Parkingi „Parkuj i Jedź” już w Polsce

Obraz

Parkingi „Parkuj i Jedź” to popularny system komunikacji mieszanej (transport indywidualny + komunikacja miejska) istniejący w krajach Europy Zachodniej i USA już od kilkudziesięciu lat. Parkingi „P+R” powstają z myślą o kierowcach, którzy dojeżdżają własnymi samochodami do centrum Warszawy z obrzeżnych dzielnic i z miejscowości ościennych. Mając w kieszeni ważny bilet ZTM, mogą pozostawić pojazdy na parkingu i przesiąść się do środków komunikacji miejskiej. To prosty sposób na zaoszczędzenie czasu, pieniędzy i paliwa. Oprócz tego rozwiązanie powinno wpłynąć na zmniejszenie korków w mieście.

Pierwszy obiekt tego typu powstanie w Warszawie. Na trzech poziomach (ok. 9,7 tys. m. kw. powierzchni i ok. 28,3 tys. m. sześc. kubatury) zmieści się 400 aut. Budowa rozpoczęła się w marcu 2006 r., trwała rok, a koszt inwestycji wyniósł 11,3 mln zł. Na terenie parkingu znajduje się system monitoringu, który składa się z 31 kamer. Na każdym z poziomów znajduje się system informacji pasażerskiej - informacje o węźle przesiadkowym, rozkłady jazdy oraz mapki.

Inwestorzy liczą, że parking „Metro Marymont” zainteresuje przede wszystkim kierowców dojeżdżających z Białołęki czy Bielan ale także Izabelina, Łomianek, Jabłonny, Legionowa czy Marek.

Aby zachęcić Warszawiaków do korzystania z systemu „Parkuj i Jedź” przez pierwsze dwa miesiące parking będzie dostępny dla wszystkich chętnych bez żadnych opłat. Po tym okresie aby z niego skorzystać parkingu konieczne będzie posiadanie ważnego, dobowego biletu miejskiego.

Kierowcy zostawiając swoje auta na Parkingu P+R „Metro Marymont” będą mogli w szybki i wygodny sposób przesiąść się do komunikacji miejskiej i dalej kontynuować swoją podróż.

Na nowootwartym parkingu jest również 20 miejsc dla rowerów. Przy wjeździe ustawionych jest 10 specjalnych stojaków (do każdego można przyczepić dwa rowery). Kształt stojaków i ich ilość były konsultowane z przedstawicielami warszawskich cyklistów. Rowerzyści sami zaproponowali, żeby stojaki dla jednośladów nie były typowymi, tak popularnymi u nas, „wyrwikółkami”, lecz żeby pojazdy można było mocować za ramę.

W pierwszych dniach maja oddany do użytku zostanie kolejny obiekt tego typu – Parking „Połczyńska”. Trzeci – „Metro Wilanowska” będzie otwarty w wakacje. Z czwartego – „Młociny” kierowcy skorzystają w przyszłym roku. Zarząd Transportu Miejskiego rozpoczął również przygotowania do budowy kolejnych parkingów, które wejdą w skład systemu „P+R”.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła