Nowy taryfikator punktów karnych: zaostrzenie przepisów

Obraz
Źródło zdjęć: © Policja.pl

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych ogłosiło, że kończy prace nad nowym taryfikatorem punktów karnych. Dokument niebawem wejdzie w życie.

Wielu zmotoryzowanych jest zdania, że kary dla niezdyscyplinowanych kierowców są w Polsce zbyt niskie. Powinni oni z aprobatą przyjąć planowane zmiany. Rozwiązanie opracowane przez MSW rzeczywiście ma na celu poprawienie bezpieczeństwa na drogach. Jak łatwo zauważyć, zmiany polegają na podwyższeniu liczby punktów grożących za niektóre wykroczenia i ujęcie w taryfikatorze niektórych zachowań, za które do tej pory nie przewidywano takiej kary. Nie wzrośnie natomiast liczba punktów za przekroczenie prędkości. Zmiany, które wejdą w życie 30 dni po ogłoszeniu taryfikatora w Dzienniku Ustaw, dotyczą zachowań stwarzających bezpośrednie zagrożenie dla innych uczestników ruchu.

Nowy taryfikator mandatów - przykładowa punktacja za wykroczenia w ruchu drogowym:

Parkowanie na miejscu dla niepełnosprawnych - 5 pkt (dotychczas 0).

Rozmowa przez telefon komórkowy - 5 pkt (dotychczas 0).

Przewóz dzieci bez fotelika - 6 pkt (dotychczas 3).

Przewożenie pasażerów niezgodnie z przepisami, czyli bez pasów lub bez kasku - 4 pkt (dotychczas 1).

Przewożenie pasażerów w liczbie przekraczającej dopuszczalną - za każdego pasażera przewożonego w niewłaściwy sposób dodaje się 1 pkt - od 1 do 10 pkt (dotychczas 1).

Przewożenie osób samochodem ciężarowym poza kabiną kierowcy z naruszeniem przepisów - 2 pkt (dotychczas 1 pkt).

Przewożenie osób w przyczepie z naruszeniem przepisów - 2 pkt (dotychczas 1 pkt).

Ciągnięcie za pojazdem osób na nartach, sankach lub wrotkach - 5 pkt (dotychczas 0).

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na oznakowanym przejściu - 10 pkt (dotychczas 8).

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania - 6 pkt (dotychczas 5).

Niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej - 10 pkt (dotychczas 8 pkt).

Wyprzedzanie na przejściach dla pieszych i przed nimi - 10 pkt (dotychczas 9).

Wyprzedzanie na przejazdach rowerowych i przed nimi - 10 pkt (dotychczas 8 pkt).

Wjeżdżanie między pojazdy jadące w kolumnie - 2 pkt (dotychczas 0).

Wjeżdżanie na skrzyżowanie jeśli na nim lub za nim nie ma miejsca do kontynuowania jazdy - 2 pkt (dotychczas 0).

Zakrywanie m.in. świateł, oznaczeń czy tablic rejestracyjnych - 3 pkt (dotychczas 0).

Cofanie na drodze ekspresowej lub autostradzie - 5 pkt (dotychczas 3).

Niezatrzymanie pojazdu przed znakiem STOP - 2 pkt (dotychczas 0).

Zwiększanie prędkości przez kierującego pojazdem wyprzedzanym - 3 pkt (dotychczas 0).

Wyprzedzanie pojazdu uprzywilejowanego na obszarze zabudowanym - 3 pkt (dotychczas 0).

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła