Trwa ładowanie...

OHRV2 – nowy polski silnik motocyklowy

Na pytanie jak wyglądała by polska motoryzacja gdyby nie wybuch, tragicznej w skutkach, II wojny światowej powstało wiele teorii. My zajęliśmy się tematem w praktyce! Zaprojektowaliśmy i zbudowaliśmy pierwszy po II wojnie światowej, całkowicie polski, czterosuwowy silnik w układzie widlastym do napędu motocykla - silnik OHRV V2.

Materiał sponsorowany przez OHRV MOTORCYCLE ENGINES Sp. z o. o.
 Źródło: materiały partnera
dg9qmza
dg9qmza

W ostatnich latach wyraźnie zarysowały się inicjatywy odradzania historycznych marek motocykli, produkowanych przed i po II wojnie światowej. Z nazwami takimi jak Sokół, Junak czy chociażby Romet zetknął się prawie każdy Polak. Obecnie wymienione wyżej marki mają zamiar produkować i sprzedawać lub już sprzedają motocykle. Najczęściej są to jednak produkty importowane, sprzedawane jedynie pod szyldem polskich firm.

Ponad 10-letnie prace badawcze prowadzone przez polskich konstruktorów Sebastiana Szymaniaka i Tomasza Kuśnierza zaowocowały utworzeniem spółki, w której zgromadzone zostały zasoby niezbędne do małoseryjnego powstania motocyklowych silników spalinowych z zaworem obrotowym. Spółka OHRV Motorcycle Engines została założona w 2020 roku do realizacji konstrukcji, technologii oraz wdrożenia do produkcji silnika OHRV V2.

Nowo powstały kompletny zespół napędowy OHRV2 to odpowiedz na potrzebę stworzenia polskiego silnika motocyklowego, opracowanego i zrealizowanego w pełni polskimi środkami inżynierskimi i technologicznymi.

Cechy charakterystyczne silnika OHRV2 to unikalny wygląd i system rozrządu, możliwość adaptacji do istniejących motocykli, bardzo dobre parametry techniczne, możliwość indywidualizacji wyglądu i specyfikacji technicznej silnika do zamówienia klienta.

Podstawowe dane techniczne jednostki napędowej OHRV V2:

dg9qmza

SILNIK

Typ: czterosuwowy, chłodzony powietrzem i olejem

Układ: dwucylindrowy, widlasty o kącie rozwarcia cylindrów 50st.

Rozrząd: OHRV (Over Head Rotary Valve), 1 zawór obrotowy na cylinder

Pojemność skokowa: 1094,2 ccm

Średnica / skok tłoka: 88,0 / 90,0 mm

Stopień sprężania: 12:1

Moc maksymalna: 70 KM przy 6500 obr/min

Moment obrotowy: 90 Nm przy 4200 obr/min

Zasilanie: elektronicznie sterowany wtrysk paliwa

dg9qmza

Smarowanie: z suchą miską olejową

Zapłon: elektroniczny, bezstykowy TCI, 2 świece na cylinder

Rozrusznik: nożny i elektryczny

PRZENIESIENIE NAPĘDU

Silnik-sprzęgło: łańcuch

Sprzęgło: wielotarczowe, mokre

Skrzynia biegów: czterostopniowa

Napęd tylnego koła: łańcuch

 materiały partnera
Źródło: materiały partnera

Powyższe dane zespołu napędowego OHRV2 są porównywalne do typowych silników turystycznych chłodzonych powietrzem spod znaku H-D i podobnych w klasie około 1 litra pojemności skokowej. W kwestiach użytkowych różnicą zasadniczą będzie niższa masa nowego silnika oraz świetny przebieg momentu obrotowego, gwarantowany przez rozrząd z zaworem obrotowym.

dg9qmza

Rozwiązanie OHRV (Over Head Rotary Valve) cechuje konstrukcja głowicy górnozaworowej z rozrządem realizowanym zaworami obrotowymi, pozwalającymi na zwiększenie maksymalnego momentu obrotowego o ~10%, przy jednoczesnym zmniejszeniu gabarytów silnika.

Ponadto zawór obrotowy to ~70% redukcja części składowych w układzie rozrządu w porównaniu do rozrządu OHC/DOHC oraz redukcja konsumpcji paliwa.

Blok silnika OHRV2 został tak zaprojektowany, aby sprostać ewentualnym wersjom z doładowaniem. Jest też możliwość wyposażenia silnika w głowice z klasycznym rozrządem OHC / DOHC.

 materiały partnera
Źródło: materiały partnera

Nowy silnik OHRV V2 wizualnie nawiązuje do silnika S03, będącego źródłem napędu polskiego Junaka, produkowanego na przełomie lat 50 i 60-tych XX wieku. Nie przez przypadek pasuje także do ramy Junaka M07 / M10 w systemie plug & play.

Oprócz możliwości zastąpienia oryginalnego silnika Junaka, nowa jednostka napędowa OHRV2 może być wykorzystana jako napęd do motocykli specjalnych, a technologia głowicy z zaworem obrotowym możliwa jest do wykorzystania w mniejszych jednostkach napędowych.

dg9qmza

Z uwagi na wolumen produkcji, firma OHRV Motorcycle Engines jest w stanie wykonać wersje silnika OHRV2, dostosowaną do indywidualnego klienta czy skonfigurowanie silnika w limitowanej co do ilości sztuk wersji kolekcjonerskiej.

Sprzedaż pierwszych sztuk planowana jest na rok 2024. Silniki OHRV2 będą produkowane na konkretne zamówienie. Sposób zgłoszenia i wszelkie informacje na temat warunków sprzedaży będą podane na stronie internetowej OHRV.

Informacje z przebiegu prac projektowych i prototypowych dostępne są naszych profilach OHRV V2 FBOHRV 2023 oraz na kanale You Tube.

dg9qmza

Projekt silnika OHRV2 pod nazwą "Wdrożenie do produkcji nowego polskiego silnika motocyklowego dwucylindrowego czterosuwowego widlastego bez klasycznego układu rozrządu OHRV 2" jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, Poddziałanie 1.1.2 POPW Rozwój startupów w Polsce Wschodniej, o numerze POPW.01.01.02-18-0102/21. Publikacja tego artykułu została dofinansowana ze środków powyższego projektu.

 materiały partnera
Źródło: materiały partnera
Materiał sponsorowany przez OHRV MOTORCYCLE ENGINES Sp. z o. o.
dg9qmza
dg9qmza
Więcej tematów