Polski Land Criuser w drodze na Dakar

Obraz

*Do przyjechał Polski pierwszy Land Cruiser 120, przygotowany w rajdowej specyfikacji T2. Auto debiutuje w barwach teamu Toyota Terratrek Competition i jest jedynym profesjonalnie przygotowanym Land Cruiserem, który będzie reprezentować Polskę w światowym cyklu długodystansowych rajdów pustynnych. *

Obraz

Toyota Competition, który przygotował auto, to specjalny oddział Toyota France, zajmujący się przygotowaniem i obsługą samochodów do rajdów terenowych, w tym rajdów Pucharu FIA i Rajdu Dakar. Polska załoga Toyota Terratrek Competition w składzie Aleksander Sachanbiński i Arkadiusz Rabiega wystartuje w rajdzie Silk Way Rally we wrześniu tego roku. Będzie to pierwszy poważny sprawdzian możliwości zawodników i samochodu.

Silk Way Rally to nowa impreza firmy A.S.O., organizatora największego i najtrudniejszego rajdu na świecie - Rajdu Dakar.
- Start w tym rajdzie pokazuje prawdziwy cel teamu, którym jest start w najbliższej edycji tego najbardziej znanego i zarazem morderczo trudnego rajdu - mówi Robert Mularczyk z Toyota Motor Poland.

* ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ LC120 T2 * Międzynarodowa Federacja Sportów Motorowych (F.I.A.), w ramach organizacji rajdów terenowych typu cross-country, dzieli pojazdy na kategorie samochodów typu prototyp i samochodów produkcyjnych. Obie grupy rywalizują na tych samych trasach, ale są oddzielnie klasyfikowane, poza klasyfikacją generalną danej imprezy. Obecnie F.I.A. używa oznaczeń T1 dla prototypów oraz T2 dla samochodów produkcyjnych. Do pierwszej klasy zaliczają się m.in. rajdówki spod znaków Mitsubishi czy VW, w których niewiele pozostało z fabrycznych samochodów oferowanych w salonach dealerskich. W odróżnieniu od klasy T1, gdzie niewiele jest ograniczeń przy budowie samochodu rajdowego, T2 ma bardzo ścisły i rygorystyczny regulamin, który nie pozwala na zbyt daleko idące przeróbki.
- W końcu mają to być samochody produkcyjne, które są prawie takie same, jak te dostępne u dilerów - dodaje Mularczyk.

Obraz

Klasa T2 jest alternatywą dla zawodników i amatorów sportów motorowych, posiadających mniejsze budżety niż zespoły fabryczne. Dodatkowo rygorystyczne regulaminy wyrównują szanse zawodników w klasie. Samochody produkcyjne muszą być trwałe i niezawodne z powodu ograniczeń w możliwościach wymiany podzespołów podczas imprezy, starty w rajdach terenowych są najlepszym świadectwem ich jakości.

Zawieszenie Land Crusiera 120 T2 zamiast seryjnego zawieszenia otrzymał osiem amortyzatorów ProFlex, 4 sprężyny, wzmocnienia wahaczy, osłony manszet i mocowań amortyzatorów. Pod maską znajduje się wysokoprężny motor 3.0 D4-D, 225 KM z manualną skrzynią sześciobiegową, który na odcinku specjalnym potrzebuje średnio od 20 do 26 litrów paliwa na 100 km. Auto zostało wyposażone również w specjalny zbiornik paliwa, o pojemności 300 litrów również w dodatkowe zbiorniki na wodę oraz nawet cztery koła zapasowe, rajdowe fotele, klatkę bezpieczeństwa i inne. Toyota Motor Corporation nie prowadzi oficjalnego programu dotyczącego rajdów 4x4. Jednak wielu użytkowników, doceniając wysoką jakość i dużą trwałość terenowych Toyot, przygotowuje je do startów w klasie T2. Od kilkunastu lat samochody Toyoty wygrywają wspomnianą klasę w Rajdzie Dakar. Tak też się stało w roku 2007 oraz ostatnim rajdzie w Argentynie i Chile. Nicolas Gibon i Akira Miura (Toyota Auto Body) zwyciężyli klasyfikację T2, zajmując również wysokie 14.
miejsce w klasyfikacji generalnej. Kolejne dwa miejsca także przypadły kierowcom Land Cruiserów: 2. miejsce dla załogi Xavier Foj i Joan Pujolar (KXR Team) z Hiszpanii, a 3. – Ronan Chabot i Gilles Pillot (Toys Motors – Paru Vendu) z Francji. Był to prawdziwy triumf zawodników i samochodów Toyota Land Cruiser. Ostatni Dakar ukończyło w sumie 21 Toyot. Część z nich, w tym KXR i Toys Motors, były obsługiwane przez Toyota France Competition.

Obraz

Od marca tego roku do europejskiej rodziny Toyota Competition dołączył także zespół rajdowy Aleksandra Sachanbińskiego – Terratrek. To pierwszy polski zespół, który będzie startował w rajdach samochodem Toyota Land Cruiser 120 w specyfikacji T2, przygotowanym przez Toyota Competition. Pierwsze testy odbyły się podczas rajdu Italian Baja. Przed zespołem Toyota Terratrek Competition cel główny, czyli Dakar 2010. W drodze do jego osiągnięcia mają jeszcze wiele startów, w tym Silk Way Rally w Kazachstanie. Toyota Motor Poland jest patronem technicznym przedsięwzięcia i będzie wspierać zespół wiedzą techniczną podczas przygotowań i startów w kolejnych rajdach.

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy