*To jest normą, że najstarsze marki na świecie, te które swoje początki datują na okres przed II wojną światową początkowo wcale nie zajmowały się produkcją samochodów. Peugeot zaczynał od rowerów, Citroen produkował koła zębate, Opel maszyny do szycia i rowery, a Jaguar… boczne wózki do motocykli. Z czasem zajął się budowaniem samochodów, które dzisiaj należą do jednych z najbardziej ekskluzywnych na świecie. *
Marka Jaguar swój początek wzięła od młodego, 20-letniego Williama Lyons’a, który znalazł swój sposób na życie zakładając firmę Swallow Sidecar Company. Będąc entuzjastą motocykli wpadł na pomysł budowania bocznych wózków „doczepianych” do jednośladów. Firmę prowadził wspólnie ze swoim przyjacielem, Williamem Walmsley’em. Był 1922 rok. Po pięciu latach panowie modelowali już nadwozia i podwozia między innymi dla takich marek jak Austin czy Fiat.
W 1931 roku na salonie w Londynie zaprezentowano model SS1, pierwszy „nieoficjalny” samochód Jaguara, bo jeszcze jako Standard-Swallow. Dlaczego tak? Otóż w tym samym 1931 roku Swallow Sidecar Company połączyło swoje siły z firmą Standard Motor Company, stąd nazwa SS1. W 1933 roku zmieniono nazwę firmy na SS Cars Ltd. Natomiast pierwszy model z nazwą Jaguar w tle pojawił się w 1935 roku, również na salonie w Londynie, a był to model SS Jaguar 100.
Okres II Wojny Światowej firma przetrwała produkując wózki do motocykli, tyle że tym razem dla wojska, jednak tuż po wojnie pojawił się delikatny problem – sama nazwa. SS kojarzyło się w Wielkiej Brytanii bardzo negatywnie (zresztą, nie tylko tam). Taki sam skrót miały przecież faszystowskie oddziały Schutzstaffel (SS). Dlatego postanowiono zmienić nazwę i w ten sposób narodziła się marka Jaguar oraz firma Jaguar Cars Ltd.
Przełomem był rok 1948, kiedy tuż po wojnie zaprezentowany został sportowy model XK120. Jaguar stał się rozpoznawalny. Auto było wspaniałe. Jednak prawdziwą światową ikoną marka stała się w 1961 roku, kiedy światło dzienne ujrzał model E-Type. Któż go dzisiaj nie zna?! Rok wcześniej Lyons nabył spółkę Daimler Motor Company, dostarczającą auta dla dworu królewskiego, i od tego czasu każda najbardziej luksusowo wyposażona wersja Jaguara ukazywała się jako Daimler.
Dzisiaj brytyjski kot należy do indyjskiej firmy Tata Motors, a wszystko wskazuje na to, że wcale nie oznacza to zapaści. Nowe modele sprzedają się bardzo dobrze, zasługa w tym to między innymi porzucenia klasycznej stylistyki, zastępując ją nowoczesnymi kształtami i równie nowoczesną technologią. Siedziba znajduje się w Coventry, produkcja odbywa się w Birmingham i Halewood. Przyjrzyjmy się zatem wiekowym już niemal oznaczeniom i modelom najsłynniejszych Jaguarów, od początków, aż po obiecujący dzień dzisiejszy…
* ZOBACZ GALERIĘ NAJSŁYNNIEJSZYCH MODELI JAGUARA * Michał Grygier