Związek Dilerów Samochodów chce, by kupujący nowe auta mogli załatwić wszystkie formalności związane z rejestracją pojazdu w salonie, w momencie jego nabycia. Na takie ułatwienie dla kierowców nie chce zgodzić się rząd.
Rejestracja samochodu w Polsce to obowiązek uciążliwy dla każdego nabywcy pojazdu. W zdecydowanej większości powiatów i starostw rejestrowanie auta wiąże się z koniecznością wizyty w urzędzie, który rzadko przyjmuje petentów poza godzinami, w których pracuje większość z nas. Nawet tam, gdzie wprowadzono już system rejestracji elektronicznej, konieczne jest wysłanie papierowych dokumentów pocztą. Związek Dilerów Samochodów chciałby, aby klienci kupujący auta w salonach nie mogli zarejestrować swoje auto tuż po zawarciu transakcji, bez konieczności odwiedzania urzędów.
Możliwość taka od dawna istnieje w wielu krajach Unii Europejskiej, jednak nie znalazła się ona w przygotowanym przez MSWiA projekcie ustawy określającej tryb rejestrowania samochodów. Dlaczego? Powodem mogą być pieniądze. Jak wylicza Dziennik Gazeta Prawna, w skali roku odprowadzane przez nabywców samochodów opłaty związane z rejestracją wynoszą w Polsce około 60 milionów złotych. Dla rządu to dobry argument, by nie zmieniać ustawy. MSWiA nie wyklucza jednak wprowadzenia takich rozwiązań do opracowanej przez siebie propozycji nowych przepisów.
* TU DOWIESZ SIĘ WIĘCEJ O PLANOWANYCH ZMIANACH W SYSTEMIE REJESTRACJI POJAZDÓW * Związek Dilerów Samochodów proponuje też rozwiązanie kompromisowe, które co prawda nie przyniesie ulgi portfelowi osoby rejestrującej pojazd, ale zaoszczędzi jej kłopotów. Chodzi o to, by kupujący mógł złożyć w salonie samochodowym oświadczenie woli, w oparciu o które diler będzie mógł w imieniu klienta dopełnić wszystkich wymaganych formalności.
Jest jeszcze czas, by dodać odpowiednie zapisy do zaproponowanej przez MSWiA ustawy o Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, ponieważ nowe przepisy wejdą w życie rok po ich ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw. Na razie ministerstwo zaproponowało rejestrowanie samochodu w jednym okienku, przypisanie tablic rejestracyjnych do kierowcy, a nie samochodu oraz zmiany w centralnej ewidencji kierowców, dzięki którym podczas kontroli drogowej właściciel pojazdu będzie mógł okazać jedynie dowód osobisty.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna
tb/mw/mw