Nowe trendy nie zmienią stosunku ludzi do posiadania aut

Mimo rosnącej popularności alternatywnych usług transportowych, carsharingu i coraz bliższego wprowadzenia technologii autonomicznej jazdy, ludzie będą cały czas chcieli posiadać samochody na własność – uważa przedstawiciel Nissana w Europie, Stewart Callegari.

Obraz
Źródło zdjęć: © East News | Wojsciech Strozyk/Reporter

W ocenie Stewarta Callegari, dyrektora generalnego ds. zaawansowanego planowania Nissana, mimo zmieniających się na świecie trendów również w przyszłości posiadanie samochodu będzie istotnym elementem z punktu widzenia osobistej swobody i mobilności. W związku z tym Nissan zakłada też, że ludzie nadal będą lubić jeździć samochodami i nawet autonomiczne pojazdy powinny mieć możliwość prowadzenia przez kierowcę.

– Dlatego nasze samochody będą miały kierownice. Warto zwrócić uwagę, że Europejczycy nie lubią pozbywać się możliwości kontroli. Jesteśmy jedynym dużym rynkiem, na którym większość samochodów głównego nurtu ma nadal manualne skrzynie biegów. Taki stan rzeczy jest czymś spowodowany i nie chodzi tu tylko o kwestię kosztów – tłumaczył agencji PAP w kuluarach międzynarodowych targów motoryzacyjnych w Genewie.

Callegari podkreślił, że jego firma jest gotowa do współpracy z różnymi rządami i organizacjami międzynarodowymi w kwestii utworzenia regulacji prawnych dla samochodów autonomicznych. W jego ocenie powinny zostać podjęte wysiłki nad stworzeniem globalnych przepisów, które w określonych cyklach podlegałyby zmianom bądź aktualizacjom.

Przedstawiciel Nissana przypomniał, że dwa tygodnie temu na ulice stolicy Wielkiej Brytanii wyjechały samochody autonomiczne ich firmy. Testy przebiegają w normalnych warunkach drogowych, jednak Callegari przyznał, że nad ich przebiegiem czuwają inżynierowie siedzący za kierownicami samochodów.

Dyrektor ds. zaawansowanego planowania przypomniał też, że na początku tego roku Nissan zaprezentował system autonomicznej mobilności SAM (Seamless Autonomous Mobility), który powstał na bazie technologii kosmicznej NASA. Polega on na połączeniu sztucznej inteligencji z działaniami człowieka. Według Callegariego ten system pozwoli współistnieć na drogach samochodom autonomicznym i tym pojazdom, które będą nadal kierowane przez ludzi.

Z Genewy Łukasz Marciniak (PAP)

oprac. Szymon Jasina

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła