenia. Za prezentowany egzemplarz trzeba zapłacić prawie 730 tys. zł. Dodajmy, że cenę 911-ki z łatwością możemy podnieść, kupując np. komplet ceramicznych tarcz hamulcowych za 10 tys. euro. W tej sytuacji cena wersji podstawowej (nieco ponad 530 tys. zł), brzmi niezwykle atrakcyjnie.
Porsche 911 Carrera 4 S, jak żaden inny samochód sportowy, jest pomostem pomiędzy nowoczesnością i tradycją, luksusem i powszechnością, funkcjonalnością i zapierającymi dech w piersiach osiągami.
Marek Wieliński, moto.wp.pl
"Porsche 911 Carrera 4S" - DANE TECHNICZNE
Typ silnika | "6-cylindrowy boxer" |
Pojemność silnika cm3 | "3800 " |
Moc KM / przy obr./min | "400 / 7400 " |
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. | "440 / 5600" |
Skrzynia biegów | null |
Prędkość maksymalna km/h | "297" |
Przyspieszenie (0-100 km/h) s | "4,3" |
Zużycie paliwa: | |
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) | "12,7 / 7,0 / 9,1 " |
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) | "b.d. / b.d. / 13,3 (max. 22)" |
Pojemność bagażnika min./max. / l | "125" |
Wymiary (dł./szer./wys.) mm | "4491 / 1852 / 1296 " |
Cena wersji podstawowej w zł | "564 323 " |
Cena testowanego modelu w zł | "727 631" |
Plusy | null |
Minusy | null |