Skończyła się zima, a wraz z nią mróz, śnieg i błoto pośniegowe na ulicach. Zbliża się czas wymiany opon zimowych na letnie, które zapewnią bezpieczną jazdę i optymalne osiągi w dodatnich temperaturach, na suchych i mokrych nawierzchniach.
Podział opon na zimowe i letnie ma zapewnić komfort i bezpieczeństwo jazdy w różnych warunkach atmosferycznych. Producenci opon przyjęli zasadę, że graniczną temperaturą, która umownie rozdziela stosowanie bieżników zimowych jest średniodobowa temperatura powietrza powyżej 7 stopni Celsjusza. Jeśli przez okres 1-2 tygodni temperatura w nocy utrzymuje się powyżej 4-6 stopni Celsjusza, można zaryzykować wyposażenie pojazdu w opony letnie, zaprojektowane do eksploatacji w dodatnich temperaturach, na suchych i mokrych nawierzchniach.
Opony zaprojektowane na lato
Od właściwego doboru opon zależy nie tylko komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo na drodze. - Jazda na oponach zimowych, gdy temperatura powietrza jest wysoka, a asfaltowa nawierzchnia drogi rozgrzana, jest niebezpieczna i nieopłacalna. W tym czasie należy mieć na kołach specjalnie zaprojektowane opony letnie - przekonuje Artur Posłuszny, Manager w firmie ITR S.A. – będącej dystrybutorem opon japońskiej marki Yokohama. - Już sam skład mieszanki gumowej z większą ilością kauczuku sprawia, że letnie ogumienie jest twardsze i odporniejsze na zużycie latem. Wzór bieżnika opony letniej charakteryzuje mniejsza liczba rowków i nacięć, co zapewnia oponie większą powierzchnię styku z suchą nawierzchnią i lepsze hamowanie. Specjalnie zaprojektowane kanały odprowadzają wodę i pozwalają zachować kontrolę nad pojazdem na mokrej nawierzchni. Letnie ogumienie zapewnia też niższe opory toczenia, zmniejszając zużycie paliwa w trakcie jazdy i sprawiając, że opony są cichsze.
Jak czytać etykiety?
W wyborze optymalnych opon letnich pomagają umieszczane na produktach etykiety, informujące o najważniejszych parametrach ogumienia takich jak: oszczędność paliwa, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz poziom hałasu generowanego przez oponę.
- Dobra przyczepność na mokrej nawierzchni oznacza krótszą drogę hamowania. Gwarantuje to bezpieczeństwo jazdy, ale nie idzie w parze z niskimi oporami toczenia, przekładającymi się na niższe zużycie paliwa i oszczędność w eksploatacji. Użytkownicy muszą sami zdecydować, który z parametrów ma dla nich największą wagę. Etykiety pozwalają na obiektywne sprawdzenie parametrów opon u różnych producentów - wyjaśnia Artur Posłuszny.
Dobrze dobrane opony to ich odpowiedni rozmiar, ale także właściwe indeksy prędkości i ładowności.
tb/