Maluchy segmentu A to auta dla minimalistów, którym niepotrzebny jest duży pojazd, a tani i poręczny „mieszczuch”. Dodatkowym atutem może być silnik diesla pod warunkiem, że zaakceptujemy wyższą cenę.
W zatłoczonych miejskich ulicach i parkingach duże samochody sprawiają kłopot. Ciężko w korku wcisnąć się na sąsiedni pas ruchu, trudno zaparkować, a i spalanie jest zazwyczaj duże. Poza tym najczęściej takim samochodem „wozimy powietrze”, jadąc w pojedynkę lub najwyżej z dzieckiem.
Dlatego właśnie wymyślono segment „mini”. Samochody te mogą spełnić jedynie najbardziej podstawowe potrzeby w zakresie przemieszczania się. Rozwinęły się jednak do tego stopnia, że dziś często rywalizują z większymi braćmi. Małe, oszczędne, coraz ciekawsze stylistycznie ale niekoniecznie tanie.
Cechy szczególne
Oba prezentowane pojazdy charakteryzują się odmienną stylistyka nadwozia. Panda jest kanciasta, a 107 zaokrąglony. Ten przedstawiciel „trojaczków z Kolina” rozpala wyobraźnię i przemawia do zmysłów bardziej niż włoski konkurent. I to zarówno do kobiet, jak i mężczyzn.
Różnice w podejściu do wystroju obu wozów widać po wejściu do środka. Panda mimo wszystko wygląda jak nobliwa babcia w porównaniu ze „zakręconym” wzornictwem Peugeota. Najbardziej charakterystycznym jego elementem jest wielki panel ogrzewania i przewietrzania samochodu. Za dnia i w nocy wygląda on dość ciekawie, ale jego obsługa wymaga pewnego przyzwyczajenia i precyzji.
Pod względem ergonomii góruje Panda, której pokrętła zapewniają prostszą regulację nadmuchu i temperatury. Plastiki kokpitu obu rywali są twarde, ale większe zaufanie budzą te w Pandzie. Minusem Fiata jest masywny i kanciasty panel środkowy, który wyższym i tęższym kierowcom da się we znaki, bo stale będzie się wpijać w prawą nogę.
Z przodu miejsca dla kierowcy i pasażera wystarczy w jednym i drugim samochodzie, natomiast z tyłu podróżni są nieco stłoczeni. Panda ma jednak możliwość zabrania pięciu osób, podczas gdy 107 tylko czterech.
Znacznie większy jest też bagażnik Fiata, poza tym istnieje możliwość powiększenia go przez złożenie oparcia tylnej kanapy. Co prawda standardowe 206 litrów, to niedużo, ale maciupeńki kuferek Peugeota może w tym aucie zastąpić właściwie brak jakichkolwiek zamykanych schowków we wnętrzu. Nie będzie to jednak wada dla kogoś, komu w codziennej jeździe bagażnik jest zupełnie niepotrzebny.
Inaczej jest z wyposażeniem. Niestety, Peugeot 107 ma dość krótką listę dodatków, w której nie ma nie tylko systemu kontroli stabilności jazdy ESP, ale nawet elektrycznego sterowania lusterkami bocznymi. Panda ma to w standardzie, podobnie, jak 4 poduszki powietrzne. Lista wyposażenia opcjonalnego u Fiata jest znacznie dłuższa, stąd w Pandzie możemy sobie zażyczyć nawet nawigacji satelitarnej. Co ciekawe, w obu samochodach obrotomierz wymaga dopłaty.
Silniki
Wybór jednostek napędowych u „trojaczków z Kolina” jest więcej niż skromny. Właściwie w ofercie mamy tylko benzynowy motor 1,0 l, oraz testowany dieslowski 1.4 HDi. Jest to silnik typu common rail, czterocylindrowy, z dwoma wtryskiwaczami na cylinder. Osiąga on moc 54 KM i jak na samochód ważący prawie tonę jest to stanowczo za mało.
Niecierpliwi nazwaliby go mułem, gdyż przyspiesza niechętnie. Jest za to bardzo ekonomiczny - przy spokojnej jeździe zużywa niecałe 3 litry oleju napędowego na 100 km. Nieco mniej zczędny jest silnik Pandy. Jednostka napędowa o mocy 70 KM i pojemności 1,3 l ma jednak lepsze przyspieszenia i prędkość maksymalną.
Wrażenia z jazdy
W jednym i drugim aucie siedzimy wysoko i mamy znakomitą widoczność do przodu. Samochody są krótkie, dlatego nawet mało doświadczony kierowca bez problemu jest stanie wyjechać tyłem z ciasnego parkingu. Naturalnym środowiskiem małego Peugeota są miejskie, zatłoczone drogi, ponieważ silnik wyraźnie nie daje sobie rady ze sprawnym przyspieszaniem.
Znacznie lepiej radzi sobie jednostka napędowa Pandy, ale w czasie dłuższych wypadów za miasto też raczej nie poszalejemy. W Pandzie precyzyjniej wybieramy poszczególne przełożenia skrzyni biegów, która w 107 działa z wyraźnym oporem.
Oba pojazdy nie są dobrze wygłuszone, po przekroczeniu prędkości 100 km/h w kabinie Peugeota panuje hałas, w Fiacie dodatkowo generowany przez pęd powietrza rozbijany o kanciastą karoserię.
Pochwalić należy układ jezdny Peugeota 107. Auto świetnie trzyma się drogi i możemy je właściwie prowadzić w stylu sportowym. Jedynie komfort resorowania nie jest najlepszy. Podobną kulturę pracy zawieszenia prezentuje Panda, jednak w przeciwieństwie do konkurenta nie prowadzi się jej aż tak dobrze ze względu na przechyły nadwozia w zakrętach.
Podsumowanie
Fiat Panda jest metrykalnie starszy od Peugeota 107, jednak w codziennej eksploatacji nie odczujemy różnicy wieku obu aut. To nowoczesne miejskie samochody, o odmiennej stylistyce: Panda to typowy przedstawiciel segmentu, solidny i trochę...nudny, zaś Peugeot 107 to z kolei miejski zawadiaka. Rozum i suche fakty przemawiają za Pandą, serce i fantazja skłaniają się ku 107. Z silnikami diesla są jednak stanowczo zbyt drogie.
Wybrane dane techniczne
| | Peugeot 107 1.4 HDi | Fiat Panda 1.3 JTD |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/8/diesel | 4/16/diesel |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 1398 | 1248 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 54/4000 | 70/4000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 130/1750 | 145/1500 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 15,6 | 13 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 154 | 160 |
| Pojemność bagażnika (l) | 130 | 206/860 |
| Pojemność zbiornika paliwa (l) | 35 | 35 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 3,2/5,1 | 3,9/5,8 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 343x163x147 | 354x159x154 |
| Rozstaw osi (cm) | 234 | 230 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/8 |
| Cena (zł) | 42 400 | 42 400 |
Wybrane wyposażenie seryjne
| | Peugeot 107 Trendy | Fiat Panda Dynamic |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 2 | 4 |
| Układ ABS | S | S |
| Układ ESP | - | 2500 |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
| Centralny zamek | S | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/- | S/- |
| Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | -/- | S/- |
| Klimatyzacja manualna | 4000 | 3900 |
| Radioodtwarzacz z CD | 1400 | 900 |
S- wyposażenie standardowe
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
Peugeot 107 1.4 HDi | Fiat Panda 1.3 JTD | |
---|---|---|
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | + | |
Poziom hałasu (odczuwalny) | Remis | Remis |
Zużycie paliwa | + | |
Wyposażenie | + | |
Cena | Remis | Remis |
Autor: Jarosław Zgirski