Trwa ładowanie...

Peugeot 508 RXH: na każdą okazję

Peugeot 508 RXH: na każdą okazjęŹródło: Szymon Jasina
d6y8xdh
d6y8xdh

Ostatnio termin "rodzinny samochód" stał się synonimem minivana lub ewentualnie SUV-a. Czy rodziny z dziećmi są zmuszone do podróżowania takim "autobusem"? Wydaje się, że niektórzy zapomnieli o bardziej reprezentatywnej alternatywie, takiej jak na przykład hybrydowy Peugeot 508 RXH.

Natłok coraz to nowszych typów samochodów spowodował, że zapominamy o starych sprawdzonych rozwiązaniach. Minivany są praktyczne, ale są też mało reprezentacyjne i bardzo jednoznaczne. Nawet jeśli mamy do czynienia z dobrze wyposażonym i drogim samochodem, nigdy właściciela nie skojarzymy z przebojowym biznesmanem, a raczej ze spokojnym i nudnym ojcem.

Peugeot 508, który zastąpił zarówno model 407 jak i 607, wydaje się ciekawą alternatywą. Francuzi zdecydowali się na stworzenie samochodu, który byłby popularnym przedstawicielem segmentu D i limuzyną zahaczającą o klasę premium na raz. Konkurenci 407 też ostatnio urośli, więc taki krok jest mniej rewolucyjny niż mógłby się wydawać. W odróżnieniu od poprzednika 508 ma nieco krótszy przód, a prawie wszystkie dodatkowe centymetry zostały przeznaczone na powiększenie przedziału pasażerskiego.

Po pierwszym roku sprzedaży można mówić o umiarkowanym sukcesie modelu 508. Niecałe 130 tys. sprzedanych samochodów to niezły wynik dla dość drogiego samochodu w czasie kryzysu branży motoryzacyjnej. W 2012 roku wynik ten mam poprawić większa sprzedaż w Chinach, ale też wprowadzenie do oferty odmiany nazwanej RXH - najbardziej uniwersalnego i ekologicznego modelu.

d6y8xdh

508 RXH na pierwszy rzut oka nie różni się od zwykłej wersji kombi, jednak już po chwili zauważymy progi i elementy błotników z czarnego plastiku. Takie dodatki mogą oznaczać tylko jedno - wersję z napędem na cztery koła.

Napęd na cztery koła w 508 RXH jest jednak bardzo nietypowy - przednią oś napędza diesel HDi, natomiast na tylnej pracuje jednostka elektryczna. Rozwiązanie nazwane Hybrid4 przynosi w ten sposób dwie korzyści na raz, gdyż pozwala zmniejszyć zużycie paliwa i poprawia właściwości trakcyjne samochodu.

Pod maską 508 RXH znalazł się 2-litrowy diesel dostarczający 163 KM i 300 Nm momentu obrotowego. Silnik elektryczny został zamontowany na tylnej osi tak, aby zajmować jak najmniej miejsca, a zaraz nad nim znalazły się też akumulatory o pojemności 5,5 Ah. Ta dodatkowa jednostka dysponuje mocą 37 KM i momentem obrotowym równym aż 200 Nm. W ten sposób przy pełnym wykorzystaniu zasobów kierowca ma do dyspozycji 200 KM.

(fot. Szymon Jasina)
Źródło: (fot. Szymon Jasina)

W większości samochodów tej klasy taki wynik pozwala na odrobinę szaleństwa na drodze, jednak w przypadku 508 RXH jest to niezbędne minimum. Duży hybrydowy Peugeot waży aż 1770 kg, a system zarządzania silnikami jest nastawiony na oszczędność. Oznacza to, że osiągi są zadowalające i wystarczą do wygodnego podróżowania, jednak nie należy liczyć na sportowe doznania.

d6y8xdh

Mówiąc o tym skomplikowanym hybrydowym napędzie trzeba wspomnieć o dodatkowym pokrętle oznaczonym nazwą Hybrid4 i znajdującym się na konsoli środkowej. Posiada ono cztery ustawienia: auto, sport, 4WD i ZEV. Przez większość czasu będziemy korzystać z opcji "auto". Przy tym ustawieniu komputer steruje pracą obu silników tak, aby uzyskać jak najmniejsze zużycie paliwa. Oznacza to, że maksymalne osiągi nie są dostępne, a wykorzystywany jest przede wszystkim silnik elektryczny - przy utrzymywaniu prędkości do 70 km/h możliwe jest poruszanie się jedynie z użyciem tej jednostki.

Efekt pracy w trybie automatycznym jest imponujący. Co prawda obiecywane przez producenta zużycie paliwa na poziomie 4 l/100 km jest nieosiągalne, to już wynik poniżej 6 l na każde 100 km jest jak najbardziej możliwy i znacznie lepszy niż to co oferują klasyczne rozwiązania z dieslem pod maską. Nawet przy dynamicznej jeździe z wykorzystaniem trybu sportowego nie powinniśmy znacznie przekroczyć 8 l/100 km.

d6y8xdh

Maksymalne osiągi i lepszą reakcję na wciśnięcie pedału przyspieszenia otrzymamy właśnie w trybie "sport". Przy tym ustawieniu 508 RXH osiąga 100 km/h w 8,8 s (przy opcji "auto" zajmie to 9,5 s), a skrzynia biegów chętniej utrzymuje silnik na wysokich obrotach. Niestety w tym trybie bardziej widoczna staje się mało naturalna praca skrzyni biegów i mocno zauważalny spadek mocy po zmianie przełożenia. Wynika to z faktu, że skrzynia została przystosowana do oszczędnej jazdy, przy której sprawuje się bardzo dobrze. Jednak przy bardziej dynamicznym stylu prowadzenia pozostawia trochę do życzenia.

Tryb ZEV pozwala na jazdę przy wykorzystaniu jedynie silnika elektrycznego. Mając do dyspozycji w pełni naładowane akumulatory można w ten sposób pokonać maksymalnie nieco ponad 3 km. Niewiele, ale przy bardzo krótkich przejazdach pozwala odpocząć jednostce wysokoprężnej. Ostatni tryb, czyli 4WD, zapewni nam stały napęd na cztery koła. Nawet w sytuacji, gdy akumulatory silnika elektrycznego są rozładowane, to alternator zapewni energię dla jednostki napędzającej tylne koła.

(fot. Szymon Jasina)
Źródło: (fot. Szymon Jasina)

Napęd na cztery koła to nie jedyny sposób na poprawę właściwości terenowych 508 RXH. Samochód został nieco podniesiony, dzięki czemu prześwit wynosi teraz 184 mm. Odmiana RXH jest też o 40 mm szersza, a dodatkowo otrzymała osłony chroniące podwozie przed kamieniami. Dzięki temu w nieco mniej przyjaznym terenie ten Peugeot sprawdzi się równie dobrze jak crossovery.

d6y8xdh

Peugeot reklamuje model 508, jako samochód bliski klasie premium. Często jednak popularni producenci mają problem z takim nastawieniem i choć wnętrze wygląda dobrze to po bliższym kontakcie czar pryska. W przypadku Peugeot 508 na szczęście jest inaczej. We wnętrzu mamy do czynienia z materiałami wysokiej jakości i bardzo dobrym wykończeniem. Przeszkadzać może jedynie odbijający się w szybie plastik wyświetlacza typu HUD znajdującego się na wysokości oczu kierowcy.

Zarówno kierowca jak i wszyscy pasażerowie będą podróżować bardzo komfortowo. Wygodne fotele i kanapa wraz z przestronnym przedziałem pasażerskim oznaczają, że cztery osoby bez problemu mogą się wybrać w długą podróż. Jedynym mankamentem będzie niezbyt duży bagażnik. Z powodu umieszczenia pod nim jednostki elektrycznej wraz a akumulatorami do linii okiem ma pojemność 400 l (wg VDA 210), czyli znacznie mniej niż konkurencja.

d6y8xdh

Model 508 RXH będzie dostępny w jednej wersji wyposażeniowej, a lista udogodnień mających uprzyjemnić podróż jest bardzo długa. Od elektrycznie sterowanych foteli z funkcją masażu, przez czterostrefową klimatyzację po panoramiczny dach i nawigację. Wszystko to ma podkreślać fakt, że mamy do czynienia z najlepszym Peugeotem w ofercie.

Peugeot 508 RXH to samochód uniwersalny pod każdym względem. Zapewni rodzinie komfort podczas długiego wyjazdu, ale pasuje też biznesmenowi, który w garniturze jedzie do biura. Dodatkowe zdolności terenowe pomogą na górskich szutrowych drogach, albo podczas zimowych opadów śniegu. Nienajgorsze osiągi pokazują też, że niskie spalanie nie przesłoniło wygody użytkowania. Zostało to podkreślone przez fakt, że Peugeot nie oferuje 508 RXH z oponami oszczędzającymi paliwo, tylko ze sportowymi "gumami" zapewniającymi większe bezpieczeństwo.

Poszukując uniwersalnego samochodu na każdą okazję nie trzeba decydować się na przypominające autobusy minivany lub crossovery. Zamiast nich można wybrać auto takie jak Peugeot 508 RXH. Na drodze do zakupu może stanąć jedynie cena - Francuzi nie poinformowali jeszcze ile będzie kosztował ten model, ale na pewno nie będzie on tani. Oznacza to, że nie tylko jakość, ale też cena będą zbliżały tego Peugeota do klasy premium.

d6y8xdh

WP: Szymon Jasina

"Peugeot 508 RXH" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, turbodiesel, silnik elektryczny"
Pojemność silnika cm3 "1997"
Moc KM / przy obr./min "167/3850 i 37/2500"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "300/1750 i 200/1290"
Skrzynia biegów "automatyczna, 6-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "213"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "8,8"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "4,0 / 4,2 / 4,1"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "- / - / 6,8"
Pojemność bagażnika min./max. / l "400 / 1439"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4823 / 1863 / 1525"
Cena wersji podstawowej w zł "-"
Cena testowanego modelu w zł "-"
Plusy null
Minusy null
d6y8xdh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d6y8xdh
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj