Najważniejsze inwestycje motoryzacyjne w Polsce
Nie udało nam się zostać potentatem w produkcji samochodów, ale to nie znaczy, że Polska nie istnieje na mapie motoryzacyjnego świata. Wręcz przeciwnie, to właśnie u nas powstaje kilka bardzo istotnych modeli aut, a przede wszystkim szereg podzespołów i komponentów dla największych koncernów samochodowych. A to zaledwie wierzchołek produkcyjnej góry z sektora auto-moto.
Najważniejsze inwestycje motoryzacyjne w Polsce
Nie udało nam się zostać potentatem w produkcji samochodów, ale to nie znaczy, że Polska nie istnieje na mapie motoryzacyjnego świata. Wręcz przeciwnie, to właśnie u nas powstaje kilka bardzo istotnych modeli aut, a przede wszystkim szereg podzespołów i komponentów dla największych koncernów samochodowych. A to zaledwie wierzchołek produkcyjnej góry z sektora auto-moto.
Mercedes
O inwestycji koncernu Daimler w Polsce ostatnio jest najgłośniej.
Polski rząd i Mercedes poinformowali o podpisaniu umowy na budowę w Jaworze fabryki nowoczesnych silników czterocylindrowych. Będzie to pierwszy tego typu zakład poza granicami Niemiec. Ma on dostarczać jednostki napędowe do niemal wszystkich modeli Mercedesa - od kompaktowej Klasy A po luksusową Klasę S.
Nowa fabryka Daimlera (koncernu, do którego należy marka Mercedes) to ogromna inwestycja, której koszt ma wynieść 500 mln euro, a zatrudnienie w nowym zakładzie ma znaleźć nawet 1000 osób. Fabryka produkująca silniki benzynowe i wysokoprężne ma zacząć pracę w 2019 roku. Zachętą dla niemieckiej firmy było m.in. zagwarantowanie pomocy publicznej w maksymalnej wysokości 18,75 mln euro.
Fiat
Od lat zdecydowanie największą fabryką samochodów w Polsce jest zakład Fiata w Tychach. Aktualnie wytwarzane jest tam miejskie auto 500 i jego bliźniacze modele, czyli sportowa wersja Abarth i pięciodrzwiowa Lancia Ypsilon.
Fiat posiada w Polsce jeszcze jedną fabrykę - jest to zakład w Bielsku-Białej, gdzie wytwarzane są silniki i skrzynie biegów. Produkowana jest tam jednostka wysokoprężna 1,3 MultiJet, która trafia nie tylko pod maski samochodów włoskiego koncernu, ale też do Opli i Suzuki. I to właśnie tam włosi planują zainwestować kolejne pieniądze. Na uruchomienie produkcji silników najnowszej generacji koncern FCA planuje przeznaczyć ponad miliard złotych.
Toyota
*To kolejny z najnowszych inwestorów w krajowej branży motoryzacyjnej. * Japońska marka nie produkuje u nas gotowych samochodów, ale posiada dwie duże fabryki. Zakład znajdujący się w Wałbrzychu wytwarza manualne i półautomatyczne skrzynie biegów oraz silniki benzynowe do modeli Toyoty montowanych w zakładach koncernu w Europie, a także w Afryce. Jednostki napędowe produkowane w Polsce powstają od zera, a fabrykę opuszczają w pełni gotowe podzespoły. Oznacza to, że zakład posiada nie tylko montażownię, ale też kuźnię i odlewnię.
Druga fabryka Toyoty znajduje się w Jelczu-Laskowicach i zajmuje się produkcją silników wysokoprężnych. Jednostki te trafiają do zakładów japońskiego koncernu w Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji i RPA.
Oba zakłady mają być niebawem doinwestowane kwotą ponad 650 mln. złotych i zająć się m.in. wytwarzaniem najnowszych jednostek hybrydowych.
General Motors
W Gliwicach znajduje się abryka amerykańskiego koncernu General Motors, w której powstaje Opel Astra oraz kabriolet Cascada. Choć ten ostatni model jest raczej niszowy, to jest też najciekawszy - chociażby dlatego, że jest on produkowany jedynie w Polsce i z Gliwic wysyłany jest na cały świat. Cascada sprzedawana jest nie tylko jako Opel, ale też Vauxhall w Wielkiej Brytanii, Buick w Ameryce Północnej i Chinach oraz Holden w Australii i Nowej Zelandii.
Podobnie jak Fiat, tak też Opel posiada drugą fabrykę, gdzie produkowane są silniki. W zakładzie w Tychach wytwarzane są jednostki Diesla o pojemności 1,6 l, które trafiają między innymi do Astr z Gliwic. Łącznie, w obu fabrykach, zatrudnionych jest ponad 3500 osób.
Volkswagen
Koncernem, który w ostatnich latach dynamicznie rozwija produkcję w Polsce, jest Volkswagen. Poznańska fabryka tej firmy posiada trzy oddziały - w jednym znajdują się odlewnie, w drugim spawalnia, lakiernia i montażownia, a w trzecim tworzone są zabudowy specjalne do samochodów dostawczych. W Wielkopolsce aktualnie produkowane są dwa modele użytkowe - mniejszy Caddy i większy Transporter. Natomiast w odlewniach powstają głowice do silników, które później trafiają do wielu modeli koncernu - od Volkswagena Upa po Audi A6. Na tym nie koniec. Nowa fabryka Volkswagena powstała we Wrześni, uruchomiono produkcję nowego Craftera - jeszcze większego samochodu użytkowego w ofercie niemieckiej marki.
Autobusy to nasza mocna karta
Jeśli chodzi o wolumen, to produkcja autobusów jest w Polsce zdecydowanie mniejsza niż samochodów osobowych. Jednak liczba fabryk marek wytwarzających swoje pojazdy w naszym kraju jest większa. Jednym z najważniejszych wytwórców autobusów w Polsce jest Solaris - nasza rodzima firma, która święci coraz większe sukcesy na wielu zagranicznych rynkach. Produkuje nie tylko tradycyjne modele spalinowe, ale też hybrydowe, elektryczne, trolejbusy, a nawet tramwaje. Pojazdy polskiego producenta jeżdżą w wielu największych miastach krajów europejskich.
Duże zakłady w Polsce posiada niemiecki MAN. Podwozia i szkielety autobusów powstają w fabryce w Starachowicach, natomiast montaż końcowy oraz odbiór pojazdów ma miejsce w zakładach w Sadach pod Poznaniem.
Swoje fabryki w naszym kraju mają również marki szwedzkie. Scania wytwarza autobusy w Słupsku, natomiast Volvo posiada zakład we Wrocławiu. Na mniejszą skalę swoje małe autobusy produkuje firma Kapena znajdująca się w miejscowości Włynkówko koło Słupska. Kolejną polską marką jest Solbus z Solca Kujawskiego, który wytwarza zarówno autobusy miejskie, jak i autokary. Na koniec warto jeszcze wspomnieć najstarszego polskiego producenta autobusów, czyli firmę Autosan z Sanoka. Choć ostatnio przeszła ona przez upadłość i restrukturyzację, to można mieć nadzieję, że najnowsze inwestycje przywrócą blask tej sięgającej 1958 roku marce.
Samochody ciężarowe
*Polska stała się europejskim potentatem jeśli chodzi o przewóz towarów. *Nic zatem dziwnego, że również u nas znajduje się jedna z większych fabryk wytwarzających samochody ciężarowe - w tym ciągniki siodłowe, auta pod zabudowę oraz pojazdy z napędem na wszystkie koła. Są one montowane w różnych konfiguracjach jako pojazdy 2-, 3- i 4-osiowe. Mowa tu o fabryce MAN-a, znajdującej się w Niepołomicach koło Krakowa. Mimo iż najważniejszymi odbiorcami polskiego zakładu jest właśnie region Starego Kontynentu, to samochody te trafiają również do Europy Zachodniej, na Bliski Wschód, do Azji i Afryki.
Produkcja podzespołów
Wspomniane wcześniej fabryki to największe i najbardziej znane zakłady, jednak to tylko czubek góry lodowej, jaką jest branża motoryzacyjna w Polsce. Znaczną jej część obejmuje produkcja podzespołów do niemal wszystkich marek na całym świecie.
Polska firma Groclin z Grodziska Wielkopolskiego to duży wytwórca foteli samochodowych i tapicerek. Dostarcza on elementy do takich marek jak: BMW, Opel, VW, Renault, Ford, Mitsubishi, Audi Volvo, Smart, Suzuki, Mercedes i Porsche. Oprócz polskiego zakładu posiada też fabryki w Niemczech i na Ukrainie.
ZF TRW, czyli jeden z największych koncernów na świecie, zajmujący się produkcją części samochodowych, posiada w Polsce aż pięć zakładów. W Częstochowie produkowane są pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne, trafiające do samochodów wielu marek na całym świecie. W tym samym mieście znajduje się też centrum rozwojowe, gdzie projektowane są nowe airbagi i pasy. Oprócz tego firma ta posiada oddziały produkcyjne w Czechowicach-Dziedzicach oraz w Bielsku-Białej (wytwarzające układy kierownicze), w Gliwicach (układy hamulcowe) i w Pruszkowie (zamki do drzwi, stacyjki, przełączniki itp.).
Trzy fabryki w Polsce posiada firma Ronal, która produkuje felgi - przede wszystkim te fabrycznie montowane do samochodów wielu światowych koncernów. Dwa zakłady znajdują się w Wałbrzychu, a jeden w Jelczu-Laskowicach. Ten ostatni jest największą fabryką firmy. Zatrudnionych tam jest 750 pracowników i wytwarza się 3 mln felg rocznie.
To niektóre przykłady firm z branży motoryzacyjnej produkujących podzespoły w Polsce. W naszym kraju znajdują się dziesiątki takich fabryk, dzięki którym staliśmy się jednym z potentatów na tym rynku. Produkowane są u nas niemal wszystkie elementy samochodów - od opon (Michelin, Goodyear, Bridgestone) po liczne urządzenia elektroniczne montowane w nowoczesnych autach.
moto.wp.pl/sj/BC