Najsłynniejsze modele Jaguara

None

Obraz

/ 16Jaguar SS 100

Obraz
© zdjęcie producenta

Po działaniach wojennych, dokładnie po trzech latach od zakończenia wojny, w Earls Court zaprezentowano wspaniały, sportowy model XK120, którym firma na dobre powróciła do produkowania samochodów. I to jakich!

/ 16Jaguar SS 100

Obraz
© zdjęcie producenta

Początkowo powstać miało ledwie 200 egzemplarzy tego modelu. Jednak zainteresowanie pięknym nadwoziem zdolnym pędzić z prędkością maksymalną dochodzącą do 200 km/h było znacznie wykraczające poza wspomniane 200 sztuk.

/ 16Jaguar XK

Obraz
© zdjęcie producenta

Najpierw zaprezentowano coupe, później do gamy dołączył roadster. Pod maską znajdowała się rzędowa, 6-cylindrowa jednostka napędowa o pojemności 3,4 litra i mocy około 180 KM.

/ 16Jaguar XK SS

Obraz
© zdjęcie producenta

Pierwsze 100km/h pojawiało się po 10 sekundach. Wtedy oznaczało to sportową rakietę. W końcowym efekcie zamiast dwóch setek, powstało w sumie aż 12 055 sztuk XK120!

/ 16Jaguar C-type

Obraz
© zdjęcie producenta

Jaguar idąc za ciosem udanego modelu XK120 zaprezentował serię C-Type, zwaną również XK120-C. Technologicznie bazowały na 120-ce, jednak nadwozia były całkowicie nowe, ze szczególnym uwzględnieniem niskiej masy i poprawionej aerodynamiki. Auta wykonane były w znacznej mierze z aluminium.

Seria C powstała z myślą o wyczynowym sporcie samochodowym. W sumie powstały ledwie 52 egzemplarze.

/ 16Jaguar C-type

Obraz
© zdjęcie producenta

Pod maską znajdował się ten sam silnik który gościł w XK120, jednak jego moc podniesiono do około 205-220 KM. Zmieniono między innymi wałki rozrządu oraz gaźniki. Od 1952 roku na każdym kole znajdowały się nowoczesne tarcze hamulcowe. Do sukcesu brakowało tylko… zwycięstw.

Te pojawiły się w najbardziej prestiżowej postaci. Jaguar C-Type wygrał słynny 24-godzinny wyścig w Le Mans. I to dwukrotnie! Za kierownicą zasiadał - między innymi - legendarny Stirling Moss. Wspomniany okres to również osobista tragedia Lyons’a. W drodze do Le Mans zginął jego jedyny syn, John. Co interesujące, w tym samym 1955 roku zginął również syn Enzo Ferrariego, Dino.

/ 16Jaguar E-type

Obraz
© zdjęcie producenta

Ikona. Tak należy określić wspaniały model E-Type. Zadebiutował w 1961 roku. Produkowany był do 1975 roku z wynikami i sławą, jakich wielu producentów może tylko pozazdrościć.

/ 16Jaguar E-type

Obraz
© zdjęcie producenta

Dzisiaj E-Type znajduje się w wielu rankingach i listach najpiękniejszych samochodów w historii motoryzacji. Zasłużenie. Trudno się temu dziwić. Kształty cygara, ponadprzeciętna sylwetka, świetne osiągi i luksus. To wszystko posiadał E-Type. Co znamienne, odnosił się do swoich „poprzedników”, czyli modeli XK120/XK140/XK150. Nie tylko wyglądem, ale również technologią. Korzystał bowiem z jednostki napędowej zaprojektowanej w… 1948 roku!

/ 16Jaguar E-type

Obraz
© zdjęcie producenta

Przez około 44 lata poddawana była jedynie drobnym modyfikacjom. Silnik miał kilka pojemności: 3,8 l oraz 4,2 litra. Do tego dwa wałki rozrządu w aluminiowej głowicy i żeliwny blok. Później dostępna była także topowa wersja z potężnym motorem V12 5,3 litra.

To chyba najbardziej rozpoznawalny i ceniony model w gamie Jaguara. Wszyscy chcieli go mieć, ale dla wszystkich nie starczyło…

10 / 16Jaguar XJ6

Obraz
© zdjęcie producenta

W połowie lat sześćdziesiątych Jaguar połączył się z British Motor Corporation, tak powstało British Motor Holdings, a później British Leyland Motor Corporation. Dwa lata później, w 1968 roku zaprezentowano model XJ6 będący limuzyną w klasy wyższej.

11 / 16Jaguar XJ6

Obraz
© zdjęcie producenta

Jednak i to nie zapewniło firmie spokoju. Jag był bliski bankructwa. W 1975 roku rząd przejął kontrolę nad nową spółką Leyland Cars. Też bez skutku. Dlatego Jaguar, Rover i Triumph ostatecznie rozstali się. W tym okresie powstały trzy kolejne serie Mark I (współcześnie po jednej serii Mark II, Mark III i Mark IV).

12 / 16Jaguar XJS

Obraz
© zdjęcie producenta

W 1984 roku Jaguar opracowuje swój supersportowy, najszybszy w historii model - XJ 220, zdolny pędzić 350 km/h. Rok 1989 to jednak zdecydowanie gorszy okres. Jaguar zostaje przejęty przez Ford Motor Company.

Koniec z niezależnością zastąpiony jest jednak sporym zastrzykiem gotówki, który pozwala na opracowanie zupełnie nowych modeli, w tym sportowego coupe XK8.

13 / 16Jaguar S-Type

Obraz
© zdjęcie producenta

Pod koniec i na początku XX wieku, pod skrzydłami Forda Jaguar co chwilę przedstawiał nowe modele. Szukał klientów gdzie popadnie. Po XK8 przyszła pora na mniejsze S-Type i X-Type, czyli powrót do nieco mniejszych limuzyn, można powiedzieć… „dla mas”. Korzystające z technologii Forda, bazujące na modelu Mondeo.

14 / 16Jaguar XFR

Obraz
© zdjęcie producenta

W tym czasie Jaguary straciły nieco prestiżu, choć kurczowo trzymały się klasycznych kształtów. Co więcej, w gamie znaleźć możemy nawet kombi z dieslem! Prześmiewcze nazwy „Jaguar Mondeo”, czy „Ford S-Type” pojawiają się na forach miłośników tej brytyjskiej marki, a okres sprzed panowania Forda jest dla wielu tym jedynym właściwym.

15 / 16Jaguar XKR

Obraz
© zdjęcie producenta

W czasie od 2000 do 2004 roku marka wraca do sportu na najwyższym poziomie, powstał i walczył na torach wyścigowych zespół F1 Jaguar Racing. Niestety, bez większych sukcesów.

W 2008 roku Jaguar ponownie zostaje sprzedany, tym razem indyjskiej firmie Tata Motors.

16 / 16Jaguar XKR

Obraz
© zdjęcie producenta

Najnowsze modele z serii XF i XJ poruszyły słupki sprzedaży. Niebawem poznamy nowe sportowe coupe. Wszystko wygląda bardzo obiecująco. Auta Jaguara są nowocześnie zaprojektowane, posiadają nowoczesną technologię, porzuciły dawną stylistykę, a to wszystko jest konieczne w naszym… nowoczesnym świecie.

Wybrane dla Ciebie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie