Budowę odcinka autostrady A1 Nowe Marzy-Toruń rozpoczął w poniedziałek, symbolicznie wbijając łopatę, minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Oddanie nowej, 62-kilometrowej trasy do użytku zaplanowano na grudzień 2011 roku.
_ Jeszcze w tym roku dojdzie do podpisania umowy z wykonawcą odcinka od Pyrzowic do granicy z Czechami, na ponad 40 kilometrach trwają zaawansowane prace budowlane, a pozostałe odcinki A1 objęte są przetargami. To pozwala na optymistyczną prognozę, że w 2011 roku wszystkie odcinki autostrady A1 będą gotowe _ - zapowiedział minister.
Odcinek z Nowych Marzów do Czerniewic koło Torunia będzie miał 62 km. Budowę kilometra drogi wyceniono na 11,7 mln euro, a całe przedsięwzięcie na 725 mln euro. Na trasie trzeba wybudować 64 mosty, wiadukty, kładki i przepusty, w tym mosty przez Wisłę, a jeden z nich będzie najdłuższą tego typu konstrukcją w Polsce (2000 metrów).
_ W pierwszym etapie prowadzone będą prace geodezyjne i budowa dróg technologicznych na potrzeby budowy. Prace przy budowie samej autostrady ruszą w pełni prawdopodobnie w sierpniu 2009 roku, by zakończyć się do grudnia 2011 roku _ - poinformowała Ewa Łydkowska z konsorcjum budującego A1.
Cała autostrada A1 łącząca Gdańsk, Grudziądz, Toruń, Włocławek, Łódź, Częstochowę i Katowice ma liczyć w sumie 569 km. Dotychczas oddano do użytku dwa odcinki: Rusocin-Swarożyn (25 km) koło Gdańska i Głuchów - Piotrków Trybunalski (18 km). Ten drugi odcinek nie ma jednak jeszcze pełnej infrastruktury towarzyszącej, o którą ma zadbać koncesjonariusz zajmujący się budową odcinka Stryków-Pyrzowice.
_ Do przetargu na ten 180-kilometrowy fragment stanęły dwa konsorcja, wybrano jedno, z którym prowadzone są dalsze negocjacje. W warunkach przetargu zawarto wszystkie niezbędne warunki realizacji tej inwestycji i jej eksploatacji więc powinniśmy uniknąć wielu problemów, które pojawiały się wcześniej _ - podkreślił Grabarczyk.
Fragment autostrady, 65 km ze Swarożyna do węzła w Nowych Marzach (woj. kujawsko-pomorskie), zostanie oddany do użytku 15 października. Północne docinki trasy w województwach pomorskim i kujawsko-pomorskim buduje posiadające na to koncesję konsorcjum Gdańsk Transport Company (GTC).
Autostrada z nowych Marzów do Gdańska ma po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i pasy awaryjne. Wykonano dotychczas sześć dwupoziomowych tzw. węzłów autostradowych umożliwiających wjazd i zjazd z trasy, a siódmy węzeł powstanie do 2011 roku.
Korzystanie z autostrady jest płatne: kierowca wjeżdżając odbiera bilet, który oddaje przy zjeździe, gdzie także uiszcza należność. Dotychczas nie zapadła jeszcze decyzja, ile będzie kosztowało korzystanie z otwieranego 15 października odcinka; w lipcu minister Grabarczyk deklarował, że będzie to 20 groszy za kilometr.
_ Taka jest maksymalna dopuszczalna stawka, ale będziemy dążyć do tego, by ją obniżyć, tak jak wszędzie, gdzie mamy na to wpływ. Po otwarciu odcinka Nowe Marzy-Swarożyn przez 60 dni przejazd będzie bezpłatny i sprawdzimy w tym czasie, jakie jest zainteresowanie kierowców; dopiero na tej podstawie oszacujemy możliwą do przyjęcia stawkę _ - powiedział w poniedziałek PAP minister.
Kolejny odcinek A1, z Czerniewic przez Włocławek i Kowal do skrzyżowania autostrad w Strykowie koło Łodzi, ma być budowany w systemie tradycyjnym, a kolejne fragmenty zbudują firmy wyłonione w przetargach organizowanych przez państwo. Na identycznych zasadach będzie finansowana budowa odcinka Pyrzowice - granica Czech.