Paryż odracza wprowadzenie ostrzejszych norm emisji spalin. Motocykliści się ucieszą

Paryż jest jedną z europejskich stolic, które w ostatnich latach najmocniej walczą z zanieczyszczeniami powodowanymi przez pojazdy spalinowe. Od lipca 2022 roku miały obowiązywać nowe restrykcje. Zostały jednak odroczone w czasie.

Jednoślady w ParyżuJednoślady w Paryżu / Wikimedia CC/
Peter Haas
Aleksander Ruciński

Francja aktywnie działa na rzecz ograniczenia ruchu pojazdów spalinowych, sukcesywnie wprowadzając np. radary dźwiękowe mające na celu zmniejszenia hałasu na ulicach dużych miast. Nowością nie są też strefy czystego transportu z coraz ostrzejszymi wymaganiami dotyczącymi emisji spalin.

Pierwsze ograniczenia dotyczące ciężarówek i pojazdów użytkowych wyprodukowanych przed 2001 rokiem Paryż wprowadził we wrześniu 2015 roku. Rok później przepisy rozszerzono o auta osobowe sprzed 1997 roku i motocykle wytworzone do 2000 roku.

Kolejna zmiana miała miejsce w czerwcu 2021 roku, obejmując motocykle i skutery wyprodukowane przed 2004 rokiem. Zgodnie z prawem takie pojazdy nie mają już wjazdu do ścisłego centrum miasta w dni powszednie i dni wolne od pracy w godz. od 8 do 20.

Władze francuskiej stolicy chciały kolejnej nowelizacji zaplanowanej na 1 lipca 2022 roku, zgodnie z którą limit wieku jednośladów objętych ograniczeniem zostałby obniżony do 15 lat. Mowa więc o roczniku 2007. Ostatecznie jednak plan został odroczony o co najmniej 6 miesięcy. Wejdzie więc w życie nie wcześniej niż w 2023 roku.

Lokalne władze wśród oficjalnych przyczyn opóźnienia wskazują brak środków do egzekwowania nowych przepisów. Zmiany trzeba poprzedzić wprowadzeniem skuteczniejszego systemu kontroli, a także upowszechnieniem dopłat do zakupu nieemisyjnych pojazdów - możemy przeczytać w komunikacie prasowym władz Paryża.

Posiadacze jednośladów starszych niż 15-letnie, korzystający z nich w stolicy Francji mogą więc odetchnąć z ulgą. Przynajmniej do 2023 roku.

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3