Niemiec w amerykańskim stylu

Obraz

Mercedesy, zwane potocznie w Polsce „skrzydlakami” po raz pierwszy zaprezentowano na salonie samochodowym we Frankfurcie w 1959 roku. Początkowo produkowano wersję z silnikami 6 cylindrowymi o mocach 95-120 KM, oznaczoną jako W111. Następnie w 1961 roku dołączył luksusowy model W112, a rok później „budżetowy” - jak mówi się na tańsze rozwiązania - model W110.

Obraz
© (fot. Tomek Bednarz)

Seria „skrzydlaków” zastąpiła popularnego "Pontona", zwanego w naszym kraju „Kubusiem”. Model W112 był najbardziej luksusowym „skrzydlakiem”. Posiadał znacznie mocniejsze silniki o mocach 160-170 KM, przedłużone o 10 cm nadwozie oraz pneumatyczne zawieszenie. Trzeci z serii, najtańszy model W110, kierowany był do mniej zamożnych klientów.

* GALERIA ZDJĘĆ * Napędzały go silniki 4-cylindrowe – benzynowe o mocach 90-105 KM oraz wysokoprężne o mocy 60 KM. Nadwozie, pozbawione było wielu chromowanych wykończeń. Samochód posiadał także krótszą maskę, gdyż mniejszy silnik nie potrzebował tyle miejsca, co rzędowe szóstki. Zewnętrznie odróżniały go dodatkowo okrągłe lampy przednie.

Skrzydlaty Mercedes w akcji - zobacz film!

Czytaj dalej
Wspólną cechą wszystkich trzech modeli było charakterystyczne zakończenie tylnych błotników. Niemcy nazwali to rozwiązanie Heckflosse, co można tłumaczyć jako „tylne płetwy”.

Obraz
© (fot. Tomek Bednarz)

Taki kształt nadwozia nawiązywał do stylistyki ówczesnych amerykańskich krążowników, co miało pomóc Mercedesowi w lepszej promocji swoich aut za oceanem.

„Skrzydlaki” posiadały kilka innowacyjnych rozwiązań. Najważniejszym z nich były strefy kontrolowanego zgniotu, które w razie wypadku pochłaniały energię, pozwalając tym samym zachować sztywność kabinie pasażerskiej. Auta zaprojektował zespół stylistów i konstruktorów pod kierunkiem genialnego i bardzo twórczego Karla Wilferta.

* GALERIA ZDJĘĆ * Poza limuzynami omawianego modelu powstały także bardzo cenione na rynku aut kolekcjonerskich luksusowe coupe oraz kabriolety oparte technicznie, w zależności od wersji, na modelach 111 oraz 112. Produkcję limuzyn zakończono ostatecznie w roku 1968, natomiast modele dwudrzwiowe produkowano jeszcze do początku lat 70’. Następcami „skrzydlaków” były znane z polskich ulic modele W114/115, gdzie zrezygnowano już z fantazyjnego „ogona” w amerykańskim stylu.

Tomek Bednarz

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła