Nie każde okulary przeciwsłoneczne są dobre do auta

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Leszek Szymański

Podczas słonecznych dni wielu kierowców używa okularów chroniących przed jego promieniami. Należy pamiętać, że nie każde nadają się do prowadzenia samochodu.

W Polsce największe nasłonecznienie występuje od kwietnia do września i szczególnie w tym okresie zalecane jest posiadanie w aucie okularów przeciwsłonecznych. Niestety, niektóre z nich są niewskazane podczas jazdy. Jeśli prowadząc samochód zauważymy pieszego lub zmieniające się światło później niż zwykle to znaczy, że posiadany przez nas model jest nieodpowiedni.

Wszystkie okulary przeciwsłoneczne posiadają oznaczenie przyciemnienia od 0 do 4. Im wyższa liczba, tym mniej światła przepuszcza soczewka. Do jazdy w słoneczne dni nadają się wyłącznie te oznaczone kategorią 2 lub 3, przy czym poziomu 3 należy używać jedynie przy silnym nasłonecznieniu. Nie wolno prowadzić w soczewkach, które przepuszczają mniej niż 8 proc. światła, czyli "czwórek", bo zmieniają widziany obraz i mogą zaburzać odczytywanie kolorów.

Szczególną ostrożność należy także zachować przy stosowaniu kolorowych soczewek, np. fioletowych, niebieskich czy zielonych, gdyż mogą uniemożliwić odróżnianie barw, szczególnie z oddali. Groźne mogą też być okulary ze zbyt dużymi oprawkami, ponieważ dodatkowo powiększają one martwe pole lub mogą tworzyć kolejne niewidoczne punkty, co znacznie zmniejsza obszar widziany przez kierowcę.

Wybierając okulary do jazdy samochodem warto też zwrócić uwagę czy posiadają soczewki polaryzacyjne, które skuteczniej niż zwykłe redukują odblaski od przezroczystych oraz płaskich powierzchni, takich jak szosa, woda i śnieg. Decydując się na bardzo ciemne soczewki, czyli kierując się podczas wyboru okularów przeciwsłonecznych bardziej modą i wyglądem niż bezpieczeństwem, lepiej mieć dodatkową parę odpowiednią do prowadzenia pojazdu.

Źródło: Szkoła Jazdy Renault

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025