Niedługo czas na wymianę opon

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstock

Skończyła się zima, a wraz z nią mróz, śnieg i błoto pośniegowe na ulicach. Zbliża się czas wymiany opon zimowych na letnie, które zapewnią bezpieczną jazdę i optymalne osiągi w dodatnich temperaturach, na suchych i mokrych nawierzchniach.

Podział opon na zimowe i letnie ma zapewnić komfort i bezpieczeństwo jazdy w różnych warunkach atmosferycznych. Producenci opon przyjęli zasadę, że graniczną temperaturą, która umownie rozdziela stosowanie bieżników zimowych jest średniodobowa temperatura powietrza powyżej 7 stopni Celsjusza. Jeśli przez okres 1-2 tygodni temperatura w nocy utrzymuje się powyżej 4-6 stopni Celsjusza, można zaryzykować wyposażenie pojazdu w opony letnie, zaprojektowane do eksploatacji w dodatnich temperaturach, na suchych i mokrych nawierzchniach.

Opony zaprojektowane na lato

Od właściwego doboru opon zależy nie tylko komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo na drodze. - Jazda na oponach zimowych, gdy temperatura powietrza jest wysoka, a asfaltowa nawierzchnia drogi rozgrzana, jest niebezpieczna i nieopłacalna. W tym czasie należy mieć na kołach specjalnie zaprojektowane opony letnie - przekonuje Artur Posłuszny, Manager w firmie ITR S.A. – będącej dystrybutorem opon japońskiej marki Yokohama. - Już sam skład mieszanki gumowej z większą ilością kauczuku sprawia, że letnie ogumienie jest twardsze i odporniejsze na zużycie latem. Wzór bieżnika opony letniej charakteryzuje mniejsza liczba rowków i nacięć, co zapewnia oponie większą powierzchnię styku z suchą nawierzchnią i lepsze hamowanie. Specjalnie zaprojektowane kanały odprowadzają wodę i pozwalają zachować kontrolę nad pojazdem na mokrej nawierzchni. Letnie ogumienie zapewnia też niższe opory toczenia, zmniejszając zużycie paliwa w trakcie jazdy i sprawiając, że opony są cichsze.

Jak czytać etykiety?

W wyborze optymalnych opon letnich pomagają umieszczane na produktach etykiety, informujące o najważniejszych parametrach ogumienia takich jak: oszczędność paliwa, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz poziom hałasu generowanego przez oponę.
- Dobra przyczepność na mokrej nawierzchni oznacza krótszą drogę hamowania. Gwarantuje to bezpieczeństwo jazdy, ale nie idzie w parze z niskimi oporami toczenia, przekładającymi się na niższe zużycie paliwa i oszczędność w eksploatacji. Użytkownicy muszą sami zdecydować, który z parametrów ma dla nich największą wagę. Etykiety pozwalają na obiektywne sprawdzenie parametrów opon u różnych producentów - wyjaśnia Artur Posłuszny.
Dobrze dobrane opony to ich odpowiedni rozmiar, ale także właściwe indeksy prędkości i ładowności.

tb/

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯