Bezpieczne drogi to nie tylko równy i szeroki asfalt, ale też odpowiednia infrastruktura pomocnicza. Ta, która istnieje przy polskich trasach, nie zawsze spełnia oczekiwania ich użytkowników. Polacy pracują jednak nad jej ulepszeniem. Na pierwszy ogień idą przydrożne słupy i bariery.
Jak informuje Komenda Główna Policji, w 2015 roku doszło do 329 wypadków polegających na wjechaniu w barierę ochronną. W wyniku tych zdarzeń zginęły 23 osoby, a 418 zostało rannych. Jeszcze tragiczniejsze statystyki dotyczą najechania na słup lub znak drogowy. W 2015 roku doszło do 514 takich wypadków. Pochłonęły one 39 ofiar, a ranne zostały w nich 653 osoby. Liczbę tragedii można zmniejszyć, stosując nowoczesne rozwiązania – przekonują Polacy.
- Stalowy słup ma to do siebie, że pojazd, który w niego wjeżdża, już na nim pozostaje a osoby, które znajdują się w pojeździe, poddane są bardzo gwałtownemu uderzeniu - tłumaczy Sławomir Melski z firmy Alumast. Inaczej ma być w przypadku elementów kompozytowych. Wykonany w tej technologii słup podczas wypadku ulega zniszczeniu, ale to daje większe szanse na przeżycie kierowcy i pasażerom. Pomyślano także o przewodach elektrycznych, które znajdują się we wnętrzu słupa. Zostały one zabezpieczone przed wydostaniem się na zewnątrz.
Nowości dotyczą także przydrożnych barier. Obecnie najczęściej spotyka się taki ich rodzaj, który posiada ciągłą, gładką zaporę na wysokości maski samochodu osobowego i - co kilka metrów - podpory. To właśnie one stanowią największe zagrożenie dla użytkowników jednośladów. Jeśli bezwładnie sunący po ziemi motocyklista uderzy w taki słupek, właściwie nie ma szans na przeżycie. Zmienić ma to pomysł polskiej firmy Saferoad. Chodzi o wyposażenie przydrożnych barier w dolną listwę, która zamortyzuje uderzenie motocyklisty. W Inowrocławiu przeprowadzono testy nowej konstrukcji, które mają wykazać, czy rozwiązanie wprowadzone z myślą o jednośladach, będą bezpieczne także dla aut.
Ciekawe prace prowadzi również Instytut Badawczy Dróg i Mostów. Projekt „Aktywne Inteligentne Bariery Drogowe i Mostowe” zakłada opracowanie i wdrożenie unikalnej w skali światowej konstrukcji aktywnej inteligentnej bariery drogowej. Jest ona wyposażona w układy elektroniczne oraz nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne.
W przeciwieństwie do stosowanych aktualnie ochronnych systemów pasywnych będzie w sposób inteligentny, aktywnie dostosowywała poziom absorpcji energii uderzenia do pojazdów o różnej masie. Inaczej będzie reagowała na uderzenie przez samochód osobowy, autobus czy samochód ciężarowy.
Nowość znajdzie zastosowanie na mostach, w tunelach oraz na drogach w miejscach szczególnie niebezpiecznych. Dzięki opracowaniu systemu wykrywania siły uderzenia wyzwalającego odpowiednią reakcję bariery zmniejszą się negatywne skutki zderzenia pojazdu. Co więcej, bariera po uderzeniu sama będzie informowała służby o zdarzeniu. Skróceniu ulegnie więc czas reakcji ratowników na wypadek, a tym samym zwiększą się szanse na uratowanie jego ofiar.
Źródło: IBDiM, TVN24
Tomasz Budzik