Opony klasy "premium", czy warto inwestować?
Opony to jeden z najistotniejszych elementów samochodu, mających wpływ na bezpieczeństwo i jedyny, jaki ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią. Od ich pracy, stanu i kondycji zależy to, czy cało dotrze się do celu podróży. Rynek oponiarski przeżywa rozkwit, oferując kierowcom coraz większą gamę gum o zróżnicowanych parametrach. Ale czy faktycznie warto zainwestować w droższe opony? Czy będzie się można wówczas czuć pewniej i bezpieczniej? Rozmawiamy o tym z naszymi ekspertami: Piotrem Sarneckim z Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego oraz Pawłem Gollerem Przemysłowego Instytutu Motoryzacji.
Przed nami okres wymiany ogumienia sezonowego z zimowego na letnie. Spora grupa kierowców decyduje się na korzystanie z opon wielosezonowych. Ale wszystkie zużywają się, starzeją i wymagają cyklicznego, głębszego zainteresowania ze strony użytkownika pojazdu.
Eksperci motoryzacyjni, w zasadzie jednogłośnie, namawiają nas do inwestowania w ten element samochodu. Nowe opony w popularnych rozmiarach można kupić już od 100 zł za sztukę, ale górna granica to nawet dziesięciokrotność tej kwoty. Może więc nie przepłacać? Może zdecydować się np. na opony używane albo nowe, ale z najniższej półki cenowej? I przede wszystkim, skąd wiedzieć jakie opony będą dla danego samochodu najlepsze?
Odpowiedni dobór opon jest niezwykle istotny, bowiem to ten element ściśle współpracuje z innymi częściami i ma bezpośredni wpływ na ich kondycję oraz funkcjonowanie. Jeśli zatem dysponuje się kwotą pozwalająca na zakup opon wyższej klasy, to przede wszystkim trzeba sprawdzić jakie ich parametry są dopuszczalne np. dla elementów zawieszenia. Np. zbyt szerokie opony lub takie o zbyt niskim profilu będą nadmiernie obciążać te podzespoły i mogą doprowadzić nawet do niebezpiecznych awarii.
Większość dostępnych u nas opon, zwłaszcza nowości wchodzących na rynek, wcześniej poddana jest szeregom testów. Warto sprawdzić ich wyniki i poszukać produktów, które wielokrotnie plasują się w górnych zakresach wyników. Pomocne także przy wyborze będą opinie użytkowników, które w dobie internetu są łatwo dostępne. Tu można sprawdzić np. realny poziom hałasu emitowanego przez dane ogumienie, zachowanie na mokrej i suchej nawierzchni według użytkowników, a nawet trwałość opony w przypadku egzemplarzy z poprzednich sezonów.
Biorąc właśnie pod uwagę zużycie gum, teraz dobrze jest poszukać opon z poprzednich lat. Ich trwałość to min. 5-6 lat, więc z powodzeniem można zainwestować w opony premium wyprodukowane 2-3 lata temu, a obecnie przecenione, bo np. zastępuje je nowy model. Pamiętać też trzeba, że absolutnie niedozwolone jest jeżdżenie na oponach uszkodzonych, z nieprawidłowym ciśnieniem i bieżnikiem płytszym niż 1,6 mm. Specjaliści zalecają jednak wymianę kompletu już po przekroczeniu granicy 3 mm. Od tego punktu bowiem opona nie jest w stanie odprowadzić takie ilości wody, jaką zakłada się przy jej pracy od nowości.
BC