Opel zaprezentował model Adam wyposażony w skrzynię biegów Easytronic 3.0. Jest to zautomatyzowana przekładnia manualna, która ma łączyć zalety obu rodzajów skrzyń.
5-biegowa przekładnia Easytronic 3.0 jest oparta na skrzyni manualnej o obniżonym tarciu wewnętrznym i zoptymalizowano ją pod kątem współpracy z małymi silnikami. W trybie automatycznym za zmianę przełożeń i obsługę sprzęgła odpowiada elektryczno-hydrauliczny siłownik. Układ elektroniczny sterujący skrzynią biegów automatycznie wybiera przełożenie zapewniające najniższe zużycie paliwa w określonych warunkach jazdy. Easytronic 3.0 może pracować również w trybie półautomatycznym – wówczas biegi zmienia kierowca, przesuwając dźwignię do przodu lub do tyłu.
* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Inżynierowie Opla podkreślają, że zastosowanie nowej skrzyni biegów pozwoliło o ograniczenie zużycia paliwa o 0,4 l/100 km do poziomu 4,7 l/100 km (Adam 1,4 ecoFlex), a emisji dwutlenku węgla o 10 g/km do 109 g/km. Dzięki temu modelowi udało się awansować z niemieckiej klasy energetycznej C do B.
Zastosowanie Easytronic 3.0 ma też zwiększyć komfort jazdy, dzięki krótkiemu czasowi reakcji i bardziej płynnej zmianie biegów. Optymalizacja ta była możliwa dzięki użyciu nowego siłownika, ulepszonych czujników i układów sterowania oraz kompleksowej modyfikacji podstawowego mechanizmu skrzyni. Opracowano również specjalny zestaw kół zębatych.
Zakup Adama z tego typu przekładnią oznacza konieczność dopłaty w wysokości 3 500 zł względem wariantu z tradycyjną, 5-biegową skrzynią manualną.
Źródło: Opel
ll/moto.wp.pl