Polski układ kierowniczy w koncepcie Peugeot

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Elektryczny, sportowy koncept Peugeot EX1, zostanie wyposażony w specjalną wersję produkowanego m.in. w polskim zakładzie Nexteer Automotive elektrycznego układu kierowniczego single-pinion EPS.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Zmniejszający tarcie i wysokowydajny system wskazuje, że produkowane obecnie układy ze wspomaganiem elektrycznym mogą znaleźć swe zastosowanie także w najnowocześniejszych pojazdach koncepcyjnych światowych producentów.

Peugeot EX1 wyposażony jest w cztery silniki elektryczne, które łącznie produkują moc 340 KM i moment obrotowy 240 Nm. Sprawia to, że maksymalna prędkość EX1 wynosi 260 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 3,5 s. Ponadto, w przeciwieństwie do większości aut sportowych, francuski concept car wyposażony jest w dwa drążki kierownicze zastępujące standardową kierownicę. Rozwiązanie to podobne jest do systemów sterowania stosowanych w kokpitach lotniczych.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Sercem układu kierowniczego EX1 jest najnowsza wersja rozwijanego od 10 lat przez Nexteer Automotive systemu EPS (Electric Power Steering) - wspomaganego elektrycznie układu, który poprawia zwrotność francuskiego Konceptu, ma gwarantować niskie zużycie energii i zapewniać daleki zasięg - cechy szczególnie istotne w samochodach elektrycznych o charakterze sportowym. Ponadto niskie poziomy tarcia układu single-pinion mają poprawiać wyczucie drogi przez kierowcę.

- _ Peugeot EX1 to przykład tego, że układy kierownicze wspomagane elektrycznie wprowadzają nowe doznania w prowadzeniu sportowych aut, pomagając także w ograniczeniu ich wpływu na środowisko. Jesteśmy dumni, że mogliśmy wesprzeć ekscytującą wizję elektrycznego samochodu przyszłości koncernu PSA _ - mówi Laurent Bresson, dyrektor globalnej sprzedaży i marketingu oraz dyrektor zarządzający Nexteer Automotive w Europie. By zapewnić maksymalnie efektywną pracę układu, inżynierowie Nexteer Automotive, ściśle współpracując ze specjalistami koncernu PSA, w bardzo krótkim czasie stworzyli oprogramowanie układu single-pinion EPS, zaprojektowane specjalnie dla modelu EX1. Było to możliwe dzięki temu, iż systemy EPS mogą być w pełni adaptowalne na potrzeby konkretnego producenta i modelu samochodu.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Układy Nexteer Automotive mają obecnie zastosowanie we wszystkich klasach samochodów osobowych - od aut miejskich po SUV'y. Jednymi z najnowszych modeli, w których stosowany jest single-pinion EPS, są m.in. modele Citroena - najnowszy DS3 oraz aktualna wersja miejskiego C3.

- _ Nasi inżynierowie pracowali nad wersjami systemu EPS przeznaczonymi dla wszystkich klas produkowanych obecnie aut osobowych - od elektrycznych samochodów miejskich po mocne muscle car'y. Dzięki temu zdobyli niezbędne know-how, które możemy teraz wykorzystywać pracując nad nowymi projektami dla największych światowych producentów _ - mówi Paul Poirel, główny inżynier Nexteer Automotive w Europie.

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟