Panhard – powrót legendy?

Obraz

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/17888/panhard-levassor_1914.jpeg',550,337) ) |
| --- | Bardzo szacowna marka znana jeszcze w XIX wieku może być na powrót wskrzeszona przez koncern PSA Peugeot Citroen. Panhardy miałyby być francuską konkurencją dla luksusowych limuzyn BMW, Mercedesa, czy Lexusa.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/17888/panhard-levassor_1910.jpeg',550,448) ) |
| --- | Panhard miałby być tym dla PSA Peugeot Citroen, czym dla Mercedesa jest Maybach. Francuski koncern posiada prawa dla niegdyś bardzo szacownej marki, którą w 1965 roku przejął Citroen (przejęty następnie przez Peugeota). Ani Peugeot, ani Citroen nie są w stanie wizerunkowo sprostać oczekiwaniom najzamożniejszej klienteli. Zamiast więc powtarzać błąd Volkswagena bezskutecznie lansującego Phaetona, PSA sprzedawałaby swoje flagowe limuzyny pod marką pochodząca jeszcze z XIX wieku.

Panhard (pierwotnie Panhard et Levassor) założony został przez panów René Panhard i Emile Levassor około 1890 roku, czyli 3 lata po tym, jak w Niemczech zaczęły powstawać pierwsze motorwageny. Pierwszy samochód Panharda napędzany był zresztą silnikiem Daimlera. Samochody „systemu Panharda” miały cztery koła, oraz silnik umocowany z przodu, którego moc przekazywana była na tylne koła za pomocą łańcucha. Czasy największej świetności marki przypadły na okres po I Wojnie Światowej. Do firmy należało wiele rekordów, w tym światowy rekord prędkości z roku 1925 wynoszący 185.51 km/h. Kres sukcesów położyła II Wojna Światowa. Po niej, zubożała francuska firma produkowała lżejsze i mnij luksusowe modele, które nie zachwycały miłośników motoryzacji, ani nie zapewniły masowej sprzedaży. Były to czasy, kiedy wzrastały gwałtowanie koncerny, które były w stanie produkować masowe, tanie samochodziki dla zubożałych Europejczyków (VW, Citroen, czy Fiat). W 1965 roku Panhard został przejęty przez Citroena, a w 1967 roku
ostatecznie zaprzestano produkcji samochodów osobowych. Począwszy od I Wojny Światowej aż po czasy dzisiejsze produkowane są samochody bojowe pod nazwą Panhard.

Źródło artykułu: WP Moto

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025