Najważniejsze inwestycje motoryzacyjne w Polsce

Nie udało nam się zostać potentatem w produkcji samochodów, ale to nie znaczy, że Polska nie istnieje na mapie motoryzacyjnego świata. Wręcz przeciwnie, to właśnie u nas powstaje kilka bardzo istotnych modeli aut, a przede wszystkim szereg podzespołów i komponentów dla największych koncernów samochodowych. A to zaledwie wierzchołek produkcyjnej góry z sektora auto-moto.

Obraz
Źródło zdjęć: © Shutterstock

/ 9Najważniejsze inwestycje motoryzacyjne w Polsce

Obraz
© Shutterstock

Nie udało nam się zostać potentatem w produkcji samochodów, ale to nie znaczy, że Polska nie istnieje na mapie motoryzacyjnego świata. Wręcz przeciwnie, to właśnie u nas powstaje kilka bardzo istotnych modeli aut, a przede wszystkim szereg podzespołów i komponentów dla największych koncernów samochodowych. A to zaledwie wierzchołek produkcyjnej góry z sektora auto-moto.

/ 9Mercedes

Obraz
© PAP/DPA/Martin Schutt

O inwestycji koncernu Daimler w Polsce ostatnio jest najgłośniej.
Polski rząd i Mercedes poinformowali o podpisaniu umowy na budowę w Jaworze fabryki nowoczesnych silników czterocylindrowych. Będzie to pierwszy tego typu zakład poza granicami Niemiec. Ma on dostarczać jednostki napędowe do niemal wszystkich modeli Mercedesa - od kompaktowej Klasy A po luksusową Klasę S.

Nowa fabryka Daimlera (koncernu, do którego należy marka Mercedes) to ogromna inwestycja, której koszt ma wynieść 500 mln euro, a zatrudnienie w nowym zakładzie ma znaleźć nawet 1000 osób. Fabryka produkująca silniki benzynowe i wysokoprężne ma zacząć pracę w 2019 roku. Zachętą dla niemieckiej firmy było m.in. zagwarantowanie pomocy publicznej w maksymalnej wysokości 18,75 mln euro.

/ 9Fiat

Obraz
© zdjęcie producenta

Od lat zdecydowanie największą fabryką samochodów w Polsce jest zakład Fiata w Tychach. Aktualnie wytwarzane jest tam miejskie auto 500 i jego bliźniacze modele, czyli sportowa wersja Abarth i pięciodrzwiowa Lancia Ypsilon.

Fiat posiada w Polsce jeszcze jedną fabrykę - jest to zakład w Bielsku-Białej, gdzie wytwarzane są silniki i skrzynie biegów. Produkowana jest tam jednostka wysokoprężna 1,3 MultiJet, która trafia nie tylko pod maski samochodów włoskiego koncernu, ale też do Opli i Suzuki. I to właśnie tam włosi planują zainwestować kolejne pieniądze. Na uruchomienie produkcji silników najnowszej generacji koncern FCA planuje przeznaczyć ponad miliard złotych.

/ 9Toyota

Obraz
© PAP/Adam Hawałej

*To kolejny z najnowszych inwestorów w krajowej branży motoryzacyjnej. * Japońska marka nie produkuje u nas gotowych samochodów, ale posiada dwie duże fabryki. Zakład znajdujący się w Wałbrzychu wytwarza manualne i półautomatyczne skrzynie biegów oraz silniki benzynowe do modeli Toyoty montowanych w zakładach koncernu w Europie, a także w Afryce. Jednostki napędowe produkowane w Polsce powstają od zera, a fabrykę opuszczają w pełni gotowe podzespoły. Oznacza to, że zakład posiada nie tylko montażownię, ale też kuźnię i odlewnię.

Druga fabryka Toyoty znajduje się w Jelczu-Laskowicach i zajmuje się produkcją silników wysokoprężnych. Jednostki te trafiają do zakładów japońskiego koncernu w Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji i RPA.

Oba zakłady mają być niebawem doinwestowane kwotą ponad 650 mln. złotych i zająć się m.in. wytwarzaniem najnowszych jednostek hybrydowych.

/ 9General Motors

Obraz
© PAP/Andrzej Grygiel

W Gliwicach znajduje się abryka amerykańskiego koncernu General Motors, w której powstaje Opel Astra oraz kabriolet Cascada. Choć ten ostatni model jest raczej niszowy, to jest też najciekawszy - chociażby dlatego, że jest on produkowany jedynie w Polsce i z Gliwic wysyłany jest na cały świat. Cascada sprzedawana jest nie tylko jako Opel, ale też Vauxhall w Wielkiej Brytanii, Buick w Ameryce Północnej i Chinach oraz Holden w Australii i Nowej Zelandii.

Podobnie jak Fiat, tak też Opel posiada drugą fabrykę, gdzie produkowane są silniki. W zakładzie w Tychach wytwarzane są jednostki Diesla o pojemności 1,6 l, które trafiają między innymi do Astr z Gliwic. Łącznie, w obu fabrykach, zatrudnionych jest ponad 3500 osób.

/ 9Volkswagen

Obraz
© PAP/Jakub Kaczmarczyk

Koncernem, który w ostatnich latach dynamicznie rozwija produkcję w Polsce, jest Volkswagen. Poznańska fabryka tej firmy posiada trzy oddziały - w jednym znajdują się odlewnie, w drugim spawalnia, lakiernia i montażownia, a w trzecim tworzone są zabudowy specjalne do samochodów dostawczych. W Wielkopolsce aktualnie produkowane są dwa modele użytkowe - mniejszy Caddy i większy Transporter. Natomiast w odlewniach powstają głowice do silników, które później trafiają do wielu modeli koncernu - od Volkswagena Upa po Audi A6. Na tym nie koniec. Nowa fabryka Volkswagena powstała we Wrześni, uruchomiono produkcję nowego Craftera - jeszcze większego samochodu użytkowego w ofercie niemieckiej marki.

/ 9Autobusy to nasza mocna karta

Obraz
© PAP/Jakub Kaczmarczyk

Jeśli chodzi o wolumen, to produkcja autobusów jest w Polsce zdecydowanie mniejsza niż samochodów osobowych. Jednak liczba fabryk marek wytwarzających swoje pojazdy w naszym kraju jest większa. Jednym z najważniejszych wytwórców autobusów w Polsce jest Solaris - nasza rodzima firma, która święci coraz większe sukcesy na wielu zagranicznych rynkach. Produkuje nie tylko tradycyjne modele spalinowe, ale też hybrydowe, elektryczne, trolejbusy, a nawet tramwaje. Pojazdy polskiego producenta jeżdżą w wielu największych miastach krajów europejskich.

Duże zakłady w Polsce posiada niemiecki MAN. Podwozia i szkielety autobusów powstają w fabryce w Starachowicach, natomiast montaż końcowy oraz odbiór pojazdów ma miejsce w zakładach w Sadach pod Poznaniem.

Swoje fabryki w naszym kraju mają również marki szwedzkie. Scania wytwarza autobusy w Słupsku, natomiast Volvo posiada zakład we Wrocławiu. Na mniejszą skalę swoje małe autobusy produkuje firma Kapena znajdująca się w miejscowości Włynkówko koło Słupska. Kolejną polską marką jest Solbus z Solca Kujawskiego, który wytwarza zarówno autobusy miejskie, jak i autokary. Na koniec warto jeszcze wspomnieć najstarszego polskiego producenta autobusów, czyli firmę Autosan z Sanoka. Choć ostatnio przeszła ona przez upadłość i restrukturyzację, to można mieć nadzieję, że najnowsze inwestycje przywrócą blask tej sięgającej 1958 roku marce.

/ 9Samochody ciężarowe

Obraz
© PAP/Grzegorz Momot

*Polska stała się europejskim potentatem jeśli chodzi o przewóz towarów. *Nic zatem dziwnego, że również u nas znajduje się jedna z większych fabryk wytwarzających samochody ciężarowe - w tym ciągniki siodłowe, auta pod zabudowę oraz pojazdy z napędem na wszystkie koła. Są one montowane w różnych konfiguracjach jako pojazdy 2-, 3- i 4-osiowe. Mowa tu o fabryce MAN-a, znajdującej się w Niepołomicach koło Krakowa. Mimo iż najważniejszymi odbiorcami polskiego zakładu jest właśnie region Starego Kontynentu, to samochody te trafiają również do Europy Zachodniej, na Bliski Wschód, do Azji i Afryki.

/ 9Produkcja podzespołów

Obraz
© PAP/Maciej Kulczyński

Wspomniane wcześniej fabryki to największe i najbardziej znane zakłady, jednak to tylko czubek góry lodowej, jaką jest branża motoryzacyjna w Polsce. Znaczną jej część obejmuje produkcja podzespołów do niemal wszystkich marek na całym świecie.

Polska firma Groclin z Grodziska Wielkopolskiego to duży wytwórca foteli samochodowych i tapicerek. Dostarcza on elementy do takich marek jak: BMW, Opel, VW, Renault, Ford, Mitsubishi, Audi Volvo, Smart, Suzuki, Mercedes i Porsche. Oprócz polskiego zakładu posiada też fabryki w Niemczech i na Ukrainie.

ZF TRW, czyli jeden z największych koncernów na świecie, zajmujący się produkcją części samochodowych, posiada w Polsce aż pięć zakładów. W Częstochowie produkowane są pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne, trafiające do samochodów wielu marek na całym świecie. W tym samym mieście znajduje się też centrum rozwojowe, gdzie projektowane są nowe airbagi i pasy. Oprócz tego firma ta posiada oddziały produkcyjne w Czechowicach-Dziedzicach oraz w Bielsku-Białej (wytwarzające układy kierownicze), w Gliwicach (układy hamulcowe) i w Pruszkowie (zamki do drzwi, stacyjki, przełączniki itp.).

Trzy fabryki w Polsce posiada firma Ronal, która produkuje felgi - przede wszystkim te fabrycznie montowane do samochodów wielu światowych koncernów. Dwa zakłady znajdują się w Wałbrzychu, a jeden w Jelczu-Laskowicach. Ten ostatni jest największą fabryką firmy. Zatrudnionych tam jest 750 pracowników i wytwarza się 3 mln felg rocznie.

To niektóre przykłady firm z branży motoryzacyjnej produkujących podzespoły w Polsce. W naszym kraju znajdują się dziesiątki takich fabryk, dzięki którym staliśmy się jednym z potentatów na tym rynku. Produkowane są u nas niemal wszystkie elementy samochodów - od opon (Michelin, Goodyear, Bridgestone) po liczne urządzenia elektroniczne montowane w nowoczesnych autach.

moto.wp.pl/sj/BC

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro