Polacy chętniej jeżdżą na gazie

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/CTK/Rene Fluger

W porównaniu z ubiegłym rokiem ceny paliw wzrosły o około 15 proc. Nie chodzi tylko o benzynę, ale również o olej napędowy. Właściciele samochodów zasilanych tradycyjnymi paliwami znaleźli się w trudnej sytuacji, z której jedynym wyjściem może okazać się instalacja LPG. Od początku roku Polacy wykazują bardzo duże zainteresowanie pojazdami napędzanymi gazem. Niektóre modele w wersjach z instalacjami LPG rozchodzą się jak ciepłe bułeczki.

Obraz
© (fot. Jakub Wielicki)

Samochody z fabryczną instalacją gazową stały się hitem tegorocznego sezonu motoryzacyjnego, podaje "Dziennik Gazeta Prawna". Do nabywców przemawia kusząca cena LPG. Średnio to 2,53 zł - ponad dwukrotnie mniej niż benzyna, która średnio kosztuje w Polsce 5,17. Nabywcy samochodów często jednak obawiają się, że instalacja gazowa będzie powodować uszkodzenia silnika, a także tego, że takim autem nie wszędzie można wjechać. Ważne są też koszty, jakie trzeba ponieść w związku z wyposażeniem samochodu w instalację gazową. Sytuacja na polskim rynku okazuje się jednak przychylna dla LPG, a koszt instalacji zwraca się znacznie szybciej, niż inwestycja w nowoczesny silnik Diesla.

* NIEŁATWO ZNALEŹĆ TAM STACJĘ LPG * Nowe samochody w wersjach na gaz sprzedaje już wielu europejskich producentów. Wśród nich wymienić można Skodę, Peugeota, Chevroleta, Seata, Renault, a nawet Mercedesa. By wyjechać z salonu samochodowego jednym z najbardziej popularnych modeli Peugeota - 207 w wersji pięciodrzwiowej, trzeba wyjąć z portfela co najmniej 45 600 zł. Za fabryczną instalację, która jednostkę o pojemności 1.4 l i mocy 75 KM przystosowuje do spalania LPG, dodatkowo trzeba zapłacić 4,5 tys. zł. Jeśli pesymistycznie przyjmiemy, że samochód napędzany LPG będzie spalał o litr więcej, niż w wersji wyłącznie benzynowej, koszt przejechania 100 km w samochodach bez i z instalacją gazową będzie wynosił odpowiednio 33,6 zł oraz 19 zł. Łatwo więc obliczyć, że inwestycja w LPG zwróci się po niespełna 31 tys. km.

Obraz
© (fot. Jakub Wielicki)

Samochody przystosowane do spalania LPG na polskim rynku oferuje również Chevrolet. Model Aveo oferowany jest z silnikiem 1.2 l o mocy 84 KM. W każdej z wersji wyposażenia samochód ten można zakupić z gotową instalacją LPG. Koszt to 3500 zł. Jeśli przyjmiemy, że średnie spalanie samochodu z instalacją LPG to 6,5 l, a bez instalacji - jak podaje producent - 5,5 l, okaże się, że cena zakupu auta przystosowanego do spalania gazu zamortyzuje się po 29 tys. km. W wersji przystosowanej do montażu instalacji LPG oferowany jest również większy Cruze.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

W Polsce jednym z najważniejszych graczy wśród samochodów zasilanych gazem LPG jest Skoda. Popularna u polskiego klienta Octavia Tour jest aktualnie oferowana z instalacją LPG bez dopłaty. Jak podaje "Dziennik Gazeta Prawna", model ten w 80 proc. przypadków kupowany jest właśnie w wersji przystosowanej do spalania gazu. Klienci, którzy wolą kupić nowszy model Octavii, muszą jednak zapłacić za instalację gazową. Jej cena w przypadku silnika o pojemności 1.6 l i mocy 102 KM wynosi niespełna 4,8 tys. zł. Jak szacuje producent, Octavia z instalacją LPG spala średnio 8,5 l/100 km, a zwrot kosztów poniesionej przez kupującego inwestycji zwróci się po niespełna 26 tys. km. Skoda oferuje Polakom również inne modele z instalacjami LPG. Nabywcy Fabii z silnikiem 1.2 lub 1.4 l na amortyzację kosztów instalacji muszą poczekać do pokonania około 30 tys. km. W przypadku Roomstera 1.2 l będzie to ponad 26,5 tys.
km.

* NIEŁATWO ZNALEŹĆ TAM STACJĘ LPG * Rynek samochodów zasilanych gazem jest w Polsce tak obiecujący, że na dołączenie do niego zdecydował się nawet Mercedes. Niemiecki producent, znany głównie za sprawą samochodów wyższej klasy, proponuje w Polsce spalający CNG model E 200 NGT. Samochód z silnikiem o pojemności 1.8 l i mocy 163 KM został wyceniony przez producenta na 189,5 tys. zł. To o 24 tys. zł więcej, niż trzeba zapłacić za zbliżony model benzynowy E 200 CGI.

Mercedes Klasy E jest jednak wyjątkiem - różnice w cenie samochodów z instalacją gazową i bez niej nie stawiają pod znakiem zapytania opłacalności takiej inwestycji. Przy dzisiejszych cenach paliw można przewidywać, że w przypadku większości popularnych w samochodów koszty poniesione w związku z montażem instalacji LPG zwracają się po przejechaniu 30-40 tys. km.

Obraz
© (fot. Marek Wieliński)

To o wiele wcześniej, niż w przypadku zakupu auta z silnikiem Diesla, który w przypadku niejednego samochodu amortyzuje się po przejechaniu 70-100 tys. km. Czy nadchodzi więc kolejny renesans LPG? Niewykluczone, tym bardziej, że nowoczesne instalacje gazowe pozwalają na wjeżdżanie do podziemnych parkingów. Jak podaje Dziennik Gazeta prawna, już niebawem samochody z LPG będzie oferowała Toyota i Volvo, a Peugeot zamierza rozszerzyć gamę modeli z instalacją gazową o Partnera i 308. W wersji na gaz występuje nawet nowa KIA Picanto. Zakres modeli
dostępnych z instalacją LPG jest więc szeroki.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna

tb/

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła