WAŻNE
TERAZ

Polityczne trzęsienie ziemi w Ukrainie. Andrij Jermak odchodzi

Nie każdy kierujący po pijanemu trafi za kratki?

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Darek Delmanowicz

Prokurator generalny Andrzej Seremet nie chce karać więzieniem pijanych rowerzystów. Przedłożył już ministrowi sprawiedliwości propozycje stosownych zmian w prawie - informuje "Rzeczpospolita".

Seremet chce, by było to traktowane jako wykroczenie, a nie przestępstwo. "Przepis (przenoszący odpowiedzialność z wykroczenia na przestępstwo) miał działać odstraszająco i ograniczyć zjawisko kierowania rowerem w stanie nietrzeźwym. Ale okazał się nieskuteczny. Takich sprawców przybywa" - zaznacza.

W więzieniach są obecnie 5024 osoby skazane za jazdę rowerem po pijanemu. Tylko o 626 mniej niż kierowców samochodów. A miesięczne utrzymanie więźnia to ok. 2,5 tys. zł.

Prokurator generalny ocenia, że posyłanie rowerzystów do więzień niczego ich nie nauczyło. - Wymagają raczej pomocy medycznej - dodaje. Jak wspomina, kiedyś rozpoznawał sprawę cyklisty notorycznie jeżdżącego po kieliszku.
- Był za to skazany 11 razy i uzbierały mu się 3 lata pozbawienia wolności - wylicza.

Seremet przedstawił swoje propozycje także szefom MSW, KGP oraz służby więziennej. - Spotkały się z bardzo pozytywnym przyjęciem - mówi jego rzecznik Mateusz Martyniuk.

Czy zmiana przepisów będzie oznaczała pogorszenie stanu bezpieczeństwa na polskich drogach? Niekoniecznie. Jak pokazują policyjne statystyki, surowy przepis nie działa prewencyjnie. Dowodem na to jest wzrost liczby osób prowadzących po spożyciu alkoholu. W 2010 r. policja zatrzymała blisko 166 tys. pijanych i nietrzeźwych kierujących pojazdami (a więc i jadących na rowerze). W 2011 r. było to już 183,5 tys. kierujących.

Należy też zadać sobie pytanie o stopień zagrożenia związany z uczestnictwem w ruchu pijanego kierowcy samochodu i rowerzysty. W przeciwieństwie do tego pierwszego, drugi jest groźny przede wszystkim dla siebie.

tb/

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟