Niemiec w amerykańskim stylu

Obraz

Mercedesy, zwane potocznie w Polsce „skrzydlakami” po raz pierwszy zaprezentowano na salonie samochodowym we Frankfurcie w 1959 roku. Początkowo produkowano wersję z silnikami 6 cylindrowymi o mocach 95-120 KM, oznaczoną jako W111. Następnie w 1961 roku dołączył luksusowy model W112, a rok później „budżetowy” - jak mówi się na tańsze rozwiązania - model W110.

Obraz
© (fot. Tomek Bednarz)

Seria „skrzydlaków” zastąpiła popularnego "Pontona", zwanego w naszym kraju „Kubusiem”. Model W112 był najbardziej luksusowym „skrzydlakiem”. Posiadał znacznie mocniejsze silniki o mocach 160-170 KM, przedłużone o 10 cm nadwozie oraz pneumatyczne zawieszenie. Trzeci z serii, najtańszy model W110, kierowany był do mniej zamożnych klientów.

* GALERIA ZDJĘĆ * Napędzały go silniki 4-cylindrowe – benzynowe o mocach 90-105 KM oraz wysokoprężne o mocy 60 KM. Nadwozie, pozbawione było wielu chromowanych wykończeń. Samochód posiadał także krótszą maskę, gdyż mniejszy silnik nie potrzebował tyle miejsca, co rzędowe szóstki. Zewnętrznie odróżniały go dodatkowo okrągłe lampy przednie.

Skrzydlaty Mercedes w akcji - zobacz film!

Czytaj dalej
Wspólną cechą wszystkich trzech modeli było charakterystyczne zakończenie tylnych błotników. Niemcy nazwali to rozwiązanie Heckflosse, co można tłumaczyć jako „tylne płetwy”.

Obraz
© (fot. Tomek Bednarz)

Taki kształt nadwozia nawiązywał do stylistyki ówczesnych amerykańskich krążowników, co miało pomóc Mercedesowi w lepszej promocji swoich aut za oceanem.

„Skrzydlaki” posiadały kilka innowacyjnych rozwiązań. Najważniejszym z nich były strefy kontrolowanego zgniotu, które w razie wypadku pochłaniały energię, pozwalając tym samym zachować sztywność kabinie pasażerskiej. Auta zaprojektował zespół stylistów i konstruktorów pod kierunkiem genialnego i bardzo twórczego Karla Wilferta.

* GALERIA ZDJĘĆ * Poza limuzynami omawianego modelu powstały także bardzo cenione na rynku aut kolekcjonerskich luksusowe coupe oraz kabriolety oparte technicznie, w zależności od wersji, na modelach 111 oraz 112. Produkcję limuzyn zakończono ostatecznie w roku 1968, natomiast modele dwudrzwiowe produkowano jeszcze do początku lat 70’. Następcami „skrzydlaków” były znane z polskich ulic modele W114/115, gdzie zrezygnowano już z fantazyjnego „ogona” w amerykańskim stylu.

Tomek Bednarz

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀