Polacy coraz chętniej kupują samochody hybrydowe

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Rośnie popularność samochodów zasilanych alternatywnymi paliwami. W Polsce ten proces jest szybszy niż w Europie, chociaż liczby są jeszcze niewielkie. W zeszłym roku klienci zamówili u krajowych dealerów ponad 5,5 tysiąca aut hybrydowych.

W pierwszym kwartale 2016 roku liczba rejestracji aut z alternatywnymi źródłami napędu wzrosła w Europie o 6,4 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem i wyniosła 154,8 tys. sztuk. Według danych organizacji europejskich producentów motoryzacyjnych ACEA mocno wzrosła (26,8 proc.) sprzedaż samochodów elektrycznych. Jeśli w pierwszych trzech miesiącach ub. roku sprzedano ich 28,2 tys., to w okresie styczeń - marzec tego roku rejestracje takich pojazdów podskoczyły do ponad 35,7 tys. Jeszcze szybciej rosła liczba nabywców samochodów z napędem hybrydowym: w pierwszym kwartale sprzedano ich 69,5 tys. sztuk, czyli o 30 proc. więcej. Spadek wykazały jedynie rejestracje samochodów napędzanych gazem ziemnym lub propanem.

Największy popyt na alternatywne napędy miał miejsce w Hiszpanii, gdzie od stycznia do marca liczba rejestracji wzrosła o ponad połowę. Szybko rosnącym rynkiem jest także Francja (wzrost o 28,7 proc.), Wielka Brytania (23,7 proc.) oraz Niemcy (13 proc.). We Włoszech odnotowano spadek, ale to z powodu dużej popularności na tamtejszym rynku aut na gaz.

Dobrymi wynikami może pochwalić się Polska, gdzie zwyżki są wyższe niż na dużych europejskich rynkach, choć wynikają głównie z niskiego progu wyjściowego. W I kwartale tego roku zarejestrowano 20 aut elektrycznych w porównaniu z dwunastoma rok wcześniej. W przypadku hybryd plug-in (ładowanych z gniazdka) sprzedaż zwiększyła się o 69 proc., z 45 aut przed rokiem do 76 obecnie. Dużo lepszym wynikiem jest natomiast wzrost sprzedaży samochodów hybrydowych. Co prawda w ujęciu rocznym okazał się mniejszy niż w przypadku "elektryków", bo wyniósł 41,9 proc., za to wielkość sprzedaży tego typu aut okazuje się w skali europejskiej znacząca - 2062 auta sprzedane od stycznia do marca 2016 roku wobec 1453 aut w pierwszym kwartale rok wcześniej. Zmalała natomiast liczba rejestracji samochodów napędzanych gazem - o 12,6 proc., do 1452 szt.

O ile samochody elektryczne dopiero raczkują na polskim rynku, o tyle popularność aut hybrydowych nabiera coraz większego rozpędu. Przykładem jest Toyota, która sprzedaje najwięcej hybryd, a w pierwszym kwartale zwiększyła sprzedaż w całej Europie o 38 proc. r./r.

W Polsce tylko w styczniu i lutym zarejestrowano 1,1 tys. hybrydowych toyot. Cały ubiegły rok okazał się dla marki pod tym względem o połowę lepszy od poprzedniego, a w ciągu ostatnich pięciu lat roczna sprzedaż hybryd japońskiego producenta podskoczyła 20-krotnie.

- To lawinowo rosnąca sprzedaż. Technologia bardzo się przyjęła, na całym świecie jeździ 8 milionów hybryd - mówi Jacek Pawlak, szef Toyota Motor Poland i prezes Toyota Central Europe. Według Instytutu Samar w 2015 roku sprzedano w Polsce ponad 5,5 tys. aut z napędem hybrydowym. To o blisko 40 proc. więcej niż w roku 2014.

Tymczasem producenci szykują już nowe rozwiązania i nowe technologie. Koreański Hyundai zaoferuje w modelu Ioniq trzy rodzaje napędu. Auto pozycjonowane w klasie kompaktu będzie można wybrać w wersji z napędem całkowicie elektrycznym, jako hybrydę z możliwością ładowania z gniazdka (PHEV) oraz jako hybrydę spalinowo-elektryczną. Perspektywicznym napędem będą także ogniwa paliwowe zasilane wodorem. Samochody na wodór seryjnie produkuje już Hyundai oraz Toyota.

Problemem w rozpowszechnieniu tej technologii jest brak infrastruktury do tankowania tego typu aut. Według Instytutu Transportu Samochodowego w Polsce pierwsze dwie stacje - w Warszawie i Poznaniu pojawią się za trzy - cztery lata. Do roku 2030 będzie ich co najmniej dziewięć. Natomiast pełnego urynkowienia technologii wodorowej - według obecnych prognoz - można się spodziewać dopiero w latach 2040-2050.

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne