Nowe samochody z polskiej fabryki Opla

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

General Motors planuje zamknięcie fabryk Opla w niemieckim Bochum i brytyjskim Ellesmere Port. Jednocześnie rozszerzona zostanie produkcja w krajach o niższych kosztach, w tym w Polsce - informuje tygodnik "Der Spiegel".

"Spiegel" powołuje się na strategiczny dokument GM, zatytułowany "Global Assembly Footprint". Ma z niego wynikać, że amerykański koncern, będący właścicielem Opla, chce produkować 80 proc. pojazdów w "krajach niskich kosztów", czyli w Polsce, Rosji, Chinach, Indiach, Meksyku i Brazylii.

"W fabryce w Gliwicach, gdzie montowany jest Opel Astra, zdolności produkcyjne miałyby wzrosnąć o 25 proc., podczas gdy produkcja modelu Zafira w Bochum ma zakończyć się najpóźniej w 2015 r." - pisze "Spiegel". Od ubiegłego roku mówi się również o możliwości montowania w polskiej fabryce Opla samochodów marki Chevrolet. Przede wszystkim miałoby chodzić o model Cruze.

Według tygodnika do 2016 r. GM chce też sprowadzić na europejski rynek 300 tys. dodatkowych samochodów, wyprodukowanych w fabrykach w Meksyku, Korei i Chinach. Jednocześnie koncern planuje rezygnację z większości modeli przeznaczonych specjalnie na rynek europejski.

"Ta strategia mogłaby w krótkim okresie zwiększyć zyski amerykańskiego koncernu, ale zagraża pozycji General Motors jako aktualnie jeszcze największego producenta samochodów na świecie" - pisze "Spiegel".

O tym, że GM rozważa zamknięcie fabryk Opla w Bochum oraz w Ellesmere Port, aby wyprowadzić spółkę na prostą, napisał kilka dni temu amerykański dziennik "Wall Street Journal". W 2011 r. europejski pion GM odnotował straty w wys. 750 mln dolarów.

W sobotę niemiecki dziennik "Bild" opublikował rozmowę z prezesem Opla Karlem-Friedrichem Stracke, który zapewnił, że do 2014 r. żadna fabryka nie zostanie zamknięta. Przyznał, że rozważane są kroki, które pomogłyby zwiększyć zyskowność przedsiębiorstwa. - Nie ma tu tematów tabu - powiedział Stracke. Nie wykluczył, że dojdzie do cięć płac albo dodatków do wynagrodzeń.

W 2009 r. po wielomiesięcznych negocjacjach z udziałem niemieckiego rządu GM porzucił plany pozbycia się Opla i podjął surową restrukturyzację spółki w celu wprowadzenia jej do strefy zysku, co jak dotąd się nie powiodło. W zeszłym roku pojawiły się spekulacje, że General Motors ponownie rozważa sprzedaż Opla.

tb/

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła