Trwa ładowanie...

Nowy Nissan Leaf – premiera elektrycznego hitu

Nowy Nissan Leaf zastępuje model pierwszej generacji, który osiągnął status najlepiej sprzedającego się samochodu elektrycznego na świecie. Od wprowadzenia go do sprzedaży w 2010 roku zdecydowało się na niego ponad 280 tys. klientów. Teraz wchodzi druga generacja i przynosi spore zmiany.

Nowy Nissan Leaf – premiera elektrycznego hituŹródło: Materiały prasowe, fot: Nissan
dvlr6tf
dvlr6tf

Najnowocześniejszy na świecie samochód elektryczny, przeznaczony dla masowego odbiorcy – takim mianem określił producent swój najnowszy model. Jest to też pierwszy Nissan w Europie, w którym zaoferowany zostanie pionierski system wspomagający kierowcę. Samochód jest również wyposażony w technologię e-Pedal umożliwiającą sterowanie napędem i hamulcami w zupełnie nowy sposób.

Leaf jako samochód innowacyjny

Nissan Leaf drugiej generacji jest wyposażony w trzy główne technologie inteligentnej jazdy. Pierwszą z nich jest system wspomagający kierowcę ProPILOT, ułatwiający jazdę jednym pasem autostrady, uwalniając kierowcę od potrzeby sterowania pojazdem. Układ kierowniczy utrzymuje auto na wybranym pasie, a adaptacyjny tempomat dostosowuje prędkość do panującego ruchu.

Nissan Leaf (2018) Materiały prasowe
Nissan Leaf (2018) Źródło: Materiały prasowe, fot: Nissan

Drugim jest system ProPILOT Park, który ma zmienić podejście kierowców do parkowania. Po aktywacji systemu przejmuje on kontrolę nad kierowaniem, przyspieszaniem, hamowaniem, a także wyborem przełożenia, aby automatycznie zaparkować samochód. Z tego, co pisze producent, ma być to inne rozwiązanie niż stosowane obecnie w różnych samochodach.

Nissan Leaf (2018) Materiały prasowe
Nissan Leaf (2018) Źródło: Materiały prasowe, fot: Nissan

Trzecim jest e-Pedal. Zdaniem Nissana to rewolucyjna technologia, która zmieni sposób prowadzenia samochodu. Umożliwia ona ruszanie, regulację prędkości oraz zatrzymywanie się poprzez operowanie samym pedałem przyspieszenia. Przy całkowicie podniesieniu nogi układ odzyskiwania energii i hamulce są włączane automatycznie, doprowadzając stopniowo do całkowitego zatrzymania się samochodu. Pojazd pozostaje nieruchomy — nawet na wzniesieniu — dopóki pedał przyspieszenia nie zostanie ponownie wciśnięty. Tylko w sytuacji awaryjnej należy użyć tradycyjnego hamulca.

dvlr6tf

Leaf jako lepszy samochód elektryczny

Silnik elektryczny rozwija teraz moc 150 KM i maksymalny moment obrotowy 320 Nm. Dotychczas było to 109 KM i 254 Nm. Tym samym auto będzie lepiej przyspieszało w całym zakresie prędkości, aż do uzyskania maksimum 144 km/h. Najważniejszą informacją jest jednak zwiększenie zasięgu. Producent podaje 378 km według europejskiego cyklu jazdy NEDC. Pod koniec 2018 r. pojawi się wersja o jeszcze większym zasięgu i mocy silnika.

Nissan Leaf (2018) Materiały prasowe
Nissan Leaf (2018) Źródło: Materiały prasowe, fot: Nissan

Akumulator ma pojemność 40 kWh. Standardowe ładowanie 6 kW ma trwać 8 godzin, a w przypadku 3 kW potrwa 16 godzin. Przy szybkim ładowaniu uzupełnienie energii do poziomu 80 proc. będzie wymagało poczekania 40 min. Mniej więcej tyle co dłuższa przerwa na kawę i rogalika.

Klienci mogą też korzystać z nowo zaprojektowanego interfejsu w aplikacji New Nissan Leaf na smartfony, która pozwala im monitorować stan naładowania pojazdu, wyszukać najbliższą stację ładowania oraz zaprogramować ogrzanie lub schłodzenie wnętrza przed podróżą.

Nissan Leaf (2018) Materiały prasowe
Nissan Leaf (2018) Źródło: Materiały prasowe, fot: Nissan

Ciekawostką jest technologia Vehicle-to-Grid (V2G) pozwala na dwukierunkowy przepływ energii, a tym samym pełną integrację samochodów elektrycznych z siecią energetyczną. Właściciele elektrycznych Nissanów mogą podłączać swoje auta do sieci dostarczając energię i uzyskując z tego tytułu dodatkowy dochód. Na razie jednak nie w Polsce. Najpewniej mogą zastąpić tradycyjny agregat, gdyby w domu z jakiegoś powodu zabrakło prądu.

dvlr6tf

Nowy Leaf – nowy wygląd

Na koniec bodaj najmniej istotne informacje, czyli wygląd samochodu. Widać tu mocny związek stylistyczny z mniejsza Micrą. Inspiracją dla sylwetki pojazdu był koncepcyjny model IDS, zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Tokio w 2015 r.

Nissan Leaf (2018) Materiały prasowe
Nissan Leaf (2018) Źródło: Materiały prasowe, fot: Nissan

Nadwozie mierzy 4480 mm długości przy rozstawie osi równym 2700 mm. Nowy model jest więc dłuższy o 35 mm, ale rozstaw osi zachowano taki sam. Samochód waży 1535 kg i ma mieć ładowność ok. 250 kg. Są to dane przed homologacją. To jednak stanowczo za mało, jeżeli Leaf miałby być używany jako pojazd rodzinny.

dvlr6tf

Wnętrze jest bardziej eleganckie, minimalistyczne i stonowane. Zastosowano materiały lepszej jakości oraz poprawiono spasowanie i wykończenie. W centralnym punkcie kokpitu umieszczono 7 calowy ekran TFT. Interfejs ma być łatwiejszy w obsłudze.

Nissan Leaf (2018) Materiały prasowe
Nissan Leaf (2018) Źródło: Materiały prasowe, fot: Nissan

Samochód trafi do sprzedaży w Europie na początku 2018 r, a na wiosnę zawita do Polski. W nowym wydaniu jest atrakcyjniejszy i przede wszystkim technicznie lepszy. Choć model ten jest hitem na światowym rynku, w Polsce nie sprzedaje się rewelacyjnie. Być może nowa generacja to zmieni.

dvlr6tf
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dvlr6tf
Więcej tematów