Jak podała do wiadomości firma Jato Dynamics, czwarty kwartał 2004 roku był dla europejskiego rynku sprzedaży nowych aut całkiem fatalnym, bo spadek w porównaniu z analogicznym okresem sprzed roku wyniósł aż 8%. Złe wyniki ostatnich trzech miesiącach ubiegłego roku odbiły się negatywnie na roczne zestawienie sprzedaży - w porównaniu do roku 2003 odnotowano zaledwie 0,33 % wzrost sprzedaży.
Największy, bo aż prawie 37 % spadek względem ostatniego kwartału roku 2003 odnotowano na polskim rynku motoryzacyjnym. Powodem zapaści był lawinowo rosnący handel samochodami używanymi sprowadzanymi z Europy Zachodniej. Roczna sprzedaż nowych samochodów w 2004 była o 6,61 % niższa od wartości odnotowanej rok wcześniej.
Rok wstąpienia do Unii Europejskiej okazał się zły także dla firm motoryzacyjnych na Czechach (spadek w ostatnim kwartale 2004 roku o 2.57%), Słowacji (11.74%), Słowenii (6.78%) oraz Estonii (1.84%). Tak samo jak i w Polsce, straty osiągnięte w tym okresie wpłynęły na nienajlepsze wyniki rocznych sprzedaży, choć nie wszędzie spadki były tak duże.
Wzrost sprzedaży o niecałe pół procenta dla regionu Europy Środkowej i Wschodniej w 2004 roku został osiągnięty w znacznej mierze dzięki zwyżkom sprzedaży na rynku węgierskim, litewskim, łotewskim oraz rumuńskim. Ten ostatni, jako jedyny nie należący do struktur UE, odnotował największy przyrost sprzedaży sięgający w skali roku poziomu 36 % (45 % za ostatni kwartał).