Trwa ładowanie...

Opel Astra GTC 1.4 Enjoy: dla młodych i bogatych

Opel Astra GTC 1.4 Enjoy: dla młodych i bogatychŹródło: Marek Wieliński
d4chpks
d4chpks

Prezentujemy pierwszego polskiego, sportowego Opla. Polskiego, bo jest produkowany tylko i wyłącznie w fabryce w Gliwicach. Sportowego, bo ten model ma takie aspiracje. W Europie okazał się być tak pożądany, że jego produkcja rozpoczęła się trzy miesiące wcześniej, niż planowano. Oto Opel Astra GTC.

Opel Astra GTC to najnowsza wersja popularnego modelu klasy kompakt. Przygotowanie fabryki Opla w Gliwicach do produkcji trzydrzwiowej Astry kosztowało 325 mln zł. W tym roku z linii montażowej ma zjechać 60 tys. takich aut. Na tym nie koniec. W sierpniu w Gliwicach ma się rozpocząć produkcja wersji sedan, a w styczniu 2013, kabrioletu na bazie nowej Astry.

Choć formalnie jest jedną z wersji Astry IV, w praktyce to całkiem inny samochód. Jedyne elementy zewnętrzne, które są takie same w obu modelach to antena na dachu i obudowy zewnętrznych lusterek.

Z boku mocne przetłoczenia, wyrazisty kształt tyłu i charakterystyczne lampy. Jest sportowo i z pazurem. Przód wyróżnia się zmienionym kształtem reflektorów i osłony chłodnicy. W porównaniu z 5-drzwiową Astrą, GTC jest niższa i krótsza, ale ma większy rozstaw osi i kół.

d4chpks

Czego potrzebuje samochód, by można go było nazwać sportowym? Z pewnością nie jest to tylko wygląd. Podstawa to dobre zawieszenie, układ hamulcowy i kierowniczy oraz mocny silnik.

Z całą pewnością zmodyfikowane zawieszenie Opla Astry GTC spełnia te wymagania. Przednie koła są połączone z kolumnami HiPerStrut. To lepsze rozwiązanie, niż klasyczne McPhersony w pięciodrzwiowej Astrze. Oznacza znakomite prowadzenie i dobrą przyczepność kół, podczas jazdy w zakrętach. Z tyłu zastosowano opatentowane przez Opla rozwiązanie - oś z drążkiem Watta. Jak zapewnia producent, jest ona lżejsza, niż oś wielowahaczowa, ale tak samo komfortowa, precyzyjna i stabilna.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Dostępny za dopłatą, adaptacyjny układ sterowania tłumieniem zawieszenia FlexRide poprawia stabilność pracy zawieszenia i wyostrza precyzję układu kierowniczego w zależności od stylu jazdy i oczekiwań kierowcy. Układ kierowniczy i zawieszenie to wielkie atuty trzydrzwiowej Astry.

d4chpks

Efekt jest taki, że Astra GTC prowadzi się znakomicie i dobrze sobie radzi z naszymi dziurawymi jezdniami. Najwięcej radości może dostarczyć jazda krętymi drogami. W tym aucie pokonywanie zakrętów to prawdziwa przyjemność. Choć z pewnością nie dla pasażera, który nie lubi dynamicznej jazdy.

To świetnie, ale mina kierowcy zrzednie, gdy zajrzymy pod maskę. W testowanym egzemplarzu znajdziemy silnik 1.4 o mocy 140 KM i maksymalnym momencie 200 Nm. W tej wersji Astra GTC nie jest demonem prędkości. Przyspieszanie do setki w 9,9 sekundy to za mało, by móc powiedzieć o tym samochodzie „sportowy”, a fabrycznie montowany system Start&Stop nie jest dobrym rozwiązaniem dla miłośników szybkiego startu spod świateł. Krótko mówiąc, osiągi auta z silnikiem 1.4 nie odzwierciedlają jego stylistyki.

d4chpks

Pociechą może być rozsądne spalanie. Przy bardzo delikatnej jeździe można spodziewać się wyniku w okolicach 7,5 litra. Niestety, gdy chcemy jechać dynamicznie, niewielka pojemność wymusza korzystanie z wysokich obrotów, a wtedy rośnie hałas i spalanie. Na trasie 7,7 l/100 km, w mieście 9,5 litra. Średnio, około 8 litrów na setkę. Sportowe harce zakończą się dwucyfrowym wynikiem spalania.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

To jeszcze nic, podstawowy silnik Astry GTC jest jeszcze słabszy. Tylko 120 KM. Najmocniejsza jednostka benzynowa 1.6, rozwija moc 180 KM i jak na razie tylko ona jest w stanie zapewnić osiągi, z których będą zadowoleni miłośnicy szybkiej jazdy.

d4chpks

Wnętrze Astry GTC na pierwszy rzut oka nie różni się od wersji pięciodrzwiowej. Tunelowe zegary znamy też z innych modeli marki. Stylistyka ciekawa i dynamiczna, ale w centralnej konsoli umieszczono tak wiele przycisków, że bez instrukcji obsługi ani rusz. Duży plus za ergonomię pozostałych elementów i sporo przydatnych schowków.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Jak zapewnia producent, wystarczy tu miejsca dla pięciu osób. Istotnie, z przodu bardzo przestronnie, siedzi się dość wygodnie i nisko, ale widoczność pogarszają masywne przednie słupki. Tradycyjnie, jak w każdym trzydrzwiowym aucie, trochę gorzej jest z dostępem do tylnej kanapy. Na szczęście system składanych i przesuwanych foteli ułatwia nam to zadanie dostać, a gdy już usiądziemy z tyłu, okaże się, że miejsca dla dwóch ludzi jest pod dostatkiem. Przestrzeni dla nóg może brakować tylko wtedy, gdy z przodu usiądą bardzo wysokie osoby. Taki już urok tego typu nadwozi. Te samochody powstają z myślą o dwóch osobach i możliwości przewożenia dodatkowych pasażerów „od czasu do czasu”. Kierowca i pasażerowie mają całkiem sporo miejsca na swój bagaż: 380 l i 1165 l, po złożeniu tylnej kanapy.

d4chpks

Astra GTC jest nieznacznie droższa od wersji pięciodrzwiowej. Najtańsza, z benzynowym silnikiem o mocy 120 KM kosztuje 76 800 zł. Dwa tysiące więcej trzeba zapłacić za wersję 140-konną. Testowana Astra 1.4 Enjoy kosztuje 78 800 zł, ale wyposażenie dodatkowe podnosi jej cenę aż do 120 440 zł. Najmocniejsza odmiana 1.6 kosztuje 82 600 zł. Jeszcze więcej trzeba będzie zapłacić za Astrę GTC z silnikiem Diesla. Co najmniej 84 200 zł.

W tym samochodzie wygląd jest ważniejszy od walorów praktycznych. Opel Astra GTC, ze swoim nowym stylem, ma szansę spodobać się młodym kierowcom. Niestety, jej cena sprawia, że będzie mieć u nich wzięcie dopiero za kilka lat, jako samochód używany. Na szczęście ma szansę zachęcić do siebie także starszych i zamożniejszych, ale młodych duchem. Zawieszenie i układ kierowniczy dostarczają wiele radości z jazdy, ale podstawowe silniki już nie. Miłośnicy sportowych wrażeń powinni poczekać na wersję OPC z benzynowym silnikiem o mocy 280 KM, która jeszcze w tym roku powinna pojawić się w sprzedaży. To będzie najszybszy samochód z Polski. Produkcja w Gliwicach rozpocznie się w połowie maja.

d4chpks

WP: Marek Wieliński

"Opel Astra GTC 1.4 Enjoy" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "Turbo, R4, benzynowy"
Pojemność silnika cm3 "1364"
Moc KM / przy obr./min "140 / 4900 - 6000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "200 / 1850 - 4900"
Skrzynia biegów "6-biegowa, manualna"
Prędkość maksymalna km/h "201"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "9,9"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "7,6 / 4,9 / 5,9"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "9,5 / 7,7 / 8,0"
Pojemność bagażnika min./max. / l "380 / 1165 "
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4466 / 1840 / 1482"
Cena wersji podstawowej w zł "76 800"
Cena testowanego modelu w zł "120 440"
Plusy null
Minusy null
d4chpks
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4chpks
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj