Polacy wykorzystają grafen w silnikach
Grafen to materiał o ogromnych możliwościach, a polscy naukowcy widząc ten potencjał pracują nad szerokim wykorzystaniem tego tworzywa. W Instytucie Transportu Samochodowego uruchamiane jest nowe laboratorium, które ma zbadać możliwość zastosowania grafenu w silnikach samochodowych. Takie jednostki napędowe miałyby być dużo wytrzymalsze.
Instytut Transportu Samochodowego uruchamia drugie w Polsce laboratorium umożliwiające produkcję grafenu. Choć oficjalne otwarcie planowane jest na lipiec 2014 r., to naukowcy już rozpoczęli prace nad zwiększeniem wytrzymałości silników. Pierwszym etapem był zakup Volkswagena Golfa VII z silnikiem 1,4 l o mocy 140 KM – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”. Na początku naukowcy zamienili zawory na tytanowe, aby zbadać jak sprawuje się jeden z najwytrzymalszych, stosowanych dzisiaj materiałów. Po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów zostaną one wymienione na grafenowe.
Na początku naukowcy z Instytutu Transportu Samochodowego skupią się na stworzeniu zaworów z grafenu, które mają wytrzymywać nawet dwa razy dłużej od dzisiaj stosowanych elementów. W przyszłości grafen może być też wykorzystywany w elementach turbosprężarki i w pierścieniach tłokowych. Zaletą nowego materiału jest przede wszystkim jego wytrzymałość – 100 razy większa niż stali. W motoryzacji ważne jest też bardzo dobre przewodnictwo ciepła.
Możliwości zastosowania grafenu (nie tylko w motoryzacji) są bardzo duże. Inżynierowie z ITS jeszcze czekają na uruchomienie laboratorium, ale większość projektów jest już gotowa i czeka na realizację. Oznacza to, że przeszkoleni pracownicy opracowali już kilka pomysłów i czekają na możliwość skorzystania z aparatury.
Przedstawiciele ITS chcą jak najszybciej dopracować grafenowe zawory i zaoferować to rozwiązanie przemysłowi. Jak zaznacza DGP, czas jest kluczowy. Podobne badania prowadzą również inżynierowie za granicą – m.in. w Nowym Jorku. Według przewidywań, rynek wyrobów z grafenu za dwa lata będzie wart 67 mln dolarów, a na koniec dekady już 10 razy więcej.
sj, moto.wp.pl