Zafira to jeden z niewielu 7-osobowych minivanów dostępnych na naszym rynku. Konkurenci za dodatkowe dwa fotele każą dopłacać.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9710/opel-zafira-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Zafira poprzedniej generacji w Europie sprzedawała się znakomicie. Konstruktorzy nowego modelu postanowili zachować dotychczasową koncepcję pojazdu, udoskonalając szczegóły. Nową Zafirą napędzaną silnikiem wysokoprężnym 1.9 CDTI o mocy 150 KM przejechaliśmy 3 tysiące kilometrów.
Cechy szczególne
Podstawową zaletą Zafiry jest możliwość szybkiego przystosowania pojazdu do przewożenia 5 lub 7 osób, gdyż fotele w trzecim rzędzie można błyskawicznie schować w podłodze bagażnika. Założono, że wersja 7-osobowa będzie wykorzystywana okazjonalnie, więc dodatkowe siedzenia są nieco mniejsze od pozostałych. Środkowy rząd siedzeń można przesuwać wzdłuż nadwozia lub złożyć. Bagażnik w wersji 7-osobowej ma objętość 140 l, w wersji 5-osobowej – 645 l. Zafira obecnej generacji jest większa od poprzedniczki z korzyścią dla przestronności wnętrza. Zmodernizowany kształt nadwozia i wystrój wnętrza nawiązują do nowego imagu Opla, stosowanego także w innych modelach, np. Astrze III. Przednie siedzenia Zafiry są bardzo wygodne, co sprzyja dalekim podróżom. Tablica przyrządów jest czytelna. Przyciski i pokrętła na konsoli środkowej obsługuje się intuicyjnie.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Silnik
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9710/opel-zafira-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Z wyjątkowo bogatej gamy silników wybraliśmy najmocniejszego diesla, który z pojemności 1,9 l osiąga moc 150 KM. Silnik ten zasilany jest układem common rail i doładowany turbosprężarką o zmiennej geometrii turbiny. Silnik ten wyróżnia się cichą pracą i małym zużyciem paliwa. Podczas szybkiej jazdy na autostradzie w pełni obciążony pojazd zużył 5,8 l paliwa na 100 km, w mieście – 8,1 l na 100 km. Niskie zużycie paliwa osiągnięto m.in. dzięki 6-stopniowej skrzyni przekładniowej, z którą współpracuje silnik. Jest on bardzo elastyczny i nie wymaga częstej zmiany biegów. Najwyższe przełożenie przydaje się podczas jazdy na autostradzie.
Wrażenia z jazdy
Wydaje się, że Zafira została specjalnie skonstruowana do jazdy na długich dystansach. Nie chodzi tylko o zużycie paliwa, lecz także o poziom hałasu, który nawet podczas jazdy z prędkością 130 km/h jest dość niski. Własności jezdne auta są dobre, co jest zasługą świetnie dobranej charakterystyki elementów tłumiących zawieszenia. Sama jego konstrukcja nie jest specjalnie wyrafinowana – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Komfort jazdy jest również na dość wysokim poziomie. Zaleta Zafiry to skuteczny układ hamulcowy, który zatrzymuje pojazd z prędkości 100 km/h na drodze 38 m. I dobrze, bowiem Zafira jest autem dynamicznym i wysokie prędkości jazdy uzyskuje bardzo szybko.
Podsumowanie
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9710/opel-zafira-3-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Opel Zafira, dzielący niektóre podzespoły z Astrą III, jest pojazdem uniwersalnym. Można nim przewozić nawet 7 osób lub dużo bagaży. Z silnikiem 1,9 TDCI o mocy 150 KM kosztuje 104 450 zł. By nie przekraczać kwoty 100 tys. zł, można wybrać pojazd napędzany nieco słabszym dieslem o mocy 120 KM za 95 350 zł. Największym bodaj zaskoczeniem podczas jazdy Zafirą były dla nas dobre własności jezdne, porównywalne z pojazdami mającymi bardziej skomplikowane zawieszenie, np. VW Touranem. Konkurencja w segmencie minivanów jest duża, jednak Opel ma w konstrukcji takich aut spore doświadczenie.
Wybrane dane techniczne:
| Typ silnika | Wysokoprężny |
| --- | --- |
| Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
| Pojemność skokowa (cm3): | 1910 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
: | 150/4000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 320/2000 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 10,5 |
| Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 5,8 |
| Prędkość maksymalna (km/h): | 202 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 66 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m): | 38,0 |
| Pojemność bagażnika (dm3): | 140/645 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 58 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,3/7,8 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm): | 447 x 180 x 164 |
| Rozstaw osi (cm): | 271 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
| Orientacyjna cena (zł): | 104 450 | * pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przestronność wnętrza | * | Łatwość składania siedzeń. |
---|---|---|
Silnik | Nowoczesna konstrukcja, dobra elastyczność. | |
Poziom hałasu | Niski poziom hałasu nawet przy wyższych prędkościach jazdy. | |
Hamulce | Wydajny układ hamulcowy. | |
Dynamika | * | Jak na pojazd o znacznej masie, dynamika jest bardzo dobra. |
Zużycie paliwa | Niskie zużycie paliwa jest ogromną zaletą tego auta. | |
Nowoczesność konstrukcji | Tradycyjna konstrukcja zawieszenia. | |
Wyposażenie | Dobry poziom wyposażenia standardowego. |
Wybrane wyposażenie seryjne:
Opel Astra Enjoy
| Poduszki powietrzne | 4 |
| --- | --- |
| Układ ABS | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Klimatyzacja manualna | S |
| Radio CD | S |
| Regulacja wysokości fotela kierowcy | S | s - wyposażenie seryjne
Autor: Ryszard Polit