Odwrót od Diesli uderzy w Polaków?

Obraz
Źródło zdjęć: © mat. prasowy

Spadek popularności silników na olej napędowy odbije się na działających w Polsce fabrykach. W perspektywie dekady może zabraknąć pracy dla polskich wytwórni silników wysokoprężnych, które produkują ponad milion diesli rocznie i dają pracę kilkunastu tysiącom osób.

Skandal wywołany przez niespełniające wymogów czystości spalin diesle oraz rosnąca popularność hybryd powodują, że przyszłość silnika wysokoprężnego wydaje się niepewna.

- Wiele francuskich miast już od dłuższego czasu wprowadzało regulacje zniechęcające kierowców do korzystania z samochodów z silnikiem Diesla, a pod koniec ubiegłego roku rząd zapowiedział zrównanie opodatkowania oleju napędowego i benzyny - zauważa szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce Mirosław Michna. Dodaje, że lwia część diesli sprzedawana jest w Europie.
- Ich udział w innych rynkach świata jest bardzo ograniczony - np. w Stanach Zjednoczonych, Chinach i Japonii wynosi 1-2 proc.

W Niemczech udział diesla od lat jest na poziomie 48 proc., podobnie w Wielkiej Brytanii. We Francji w 2015 roku odpowiadały one nawet za 57 proc. rynku.

- W przypadku Francji obserwujemy jednak wyraźną tendencję spadkową. Jeszcze rok wcześniej udział samochodów osobowych napędzanych silnikiem wysokoprężnym w całkowitej sprzedaży wyniósł 64 proc., a w 2013 roku - 67 proc. W latach 2006-2012 był on na poziomie ponad 70 proc. - wylicza doradca KPMG.

Popularność samochodów z silnikami wysokoprężnymi w UE wynika w istotniej mierze z kwestii regulacyjnych, takich jak preferencyjna stawka podatku od oleju napędowego czy też odmienne regulacje w zakresie norm spalinowych w porównaniu z silnikami benzynowymi. W ostatnim czasie pojawiają się coraz częściej głosy postulujące zniesienie tej preferencyjnej polityki i dążenie do ograniczenia sprzedaży samochodów napędzanych silnikiem diesla.

Michna zauważa, że w tej kwestii nie ma jednak wspólnej polityki poszczególnych państw Unii - np. w Niemczech podchodzi się bardzo zachowawczo do planów mających na celu zmniejszenie udziału rynkowego samochodów z dieslami.

- Przyszłość takich silników będzie w dużym stopniu zależała od polityki UE i poszczególnych państw członkowskich. Kwestie technologiczne, takie jak rosnąca oferta hybryd i samochodów elektrycznych, również będą ogrywać rolę, jednak raczej w średniej i długiej perspektywie - mówi Michna.

Hybrydy, które do niedawna uchodziły za pojazdy niszowe, zdobywają znaczącą popularność. Toyota wyprodukowała od 1997 roku 10 mln tego typu aut, a jej prezes przewiduje, że w 2020 roku połowa aut tej marki będzie wyposażona w taki napęd.

- W tym roku co czwarta Toyota sprzedana w Europie jest hybrydą - mówi odpowiedzialny za dział badań w europejskiej centrali marki Gerald Killman. Oznacza to spadek popularności diesla, który trafia do 25 proc.modeli japońskiego producenta. Jednak całkowitego odwrotu od Diesli nie przewiduje partner w firmie doradczej Roland Berger Thomas Schlick.

- Bez silników wysokoprężnych europejski przemysł samochodowy nie będzie w stanie spełnić norm emisji CO2 przewidzianych na 2020 rok - podkreśla.

Podobnie uważa General Motors, które kończy wartą ćwierć mld. euro inwestycję w tyską fabrykę silników wysokoprężnych, mającą ruszyć w 2017 roku.
Schlick prognozuje jednak, że 2030 roku 70 proc. sprzedanych w Europie pojazdów osobowych będzie wyposażonych w silniki benzynowe. Killman dodaje, że nawet jeżeli diesel straci rację bytu, to obecne fabryki zmienią asortyment i będą produkować silniki z zapłonem iskrowym.

Także Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, nie wieszczy katastrofy mogącej dotknąć rynek silników wysokoprężnych, ale widzi szybko postępujące zmiany.

- Nowe generacje diesli są coraz bardziej ekologiczne. Dodatkowo, w najbliższych latach wejdzie nowa norma badania czystości spalin nazwana RDE, polegająca na pomiarze zanieczyszczeń w aktualnych warunkach ruchu. To z pewnością będzie miało wpływ na ich ekologiczność. Poza wszystkim, Diesle są wciąż bardziej ekonomiczne na długich trasach, stąd popyt na te silniki utrzyma się w najbliższych latach.

Robert Przybylski/BC

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła