Porsche 718 Boxster: więcej za mniej

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

718 Boxster to ukłon w stronę sportowego Porsche 718, które w latach 60. odnosiło szereg sukcesów na torach wyścigowych. Mocny lifting dwuosobowego cabrio poprawił jego właściwości jezdne, podniósł moc silników i jednocześnie zmniejszył zapotrzebowanie na paliwo. Wnętrze zyskało na świeżości, a ceny utrzymano na znanym dotychczas poziomie. Czy to recepta na sukces?

Nowa linia modelowa prezentuje się o wiele lepiej od poprzednika. Zyskała nowe lakiery nadwozia, wzory felg i bardziej wyraziste detale, nawiązujące do sportowego rodowodu marki. Konstruktorzy postawili na większe wloty powietrza, inaczej uformowane lusterka boczne i osłony progowe, a w przednich reflektorach na biksenonowe światła zintegrowane z czteropunktowymi LED-ami do jazdy dziennej. W standardzie dostaniemy też 19-calowe aluminiowe obręcze (20 cali w opcji). Najwięcej zmian zaszło z tyłu, gdzie przeprojektowano cały pas, wzbogacając go o dyskretną lotkę, dwie końcówki układu wydechowego, czarny dyfuzor i światła stopu zaopatrzone w cztery diody.

Wnętrze najnowszego wcielenia utrzymano w stylu nawiązującym do poprzednika. Myśl przewodnia kokpitu pozostała bez zmian, jednak pojawiły się nowe multimedia, lepszy system audio i dotykowy ekran przypominający kształtem i obsługą interaktywny tablet. Pogrupowano w nim funkcje, dzięki czemu dotarcie do pożądanych ustawień jest nieco łatwiejsze, ale i tak wymaga przyzwyczajenia. Co ważne, wreszcie można połączyć się z internetem i korzystać z przydatnych aplikacji sprawdzających pogodę, aktualny kurs walut, ceny paliw, czy też wydarzenia kulturalne w najbliższej okolicy. Między fotelami wygospodarowano klasyczny dla Porsche panel do sterowania dachem, twardością zawieszenia, głośnością wydechu i układem wyłączającym silnik w korkach.

Jakość materiałów wykończeniowych nie pozostawia wiele do życzenia. Na życzenie klienta deskę rozdzielczą wraz z tunelem środkowym można obszyć skórą w jednej kilku wersji kolorystycznych. Pozostałe tworzywa są miękkie, choć zdarzają się też twarde, lecz solidnie spasowane plastiki. W modelu 718 debiutuje też nowa, trójramienna kierownica, którą spotkamy wkrótce w Macanie oraz Cayenne. Miejsca w kabinie nie brakuje. Nawet przy złożonym brezentowym dachu, pasażerowie nie powinni czuć się klaustrofobicznie. Siedziska zamontowano nisko, co potęguje wrażenie obcowania z typowo sportowym samochodem. Wszechstronna regulacja elektroniczna pomaga w dopasowaniu odpowiedniej pozycji.

Decydując się na Boxstera, mamy do wyboru dwa czterocylindrowe silniki benzynowe. Oba spełniają normy Euro 6 i zostały wsparte turbodoładowaniem. Pierwszy z nich to dwulitrowa jednostka typu bokser. Generuje aż 300 KM i 380 Nm dostępnych w przedziale 1950-4500 obr./min. Napęd przenosi na tylną oś i współpracuje z 6-stopniowym manualem lub 7-biegowym dwusprzęgłowym automatem PDK.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

Wariant z mechaniczną przekładnią do setki przyspiesza w 5,1 sekundy, do 160 km/h w 11,3 sekundy, zaś maksymalnie rozpędza się do 275 km/h. Jeszcze więcej wrażeń za kierownicą dostarczy skrzynia automatyczna z pakietem Sport Chrono (4,7 s do 100 km/h i 10,8 do 160 km/h). Według zapewnień producenta, auto zużywa w mieście 9,9 litra, natomiast w trasie 6 (odpowiednio 9 i 5,7 dla odmiany z PDK).

Boxster S z centralnie umieszczonym silnikiem ma 2,5-litra pojemności i jeszcze lepsze parametry. 350 KM i 420 Nm pozwala rozpędzić roadstera do 285 km/h. Pierwsza setka pojawia się na liczniku po 4,6 sekundy (4,2 PDK Sport Chrono), a 160 km/h po 9,7 (9,2 PDK). Do wyboru oddano skrzynię manualną i automatyczną. Napęd, tak jak w przypadku słabszej odmiany, przekazywany jest na tylną oś.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

Przy okazji modernizacji inżynierowie poświęcili sporo uwagi układowi jezdnemu. Elektromechanicznie wspomagany układ kierowniczy ma o 10 proc. bardziej bezpośrednie przełożenie, co w teorii poprawia zwinność auta i sprawia, że staje się łatwiejsze w prowadzeniu. Za dopłatą można wyposażyć Porsche w Active Suspension Managment obniżające zawieszenie o 10 mm. Na liście opcji udostępniono też jego bardziej sportową odmianę z prześwitem zmniejszonym o 20 mm. Wspomniany wcześniej pakiet Sport Chrono umożliwia maksymalne wykorzystanie potencjału roadstera. Jego charakterystykę konstruktorzy wzorowali na pojazdach typowo wyścigowych. Po wciśnięciu przycisku Sport Response, Boxster wyostrza pracę silnika i skrzyni biegów, a także pobudza wydech do głośniejszej i bardziej efektownej pracy.

Względem poprzednika, moc wzrosła o 35 KM w obu dostępnych wariantach i jednocześnie średnie zużycie paliwa zmalało o 13 proc.. Boxster w polskich salonach zadebiutuje w ostatnich dniach kwietnia. Za bazowy wariant z 300-konny silnikiem trzeba zapłacić 230 510 złotych. Wersja z dopiskiem S kosztuje niewiele ponad 325 tysięcy.

Piotr Mokwiński/ll

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3