Opel Zafira 1.9 CDTI

Obraz

Zafira to jeden z niewielu 7-osobowych minivanów dostępnych na naszym rynku. Konkurenci za dodatkowe dwa fotele każą dopłacać.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9710/opel-zafira-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Zafira poprzedniej generacji w Europie sprzedawała się znakomicie. Konstruktorzy nowego modelu postanowili zachować dotychczasową koncepcję pojazdu, udoskonalając szczegóły. Nową Zafirą napędzaną silnikiem wysokoprężnym 1.9 CDTI o mocy 150 KM przejechaliśmy 3 tysiące kilometrów.

Cechy szczególne

Podstawową zaletą Zafiry jest możliwość szybkiego przystosowania pojazdu do przewożenia 5 lub 7 osób, gdyż fotele w trzecim rzędzie można błyskawicznie schować w podłodze bagażnika. Założono, że wersja 7-osobowa będzie wykorzystywana okazjonalnie, więc dodatkowe siedzenia są nieco mniejsze od pozostałych. Środkowy rząd siedzeń można przesuwać wzdłuż nadwozia lub złożyć. Bagażnik w wersji 7-osobowej ma objętość 140 l, w wersji 5-osobowej – 645 l. Zafira obecnej generacji jest większa od poprzedniczki z korzyścią dla przestronności wnętrza. Zmodernizowany kształt nadwozia i wystrój wnętrza nawiązują do nowego imagu Opla, stosowanego także w innych modelach, np. Astrze III. Przednie siedzenia Zafiry są bardzo wygodne, co sprzyja dalekim podróżom. Tablica przyrządów jest czytelna. Przyciski i pokrętła na konsoli środkowej obsługuje się intuicyjnie.

WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

Silnik

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9710/opel-zafira-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Z wyjątkowo bogatej gamy silników wybraliśmy najmocniejszego diesla, który z pojemności 1,9 l osiąga moc 150 KM. Silnik ten zasilany jest układem common rail i doładowany turbosprężarką o zmiennej geometrii turbiny. Silnik ten wyróżnia się cichą pracą i małym zużyciem paliwa. Podczas szybkiej jazdy na autostradzie w pełni obciążony pojazd zużył 5,8 l paliwa na 100 km, w mieście – 8,1 l na 100 km. Niskie zużycie paliwa osiągnięto m.in. dzięki 6-stopniowej skrzyni przekładniowej, z którą współpracuje silnik. Jest on bardzo elastyczny i nie wymaga częstej zmiany biegów. Najwyższe przełożenie przydaje się podczas jazdy na autostradzie.

Wrażenia z jazdy

Wydaje się, że Zafira została specjalnie skonstruowana do jazdy na długich dystansach. Nie chodzi tylko o zużycie paliwa, lecz także o poziom hałasu, który nawet podczas jazdy z prędkością 130 km/h jest dość niski. Własności jezdne auta są dobre, co jest zasługą świetnie dobranej charakterystyki elementów tłumiących zawieszenia. Sama jego konstrukcja nie jest specjalnie wyrafinowana – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Komfort jazdy jest również na dość wysokim poziomie. Zaleta Zafiry to skuteczny układ hamulcowy, który zatrzymuje pojazd z prędkości 100 km/h na drodze 38 m. I dobrze, bowiem Zafira jest autem dynamicznym i wysokie prędkości jazdy uzyskuje bardzo szybko.

Podsumowanie

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9710/opel-zafira-3-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Opel Zafira, dzielący niektóre podzespoły z Astrą III, jest pojazdem uniwersalnym. Można nim przewozić nawet 7 osób lub dużo bagaży. Z silnikiem 1,9 TDCI o mocy 150 KM kosztuje 104 450 zł. By nie przekraczać kwoty 100 tys. zł, można wybrać pojazd napędzany nieco słabszym dieslem o mocy 120 KM za 95 350 zł. Największym bodaj zaskoczeniem podczas jazdy Zafirą były dla nas dobre własności jezdne, porównywalne z pojazdami mającymi bardziej skomplikowane zawieszenie, np. VW Touranem. Konkurencja w segmencie minivanów jest duża, jednak Opel ma w konstrukcji takich aut spore doświadczenie.

Wybrane dane techniczne:

| Typ silnika | Wysokoprężny |
| --- | --- |
| Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
| Pojemność skokowa (cm3): | 1910 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
: | 150/4000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 320/2000 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 10,5 |
| Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 5,8 |
| Prędkość maksymalna (km/h): | 202 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 66 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m): | 38,0 |
| Pojemność bagażnika (dm3): | 140/645 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 58 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,3/7,8 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm): | 447 x 180 x 164 |
| Rozstaw osi (cm): | 271 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
| Orientacyjna cena (zł): | 104 450 | * pomiar wg ADAC

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

Przestronność wnętrza * Łatwość składania siedzeń.
Silnik Nowoczesna konstrukcja, dobra elastyczność.
Poziom hałasu Niski poziom hałasu nawet przy wyższych prędkościach jazdy.
Hamulce Wydajny układ hamulcowy.
Dynamika * Jak na pojazd o znacznej masie, dynamika jest bardzo dobra.
Zużycie paliwa Niskie zużycie paliwa jest ogromną zaletą tego auta.
Nowoczesność konstrukcji Tradycyjna konstrukcja zawieszenia.
Wyposażenie Dobry poziom wyposażenia standardowego.

Wybrane wyposażenie seryjne:

Opel Astra Enjoy

| Poduszki powietrzne | 4 |
| --- | --- |
| Układ ABS | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Klimatyzacja manualna | S |
| Radio CD | S |
| Regulacja wysokości fotela kierowcy | S | s - wyposażenie seryjne

Autor: Ryszard Polit

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła