Pierwszy Mini na prąd - prezentacja w Polsce!

Obraz

Latem tego roku koncerny: energetyczny Vattenfall i motoryzacyjny BMW chcą zaprezentować miłośnikom motoryzacji i ekologicznych środków transportu w Polsce pierwszy samochód Mini z napędem elektrycznym. Wcześniej 50 takich aut pojawi się pilotażowo na ulicach Berlina.

Obraz

W czwartek koncern Vattenfall, który jest także wytwórcą prądu i ciepła w Warszawie, a dostawcą energii na Śląsku, poinformował o uruchomieniu w Berlinie pierwszej stacji do elektrycznego zasilania samochodów Mini E, wytwarzanych przez koncern BMW. To początek wspólnego projektu obu firm.

"Ten ekologiczny projekt jest realizowany w Niemczech, ale ma duże znaczenie tak dla motoryzacji, jak i energetyki w wielu krajach. Dlatego chcielibyśmy, aby Mini z napędem elektrycznym był zaprezentowany także w Polsce. Mam nadzieję, że nastąpi to jeszcze latem tego roku" - powiedział rzecznik Vattenfalla w Polsce, Łukasz Zimnoch.

Obraz

Prawdopodobnie auto będzie można w Polsce jedynie zobaczyć, a nie testować. Projekt "Berlin Mini E zasilany przez Vattenfall" koncerny Vattenfall i BMW ogłosiły jesienią zeszłego roku. Teraz pierwsze jazdy próbne elektrycznymi autami na ulicach niemieckiej stolicy stały się faktem. Samochody są ładowane na pierwszej stacji zasilania, uruchomionej w dzielnicy Treptow w Berlinie. Wkrótce w mieście mają pojawić się kolejne stacje zasilania.

* ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ MINI E * Twórcy projektu poszukują teraz pionierów elektrycznej motoryzacji, którzy będą testować nowe auta. Berlińczycy mogą zgłaszać się w internecie na stronach www.mini.de oraz www.vattenfall.de. Do dyspozycji projektu oddanych zostanie w sumie 50 elektrycznych samochodów Mini. W dwóch fazach, z których każda potrwa pół roku, przetestuje je 100 berlińczyków.

Miesięczne koszty półrocznego użytkowania takiego auta to ok. 650 euro. Ci, którzy wezmą udział w testach, zapłacą jednak 250 euro.

Obraz

Oferta ta obejmuje kompletny pakiet serwisowy, w tym także ubezpieczenie. W ten sposób opłata użytkowa spadnie - według zapewnień pomysłodawców pilotażu - poniżej poziomu cenowego konwencjonalnego Mini. Prąd do zasilania aut jest tańszy niż ropa czy benzyna.

Pierwsze elektryczne Mini, które już rozpoczęły jazdy w Berlinie, w najbliższych kilku tygodniach będą wykorzystywane do technicznych testów infrastruktury. Na początku lata, po zakończeniu fazy zgłoszeń, wyboru użytkowników i prac instalacyjnych w stacjach zasilania, auta będą przekazane pierwszej turze uczestników.

Auta na prąd to jeden z projektów, służących redukcji emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Samochody z napędem elektrycznym nie emitują w trakcie jazdy tego szkodliwego dla klimatu gazu.

Zamontowany w Mini silnik elektryczny o mocy 204 KM pozwala rozpędzić auto do prędkości 152 km/h. Do magazynowania energii elektrycznej posłużą akumulatory litowo-jonowe. Jedno ich ładowanie wystarczy na przejechanie 250 kilometrów.

Obraz

Projekt ma być ekologiczny pod wieloma względami. Chodzi nie tylko o to, że samochody z napędem elektrycznym nie emitują CO2 do atmosfery, ale także o to, że w publicznych punktach doładowania dostępna będzie tzw. zielona energia, czyli pochodząca ze źródeł odnawialnych. Taki prąd może być dostarczany także do domów użytkowników elektrycznych aut.

Przedsięwzięcie firmują BMW i Vattenfall, ale punkty ładowania mają być zbudowane tak, by mogli z nich korzystać także posiadacze samochodów innych producentów oraz klienci innych dostawców energii elektrycznej.

* ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ MINI E * Vattenfall współpracuje także z firmą Volvo Cars, której przedmiotem jest opracowanie ładowanych samochodów z napędem elektrycznym nowej generacji, tzw. hybryd plug-in.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025