Płacisz za przejazd - stoisz w... korku!

Z początkiem kwietnia na kilku odcinkach płatnej autostrady Kraków-Katowice ruszają remonty nawierzchni oraz mostów. Warte 178 mln zł prace potrwają do sierpnia 2008 roku. Kierowców czekają poważne utrudnienia, szczególnie w Katowicach, gdzie już za tydzień spodziewane są olbrzymie korki.

We wtorek zarządzająca autostradą spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM) przedstawiła plany inwestycyjne na kolejne miesiące. W ramach kontraktu, podpisanego w lutym z firmą Budimex- Dromex, w ciągu półtora roku nastąpi remont 7 mostów, 24 km nawierzchni dwóch pasów autostrady (jedna trzecia drogi) oraz budowa 6 przejazdów awaryjnych i technologicznych.

Już 2 kwietnia rozpocznie się remont nawierzchni na 4- kilometrowym odcinku, ok. 10 km za węzłem Rudno koło Krakowa. Zamknięta tam będzie jezdnia w kierunku tego miasta. 4 kwietnia rozpocznie się budowa 6 przejazdów technologicznych i awaryjnych, co spowoduje zamknięcie lewych pasów ruchu na kilku odcinkach ok. 60-kilometrowej drogi.

Największe utrudnienia czekają jednak na kierowców na węźle "Murckowska" na katowickim odcinku autostrady. 4 kwietnia rozpocznie się tam remont nawierzchni na odcinku ok. 3 km oraz wiaduktu. Właśnie tam spodziewane są największe korki. Zamknięta będzie jezdnia w kierunku Krakowa. W kierunku Katowic czynny będzie tylko jeden pas ruchu (zamiast trzech lub czterech), a w kierunku Krakowa dwa, w tym jeden dla ciężarówek.

Węzeł "Murckowska", gdzie krzyżują się drogi prowadzące z i do Katowic m.in. z Sosnowca, Mysłowic i Tychów, należy do najważniejszych punktów układu komunikacyjnego Katowic. W godzinach porannego i popołudniowego szczytu także bez dodatkowych utrudnień tworzą się tam korki. Po zamknięciu jednej jezdni mogą być kilkukilometrowe. Przedstawiciele SAM apelują, aby kierowcy z okolicznych miast omijali ten węzeł, korzystając z dróg krajowych nr 86 i 79.

"Ruch tranzytowy między Katowicami a Krakowem powinien odbywać się normalnie, nie proponujemy kierowcom omijania utrudnień. Jednak ruch lokalny może korzystać z dróg alternatywnych. Z obserwacji wiemy, że np. między 7.00 a 9.30 na kierunku dojazdowym do Katowic będzie horror, jeżeli utrzymane będzie obecne natężenie ruchu lokalnego" - powiedział Andrzej Czarnohorski z SAM.

Na katowickim odcinku przejazd autostradą A-4 jest darmowy. Wyliczono, że na dobę jeździ nim ok. 7 tys. samochodów więcej niż na płatnym odcinku, gdzie średnie dobowe natężenie ruchu wynosi ok. 26 tys. aut. Spółka zarządzająca autostradą liczy się ze spadkiem natężenia ruchu w związku z utrudnieniami. Cena przejazdu w czasie trwania robót nie zostanie zmieniona.

Prace w pobliżu węzła "Murckowska" mają trwać do czerwca (remont wiaduktu do października), jednak krótko potem ma rozpocząć się kompleksowa przebudowa tego węzła, realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, przewidywane są więc dalsze utrudnienia.

Na samej autostradzie następne w kolejce do remontu są kolejne mosty, a także odcinki jezdni w okolicach placu poboru opłat w Mysłowicach oraz w rejonie węzła Rudno.

Dotychczas na płatnym odcinku autostrady A-4 wyremontowano 13 z 56 mostów orz 11,5 km nawierzchni. Prace finansowane są z 380 mln zł kredytu, zaciągniętego przez SAM w końcu 2005 roku w konsorcjum banków. Realizowane obecnie prace obejmują łącznie remont 49 km nawierzchni, 39 mostów oraz budowę ekranów akustycznych. Mają zakończyć się w 2009 r. Pozostałe roboty oraz inwestycje z zakresu ochrony środowiska mają rozpocząć się w latach 2009/2010.

W miarę postępów prac budowlanych miejsca utrudnień w ruchu mają się zmieniać. Szczegóły będą podawane na stronie internetowej www.autostrada-a4.com.pl oraz pod numerem infolinii 0801 988 444.

Mimo trwających niemal nieprzerwanie utrudnień, ruch na autostradzie stale rośnie. W ubiegłym roku z drogi korzystało średnio 26,6 tys. aut na dobę, wobec 22,5 tys. rok wcześniej, co oznacza wzrost o 18 proc. Więcej jest zarówno ciężarówek, których przejazdy refundowane są z opłat za winiety, jak i aut osobowych. Ubiegłoroczne przychody spółki SAM wyniosły 121,5 mln zł wobec 89 mln zł rok wcześniej. Zysk netto przekroczył 46 mln zł wobec 46,9 mln zł w 2005. Przeznaczany jest na inwestycje. (PAP)

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀