Plany GDDKiA na rok 2017 - nowe trasy i drogi ekspresowe
390 km nowych dróg
Intensywne prace drogowe są prowadzone w różnych miejscach w całym kraju. Realizowane są połączenia Szczecina z Legnicą i Bolkowem w ciągu S3, Wrocławia z Poznaniem poprzez trasę S5 i na trasie A1 w okolicach Grudziądza. Powstają nowe fragmenty S7 z Gdańska przez Warszawę do Krakowa oraz S8 i S17, czyli połączenia między stolicą a Białymstokiem i Lublinem.
Zakopianka
Jednym z przykładów jest budowa nowej zakopianki, czyli drogi ekspresowej S7 pomiędzy Lubniem i Rabką Zdrojem. Trwa tu drążenie ponaddwukilometrowego tunelu pod górą Mały Luboń pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą. Prace prowadzone są metodą górniczą ADECO RS, stosowaną po raz pierwszy w Polsce. Wybór tego sposobu wiercenia podyktowany był skomplikowaną budową geologiczną występującą na tym terenie.
Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa dopuszczone są prace 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Wykonywanie robót w takim trybie wiąże się z występowaniem w górze naprężeń i odkształceń. Dlatego są one na bieżąco monitorowane. Ze względów geologicznych, aby nie osłabić struktury, drążenie nie będzie wykonywane całym przekrojem tunelu. W całym procesie budowy obiektu przewidziany jest szereg innowacyjnych rozwiązań. Finalnie powstaną dwa równoległe tunele i w każdym będzie odbywał się ruch w jednym kierunku, czyli w praktyce wydrążyć trzeba ponad 4 km otworu tunelowego.
Na pozostałych odcinkach S7 od Lubnia do Rabki Zdroju trwają prace ziemne przy wykopach i zakładaniu gwoździ gruntowych na skarpach (w celu zabezpieczenia zboczy skarp), deskowanie, zbrojenie i betonowanie obiektów mostowych. Betonowane są fundamenty i podpory. W tym sezonie zimowym żaden z wykonawców nie ogłosił przerwy w pracach, co oznacza, że pracowali przez cały ten okres.