Parkowanie w centrach dużych miast będzie droższe. Wszystko, co wiadomo na temat podwyżek

Za parkowanie w centrach dużych miast już wkrótce możemy płacić nawet trzykrotnie więcej niż obecnie. Cena pierwszej godziny może wzrosnąć nawet do 9 zł.

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP

Media w Polsce obiegła informacja, że zapłacimy więcej za parkowanie w centrach dużych miast. Pojawiające się doniesienia medialne nie są nową informacją. Pisaliśmy na ten temat już w marcu. Przypominamy wszystko, co do tej pory wiadomo na ten temat.

Cena godziny parkowania będzie mogła wzrosnąć nawet trzykrotnie. Oprócz podwyższenia stawek możliwe będzie też pobieranie opłat za parkowanie w niedzielę. Obecnie godzina postoju w centrum dużego miasta wynosi ok. 3-4 zł.

Gdzie opłaty mogą wzrosnąć? Ministerstwo Rozwoju precyzuje, że chodzi o ośrodki powyżej 200 tys. mieszkańców. Podwyżka argumentowana jest faktem, że obecnie obowiązujący limit nie był zmieniany od 14 lat. Resort wskazuje, że samorządy otrzymają narzędzie do elastycznego zarządzania opłatami. Będą mogły pozostawić je na obecnym poziomie.
Ministerstwo odpiera też zarzut, że podniesienie cen jest próbą łatania dziury budżetowej. Dodatkowe przychody z tytułu ewentualnego podniesienia stawek będą zasilały kasy samorządów, a nie budżet państwa.

Wprowadzenie zmian w opłatach rozważa siedem dużych miast - Bydgoszcz, Gdynia, Kraków, Poznań, Łódź, Toruń i Warszawa. Z wymienionych ośrodków jedynie Łódź i Warszawa zadeklarowały, że raczej nie będą pobierały opłat w dni wolne od pracy.

Zmiana ma pomóc władzom dużych miast zmniejszyć liczbę samochodów w centrach, co zdaniem ministerstwa może być skutecznym narzędziem walki ze smogiem, korkami oraz sposobem promocji ekologicznego transportu publicznego, ruchu pieszego i rowerowego.

Resort podkreśla, że wprowadzenie nowej wysokości opłat nie będzie możliwe na terenie całego miasta i nie w każdym mieście. Dotyczy to jedynie największych z nich. Nowością ma być też podział na strefy, które pozwolą na wprowadzanie dwóch różnych stawek za parkowanie w zależności od lokalizacji.

Podwyżki spotkają również posiadaczy rocznych karnetów na parkowanie w Warszawie. Obecnie abonament taki kosztuje 30 zł. Po zmianach może być to nawet 2400 zł (opłata za drugie auto). Ma to na celu zwiększenie rotacji samochodów na płatnych miejscach postojowych. Uzasadniane jest to faktem, że na płatnych miejscach postojowych miesiącami stoją nieużywane pojazdy, podczas gdy inni kierowcy nie mają gdzie zaparkować. Właściciele jednego samochodu w Warszawie do 2020 roku nadal będą płacić dotychczasową stawkę. Później wysokość stawki może zależeć od liczby aut i od emisji spalin. Najniższą kwotę zapłacą jedynie posiadacze samochodów spełniających normę emisji spalin Euro 6.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła