Polacy wykorzystają grafen w silnikach

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Grafen to materiał o ogromnych możliwościach, a polscy naukowcy widząc ten potencjał pracują nad szerokim wykorzystaniem tego tworzywa. W Instytucie Transportu Samochodowego uruchamiane jest nowe laboratorium, które ma zbadać możliwość zastosowania grafenu w silnikach samochodowych. Takie jednostki napędowe miałyby być dużo wytrzymalsze.

Instytut Transportu Samochodowego uruchamia drugie w Polsce laboratorium umożliwiające produkcję grafenu. Choć oficjalne otwarcie planowane jest na lipiec 2014 r., to naukowcy już rozpoczęli prace nad zwiększeniem wytrzymałości silników. Pierwszym etapem był zakup Volkswagena Golfa VII z silnikiem 1,4 l o mocy 140 KM – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”. Na początku naukowcy zamienili zawory na tytanowe, aby zbadać jak sprawuje się jeden z najwytrzymalszych, stosowanych dzisiaj materiałów. Po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów zostaną one wymienione na grafenowe.

Na początku naukowcy z Instytutu Transportu Samochodowego skupią się na stworzeniu zaworów z grafenu, które mają wytrzymywać nawet dwa razy dłużej od dzisiaj stosowanych elementów. W przyszłości grafen może być też wykorzystywany w elementach turbosprężarki i w pierścieniach tłokowych. Zaletą nowego materiału jest przede wszystkim jego wytrzymałość – 100 razy większa niż stali. W motoryzacji ważne jest też bardzo dobre przewodnictwo ciepła.

Możliwości zastosowania grafenu (nie tylko w motoryzacji) są bardzo duże. Inżynierowie z ITS jeszcze czekają na uruchomienie laboratorium, ale większość projektów jest już gotowa i czeka na realizację. Oznacza to, że przeszkoleni pracownicy opracowali już kilka pomysłów i czekają na możliwość skorzystania z aparatury.

Przedstawiciele ITS chcą jak najszybciej dopracować grafenowe zawory i zaoferować to rozwiązanie przemysłowi. Jak zaznacza DGP, czas jest kluczowy. Podobne badania prowadzą również inżynierowie za granicą – m.in. w Nowym Jorku. Według przewidywań, rynek wyrobów z grafenu za dwa lata będzie wart 67 mln dolarów, a na koniec dekady już 10 razy więcej.

sj, moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła