Nowe wymagania unijne dla quadów i motocykli
Parlament Europejski poparł nowe standardy bezpieczeństwa dla motocykli, skuterów, quadów i innych pojazdów dwu i trzykołowych od 2016 r. M.in. ciężkie motocykle będą musiały być wyposażone w antypoślizgowy układ hamulcowy (ABS)
.
Przyjęto też obostrzenia dotyczące emisji zanieczyszczeń z takich pojazdów. Przegłosowane we wtorek przez europosłów nowe normy bezpieczeństwa i emisji będą obowiązywać nowe dwu i trzy kołowe pojazdy i quady sprzedawane w UE od 2016 r. By weszły w życie, muszą je jeszcze formalnie zatwierdzić kraje UE.
Jak uzasadniał PE w komunikacie, nowe wymogi bezpieczeństwa są potrzebne, bo pojazdy takie powodują 16 proc. wypadków śmiertelnych na europejskich drogach. Podczas debaty europosłowie wskazywali, że niebezpieczne dla europejskich klientów bywają pojazdy importowane z Korei czy Chin.
- Oczywiście bezpieczeństwo w dużej mierze należy do użytkowników, ale jest wciąż pewien zakres możliwości, by uczynić motocykle bezpieczniejszymi i czystszymi - podkreślił sprawozdawca PE, chadek Wim van de Camp.
Zgodnie z nowymi regułami, większe motocykle o pojemności ponad 125 cm sześc. będą musiały być wyposażone w antypoślizgowy układ hamulcowy (ABS), a mniejsze motocykle, w tym skutery, mogą być wyposażone w system hamulcowy CBS. Ma być też poprawiona widoczność motocykli i kierowców poprzez system automatycznego włączania świateł w momencie uruchomienia silnika. Oznacza to, że niektóre jednoślady mogą zdrożeć.
Jeśli chodzi o ograniczenie zanieczyszczeń, to pojazdy kategorii L (m.in. motocykle i skutery) mają spełniać normę emisji spalin Euro 4 od 2016 r., a motorowery - od 2017r. Od 2020 r. wszystkie pojazdy dwu i trzy kołowe mają spełniać normę emisji spalin Euro 5.
Przypomnijmy, że w związku z planowanym na 19 stycznia 2013 r. wejściem w życie nowych przepisów o ruchu drogowym, wiele zmieni się też dla samych motycyklistów. Droga młodych miłośników jednośladów do szybkich maszyn zostanie wydłużona. Już od 16 roku życia będzie można uzyskać prawo jazdy kategorii A1 na motocykle o pojemności do 125 cm3 i mocy do 15 KM. Nowa kategoria - A2 - zostanie wprowadzona dla 18-latków, którzy chcą zasiąść za sterami mocniejszej maszyny. W ich zasięgu będą jednoślady o mocy do 35 kW, czyli 47,6 KM, i stosunku mocy do wagi do 1.2 kW/kg. Dokument kategorii A, czyli prawo do jazdy nawet najmocniejszymi motocyklami, będą mogli uzyskać 20-latkowie, o ile od dwóch lat dysponują prawem jazdy kat. A2 lub 24-latkowie, jeśli będzie to ich pierwsze uprawnienie do kierowania motocyklem.
Zmiany wprowadzane przez Unię Europejską i te, które inicjuje rząd mają prowadzić do zmniejszenia śmiertelności na polskich drogach. Średnio w państwach UE co piąta młoda ofiara wypadku to motocyklista. W Polsce, która pod względem bezpieczeństwa jest w ogonie Europy, jest jeszcze gorzej.
tb/moto.wp.pl