Natrętny jak osa - Lotus Exige Sport 240

Obraz
Obraz

Niewielkie, piekielnie szybkie, pomarańczowo-czarne i bardzo kąśliwe... Czyżby osa na dopingu? Na szczęście tym razem to tylko wściekła wersja Lotusa Exige, czyli zadaszonej wersji Lotusa Elise.

Brytyjski supersportowiec ma wyjątkowo lekką karoserię, doskonałe zawieszenie i bardzo przyczepne ogumienie. Do napędu zaadaptowano kochający obroty silnik Toyoty.

Obraz

Okazało się, że jednostka 1,8 VVTL-i jest wielce podatna na tuning. Układ zmiennych faz rozrządu po zestawieniu z kompresorem i wydajnymi wtryskiwaczami pozwolił na wyciśnięcie z silnika 240 KM. Z czterech cylindrów wydobyto także 230 Nm, co pozwala rozpędzać się do „setki” w jedyne 4,2 sekundy! Nim stoper zdąży wskazać dziesiątą sekundę, podkręcony Lotus będzie już pędził 160 km/h. Prędkość maksymalna wynosi „tylko” 249 km/h, co w epoce aut przekraczających barierę 400 km/h nikogo już nie szokuje. Wystarczy jednak fragment krętej drogi i zadziorny Lotus zostawi większość supersamochodów daleko w tyle.

Obraz

Trakcja jest zasługą nie tylko doskonałego zawieszenia. Lotus wyposażył najostrzejszą wersję Exige w blokadę mechanizmu różnicowego, skrzynię biegów ze skróconymi przełożeniami oraz wzmocnione sprzęgło.

W pełnym wykorzystaniu przyczepności tylnych opon Yokohama pomoże układ kontroli trakcji.

Obraz

System opracowany przez Lotus Sport reguluje się pokrętłem umieszczonym na kierownicy. Kierowca może wybierać między 18 poziomami ingerencji. Dzięki temu przyczepność tylnych kół o wymiarach 225/45x17 można optymalnie wykorzystać nie tylko na suchym asfalcie, ale i na wilgotnej lub mokrej nawierzchni.

Wyścigowe korzenie wykazują także hamulce. Na przedniej osi pojawiły się czterotłoczkowe zaciski AP-Racing oraz potężne, 308-milimetrowe tarcze. Napędzane koła są odhamowywane przez 1-tłoczkowe zaciski Brembo oraz tarcze o średnicy 288 mm. Klocki hamulcowe przygotował renomowany Pagid, który od lat jest chętnie wybierany przez rajdowców i kierowców wyścigowych.

Obraz

Mimo półwyścigowego charakteru bolidu Lotus nie zapomniał o odrobinie luksusu. W ciasnej kabinie pojawiły się skórzane „kubełki” oraz klimatyzacja. Co ciekawe sprężarka tej ostatniej wyłącza się po dociśnięciu gazu do podłogi. Zrobiono więc wszystko dla zapewnienia osiągów tak dobrych, jak to tylko możliwe.

Lotus Exige Sport 240 zostanie zaprezentowany podczas listopadowego Sydney Motor Show. Zabawkę z piekła rodem wyceniono na niecałe 125 000 dolarów.

Łukasz Szewczyk

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła