Premiera tego modelu miała odbyć się podczas targów we Frankfurcie, jednak po przedwczesnym wycieku zdjęć nowej generacji serii 1 BMW zdecydowało się na podanie oficjalnych informacji. Czy nowy kompakt bawarskiej firmy będzie lepszy, niż pierwsza odsłona?
BMW serii 1 to samochód, który jest nietypową ofertą. Jedyne auto klasy kompaktowej z napędem na tylne koła, które jednak poza tym i wysoką ceną nie oferowało praktyczności godnej hatchbacka. Projektując nową generację tego samochodu, BMW poprawiło największy mankament swojego najmniejszego modelu. To właśnie wielkość, a raczej ilość miejsca wewnątrz pojazdu była jego problemem. Nowe seria 1 powstała na płycie podłogowej serii 3, oznacza to, że jest już niewiele mniejsza od najpopularniejszego modelu niemieckiej marki. Dzięki temu, że seria 1 będzie teraz dłuższa i szersza, oprócz dodatkowego miejsca dla pasażerów podróżujących z tyłu urósł też bagażnik - z 330 do 360 litrów.
* TUTAJ ZOBACZYSZ WIĘCEJ ZDJĘĆ NOWEGO BMW SERII 1 * Póki co BMW zapowiedziało tylko wersję 5-drzwiową, jednak należy liczyć, że po pewnym czasie dostępne będą kolejne wersje nadwozia. Stylistyka nowej generacji została odświeżona, ale wyraźnie nawiązuje do poprzedniego modelu. Szczególnie przetłoczenia na drzwiach i linia okien pozostały podobne. Drugą generację najłatwiej poznać po światłach. Zmieniony został cały przód samochodu, a tylne światła przypominają nieco te znane z samochodów grupy Volkswagena. Również we wnętrzu obyło się bez rewolucji. Nowa stylistyka nie pociągnęła za sobą zmian w sposobie obsługi komputera, czy klimatyzacji. Nowa seria 1 będzie dostępna w dwóch wersjach nieco różniących się detalach nadwozia i wnętrza - Sport Line i Urban Line.
Seria 1 otrzyma nowe silniki. Dwie benzynowe jednostki nowej generacji będą mieć 1,6 l pojemności - BMW 116i z 136 KM i BMW 118i z 170 KM. Mocniejszy silnik zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w 7,4 s i prędkość maksymalną równą 225 km/h. Co ważne - takie osiągi są możliwe przy zachowaniu spalania poniżej 6 l/100 km w cyklu mieszanym. Jeszcze bardziej oszczędne są silnika diesla. Również w tym przypadku wszystkie opcje mają tę samą pojemność (tutaj 2 l), ale różną moc. Najsłabsza jednostka z modelu 116d produkuje 116 KM. Mocniejsze wersje to 118d z 143 KM i 120d z 184 KM. Przy czym najdroższa jednostka zapewnia jeszcze lepsze osiągi niż benzynowa - 7,2 s potrzebne na rozpędzenie auta do 100 km/h, prędkość maksymalną 228 km/h i średnie spalanie na poziomie 4,5-4,6 litrów na 100 kilometrów. Dodatkowo najprawdopodobniej pojawi się 3-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,5 l, ale też
6-cylinrowa 3-litrowa rzędowa jednostka, będąca znakiem firmowym BMW.
Nowa seria 1 dostępna będzie z 6-biegową skrzynią manualną oraz 8-biegowym automatem. Wśród rozwiązań pomagających w zmniejszeniu spalania pojawi się system stop-start oraz urządzenie pozwalające odzyskać energię podczas hamowania. W ofercie znajdą się systemy wspomagające kierowcę znane z pozostałych modeli BMW. Oznacza to wszelkie rozwiązania wspomagające kierowcę, takie jak kontrola pasa ruchu, kamery ułatwiające parkowanie, czy asystent ruszania na wzniesieniu.
Po pojawieniu serii 1 w 2004 roku samochód ten nie został najlepiej przyjęty. Choć okazał się wielkim sukcesem marketingowym i szybko stał się drugim najpopularniejszym modelem bawarskiej marki to wydaje się, że BMW uważnie się przysłuchiwało uwagom krytycznym. Wiedząc, że samo logo nie jest wystarczającym czynnikiem, aby przyciągnąć klientów postanowiono poprawić największe wady tego modelu. Nowa seria 1 będzie większa, a znajdujące się w ofercie nowe silniki spowodują, że będzie to prawdziwa konkurencja dla Audi A3.
sj