Płyny eksploatacyjne w samochodzie
Olej silnikowy
Panuje przekonanie, że jak coś złego dzieje się w którymś z układów, jedna z kontrolek z pewnością nas o tym fakcie poinformuje. Niestety nie jest to do końca prawdą. Nic nie zastąpi regularnej kontroli
| [
]( http://www.autocentrum.pl/ ) |
| --- | Czasy, gdy co kilka tysięcy kilometrów należało się wczołgać pod samochód z tzw. oliwiarką, dawno już minęły. Dziś panuje przekonanie, że jak coś złego dzieje się w którymś z układów, jedna z kontrolek z pewnością nas o tym fakcie poinformuje. Niestety nie jest to do końca prawdą. Nic nie zastąpi regularnej kontroli płynów.
Olej silnikowy odpowiada za smarowanie wewnątrz silnika i pomagając odprowadzać ciepło. Jeśli zależy nam na trwałości jednostki napędowej w naszym samochodzie, musimy odpowiednio zadbać o stan oleju.
Jaki olej wybrać? Przede wszystkim taki o odpowiednich parametrach. Oznaczenia określają minimalną i maksymalną temperaturę otoczenia, w której olej pracuje właściwie. Dla kierowcy najważniejsze jest, by dobór cieczy był zgodny w zaleceniami producenta. Do każdego silnika przewidziane są oleje o określonych parametrach. Kiedyś była to tylko klasa lepkości, dziś dochodzą do tego kwestie konstrukcyjne, np. zastosowanie filtra cząstek stałych. Dlatego niektóre silniki wymagają olejów ze specjalnymi dodatkami.
Oleje silnikowe dzielimy na mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Jeśli mamy wybór, sensowniej zdecydować się na olej syntetyczny. Sprawdzi się lepiej zarówno w warunkach zimowych, jak i w mocno obciążonych silnikach. Oleje półsyntetyczne i mineralne zaleca się do silników o dużym stopniu zużycia.
Kiedy wymieniać olej? W instrukcji obsługi samochodu znajdziemy informacje na ten temat. Jest tam maksymalny przebieg, po którym musi nastąpić wymiana oraz maksymalny okres eksploatacji. Zawsze musimy się stosować do tego, co nastąpi szybciej. Zużycie oleju będzie się różnić w zależności od warunków pracy. Najmniej będzie się zużywać, gdy samochód porusza się na długich trasach z niewielkim, lub umiarkowanym obciążeniem. Jazda na krótkich dystansach, a także częste korzystanie z pełnych możliwości silnika określa się jako ciężkie warunki pracy. Wielu producentów wyraźnie zaznacza, że gdy silnik ciężej pracuje, to częstotliwość wymiany oleju powinna zostać skrócona, często nawet o połowę.
Prawidłowy poziom oleju sprawdzamy za pomocą bagnetu. Są na nim oznaczone dwa punkty, minimalny i maksymalny. Prawidłowy poziom jest wtedy, gdy mieści się pomiędzy nimi. Niektóre samochody mają elektroniczne wskaźniki poziomu oleju, ale nie są one dokładne i nie są w stanie całkiem zastąpić zajrzenia pod maskę. Oleju w silniku może ubywać, nawet współczesne silniki mają czasem z tym problem.
Większość producentów dopuszcza spalanie nawet do jednego litra oleju na 1000 km, ale jest to już niepokojąco duży ubytek. Jeżeli producent dopuszcza użycie oleju mineralnego, to stosując go możemy spróbować ograniczyć jego spalanie, ale bez gwarancji powodzenia. Z kolei jeśli poziom oleju rośnie, to nie jest to powód do zadowolenia. Może oznaczać, że do układu smarowania przedostaje się płyn chłodzący, a to zwiastun poważnych problemów. Jeśli silnik wyposażony jest w filtr DPF, większy poziom oleju może wskazywać na zanieczyszczenie paliwem. To oznacza konieczność natychmiastowej wymiany oleju.
Jeśli jest konieczna dolewka, to należy użyć oleju o identycznych parametrach z tymi, jakie ma olej w silniku. W sytuacji awaryjnej (po zakupie używanego auta, ale przed wizytą w serwisie) powinniśmy zastosować olej zgodny z zaleceniem producenta, a przy najbliższej możliwej okazji wymienić go w całości.