Pieniądze z Unii wydawane na nowe ładowarki. Po co?

W październiku 2017 roku zostanie uruchomionych 14 nowych stacji do ładowania samochodów elektrycznych. Projekt jest współfinansowany z pieniędzy Unii Europejskiej. Tymczasem w ponad 60 istniejących punktów wieje pustkami.

Ładowarka samochodowa Greenway
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | greenway
Michał Zieliński

Po zakończonym w lipcu 2017 roku przetargu, spółka Greenway Infrastructure Poland jest gotowa do oddania do użytku kolejnych stacji ładowania samochodów elektrycznych. Dotychczas firma mogła pochwalić się tylko jednym takim punktem w Warszawie w Galerii Mokotów. Dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej w ramach projektu "Łącząc Europę" przedsiębiorstwo postawiło 14 kolejnych stacji, a w planach jest jeszcze kilkadziesiąt dodatkowych miejsc do końca roku 2017.

Sama inicjatywa wydaje się być słuszna. Myśląc o samochodach elektrycznych pierwsze, co przychodzi do głowy, to kwestia ich ładowania. Rozrastająca się sieć ładowarek byłaby więc doskonałym argumentem decydującym o przesiadce na "elektryka". Tymczasem wygląda na to, że problem braku ładowarek w Polsce może być wyolbrzymiony.

Jeden z największych operatorów stacji ładowania samochodów elektrycznych ma na stronie internetowej aktualną mapę, na której można zauważyć, że większość z ich ponad 60 punktów stoi nieużywanych. Ponadto, jak udało się nam dowiedzieć, częstymi użytkownikami ładowarek są klienci zagraniczni, głównie z Niemiec.

Obraz
© WP.PL | Tomasz Budzik

Warto jednak zwrócić uwagę, że urządzenia Galactico.pl to tzw. ładowarki wolne, które potrzebują kilku godzin by uzupełnić akumulatory w samochodzie. Z kolei Greenway Infrastructure Poland stawia na droższe, ale znacznie wydajniejsze rozwiązania. Różnica w cenie jest znacząca. Wolniejsza ładowarka to koszt około 25 tysięcy złotych netto, podczas gdy szybsza to wydatek przynajmniej czterokrotnie większy.

Trudno w tym momencie przewidzieć, czy rozwój stacji szybkiego ładowania przełoży się na wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych w Polsce. Na ten moment w kraju jest około 1200 takich aut, z czego aż 300 to importowane na własną rękę tesle.

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯