Trwa ładowanie...

Opony zimowe przy wyższych temperaturach? To nie jest dobry pomysł

Opony zimowe przy wyższych temperaturach? To nie jest dobry pomysłŹródło: Materiały prasowe
d4dkb4q
d4dkb4q

Większość kierowców zmienia opony sezonowo, jednak spora grupa pomimo wyższych temperatur nadal jeździ na "zimówkach". Powoduje to nie tylko szybsze zużywanie się bieżnika, ale i spadek bezpieczeństwa jazdy.

Okazuje się, że Polacy są w czołówce europejskiej, jeżeli chodzi o odsetek kierowców używających zimą opon przystosowanych do tej pory roku. Według Bridgestone'a 92 proc. z nich używa zimówek, podczas gdy w Niemczech jest to 88 proc., a średnia dla Starego Kontynentu wynosi 43 proc. Z tych samych badań wynika, że 18 proc. Duńczyków i 10 proc. Włochów jeździ na oponach zimowych przez cały rok.

Ogumienie letnie i zimowe zawdzięcza swoje właściwości różnym składom mieszanek oraz wzorów bieżnika. Zimówki pozostają miękkie i elastyczne w niskiej temperaturze, jednak gdy robi się cieplej, to tracą one swoje zalety - spada przyczepność, zaś zużycie bieżnika przyspiesza. W oponach letnich producenci stosują twardszą mieszankę, która nie staje się zbyt miękka na rozgrzanym asfalcie i nie przykleja się do niego. W wyższej temperaturze opony letnie mają lepszą uniwersalną charakterystykę niż opony zimowe, zwłaszcza jeżeli chodzi o hamowanie i właściwości jezdne, tempo zużywania się, opory toczenia i spalanie.

Testy wykazały, że różnice między oponami letnimi a zimowymi pod względem skuteczności hamowania i właściwości jezdnych w ciepłych warunkach pogodowych wynoszą odpowiednio do 30 i 8 proc. – w zależności warunków drogowych i temperatury. Na mokrej nawierzchni i przy temperaturze otoczenia około 30 st. C droga hamowania pojazdu wyposażonego w letnie opony dobrej jakości jest do 30 proc. krótsza w porównaniu do opon zimowych.

Sama zmiana ogumienia na letnie to nie wszystko, o co powinniśmy zadbać - przynajmniej raz w miesiącu należy kontrolować ciśnienie i stan bieżnika. Wartości tego pierwszego przewidziane przez producenta pojazdu są podane w instrukcji obsługi, a także na naklejce umieszczonej na słupku drzwi kierowcy, pod klapką wlewu paliwa lub w schowku w desce rozdzielczej. Do zmierzenia głębokości bieżnika można użyć monety o wartości 5 zł. Jeżeli po wsunięciu jej do głównego rowka we wgłębieniu ciągle jest widoczny srebrny rant, głębokość bieżnika jest mniejsza niż dopuszczalne 1,6 mm i oponę należy wymienić na nową.

d4dkb4q

Źródło: Bridgestone

ll

d4dkb4q
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4dkb4q
Więcej tematów