Niemieckie prawo wykończy polskich przewoźników drogowych?

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Nowe niemieckie prawo uderzyło polskich przewoźników po kieszeni. Od 1 stycznia firma, która wysyła kierowcę do pracy za naszą zachodnią granicę, musi mu zapłacić minimum 8,5 euro za godzinę - tak zdecydowało tamtejsze ministerstwo polityki socjalnej.

- To ręczne sterowanie rynkiem. Obawiamy się też zastosowania tej stawki w odniesieniu do przewoźników, którzy korzystają z terytorium Niemiec tylko tranzytem. W takim przypadku wydaje się, że taki przepis może być tylko i wyłącznie błędem legislacyjnym, o który nigdy Niemców nie podejrzewaliśmy - powiedział w Radiu dla Ciebie Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. Jego zdaniem regulacje nie powinny dotyczyć kierowców, którzy przez terytorium Niemiec przejeżdżają jedynie tranzytem. Nie wykluczył jednak, że służby kontrolne naszego sąsiada będą czytały ten przepis inaczej.

Polscy przewoźnicy boją się, że wyrównanie stawek zniszczy ich konkurencyjność. W tej chwili średnia stawka, którą dostają nasi transportowcy wynosi 12 złotych za godzinę. Na razie firmy przewozowe nie podwyższyły stawki tym, którzy jeżdżą do Niemiec. Nie można wykluczyć, że spornymi przepisami zajmą się niemieckie sądy, do których trafią sporne sprawy. Wyrok w sprawie zakresu obowiązywania stawek stworzy precedens, który będzie obowiązywał wszystkich przewoźników. Przedstawiciele związku deklarują, że zapewnią pomoc prawną polskim przewoźnikom.

Pod koniec zeszłego roku ministerstwo infrastruktury i rozwoju zwróciło się do swojego niemieckiego odpowiednika o interpretację przepisów o płacy minimalnej w odniesieniu do przewoźników. Do tej pory jednak nie ma odpowiedzi.

Źródło: IAR

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła