Najpopularniejsze samochody w Polsce
W pierwszym półroczu 2013 r. spadek sprzedaży w naszym kraju był już niewielki i wyniósł 0,5 proc. (nabywców znalazło 146 631 aut)
10. Renault Clio
Od kilku lat w Polsce, podobnie jak w całej Europie, sprzedawanych jest coraz mniej nowych samochodów. Jednak w pierwszym półroczu 2013 r. spadek sprzedaży w naszym kraju był już niewielki i wyniósł 0,5 proc. (nabywców znalazło 146 631 aut). W tym czasie zmieniły się też preferencje Polaków i w rankingu najpopularniejszych modeli zaszło kilka znaczących awansów oraz spadków.
Na dziesiątym miejscu wśród najchętniej kupowanych samochodów w Polsce znalazło się Renault Clio - 3 193 szt. Model ten awansował aż o 9 pozycji. Wszystko za sprawą wprowadzenia do sprzedaży czwartej generacji francuskiego mieszczucha. Dostępny jako pięciodrzwiowy hatchback i praktyczne kombi szybko zyskał popularność dzięki atrakcyjnej stylistyce i oszczędnym silnikom.
Najnowsze Clio oferowane jest z podstawowym silnikiem benzynowym 1,2 l o mocy 75 KM. Lepsze osiągi i mniejsze zużycie paliwa zapewni turbodoładowana jednostka o pojemności 0,9 l, która generuje 90 KM. Oprócz nich klienci mogą wybrać mocniejszy motor benzynowy lub jeden z diesli. Na przeciwnym biegunie znajduje się sportowa odmiana R.S., oddająca do dyspozycji kierowcy 200 KM. W podstawie nowe Clio kosztuje 40 950 zł. Równolegle Renault oferuje trzecią generację swojego przedstawiciela segmentu B, której cena rozpoczyna się od 36 900 zł.
9. Toyota Auris
Kompaktowe Toyoty od lat cieszą się uznaniem kierowców, jednak w ostatnim czasie sprzedaż Aurisa w Polsce była zdecydowanie poniżej oczekiwań szefów japońskiej marki. W pierwszych 6 miesiącach 2013 r. udało się znacznie poprawić sytuację. Auris awansował aż o 16 miejsc w rankingu popularności. Od stycznia do czerwca 2013 r. swoich właścicieli znalazły 3 222 takie samochody.
Za sukcesem Aurisa stoi wiele czynników. Przede wszystkim motorem napędowym sprzedaży było wprowadzenie nowej generacji japońskiego kompaktu. Model ten oferowany jest z jednostkami benzynowymi o mocy 99 lub 132 KM, a także z dieslami - 90 i 124 KM. Cena modelu podstawowego to 59 900 zł. Zdecydowanie więcej (84 900 zł) kosztuje wersja hybrydowa. Oprócz pięciodrzwiowego hatchbacka w sprzedaży znalazło się kombi, które powinno pomóc w dalszej poprawie wyników Aurisa. Atrakcyjną ofertą jest też nadal oferowany Auris poprzedniej generacji, którego ceny rozpoczynają się od 47 900 zł.
8. Nissan Qashqai
Kompaktowy SUV Nissana to fenomen na skalę europejską. Jest to jeden z najpopularniejszych samochodów na Starym Kontynencie. Nie inaczej jest w Polsce. Mimo spadku o 3 miejsca, Nissan nadal zajmuje wysoką ósmą lokatę - 3 245 szt. Model ten swój sukces zawdzięcza modzie na SUV-y, ale też temu, że Nissan jako jedna z pierwszych marek wprowadziła takie auto do swojej oferty.
Przy cenie wersji podstawowej na poziomie 72 500 zł, Qashqai jest dużo droższy od klasycznych kompaktów. Japoński crossover oferowany jest z dwoma silnikami benzynowymi (117 i 140 KM) oraz z trzema dieslami (110, 130 i 150 KM). Tylko najmocniejszy silnik wysokoprężny dostępny jest z napędem na obie osie.
7. Kia Sportage
Japoński bestseller został wyprzedzony przez koreańskiego konkurenta. Po awansie o cztery miejsca, Kia Sportage znalazła się przed Nissanem z wynikiem 3 439 szt. sprzedanych w pierwszym półroczu 2013 r. Polscy kierowcy są coraz bardziej przekonani do koreańskich aut, a producenci z tego kraju robią wszystko, aby dorównać europejskiej i japońskiej konkurencji.
Sukcesu Kii należy szukać w tym, że daje więcej za mniej. Cena podstawowego modelu to 68 800 zł. Za tę kwotę klient otrzymuje najsłabszy silnik benzynowy, który ma 135 KM, natomiast mocniejsza jednostka to już 163 KM. W ofercie znajdują się również trzy silniki Diesla o mocach 115, 136 i 184 KM. Dwie najmocniejsze jednostki dostępne są z napędem na cztery koła.
6. Toyota Yaris
Tego samochodu nie trzeba przedstawiać. Yaris to drugi najlepiej sprzedający samochód segmentu B w Polsce i wieloletni hit Toyoty. Trzecia generacja nie jest nowością, ale mimo spadku o dwie pozycje nadal cieszy się sporym uznaniem wśród polskich kierowców.
Yaris dostępny jest w wariantach 3- i 5-drzwiowym. W ofercie znajdziemy cztery jednostki napędowe - silniki benzynowe o mocy 69 i 99 KM, 90-konnego diesla i wersję hybrydową oferującą 100 KM. Najtańszego Yarisa można kupić za 39 900zł, jednak model hybrydowy to już wydatek 66 100 zł.
Od stycznia do czerwca 2013 r. sprzedano w Polsce 3 647 szt. tego modelu.
5. Opel Astra
Nie jest tajemnicą, że polscy kierowcy mają sentyment do Opla Astry. Model ten od czasu pierwszej generacji cieszy się w naszym kraju dużą popularnością. W przypadku najnowszej Astry dochodzi też aspekt patriotyczny - w końcu model ten produkowany jest w Gliwicach. Jednak kompakt niemieckiej marki zaczął tracić i spadł z drugiej pozycji wśród najpopularniejszych samochodów w Polsce. Spadek ten związany jest z zakończeniem równoległej sprzedaży Astry trzeciej generacji, która dzięki atrakcyjnej cenie zachęcała wielu klientów.
Astra swój sukces zawdzięcza nie tylko przyzwyczajeniu Polaków, ale też świetnej stylistyce. Pod maską mogą się znaleźć silniki benzynowe o mocy od 100 do 180 KM i diesle - od 110 do 165 KM. Dla kierowców o sportowym zacięciu Opel przygotował odmianę OPC o mocy 280 KM. Cena podstawowej Astry w wersjach hatchback i sedan to 61 400 zł (kombi to wydatek 6000 zł więcej), ale niemiecka firma oferuje zniżki na wszystkie wersje, dzięki czemu najtańszy model można kupić już za 53 900 zł. Wynik - 4 124 szt. sprzedanych samochodów.
4. Volkswagen Golf
Król samochodów kompaktowych również w Polsce cieszy się sporą popularnością. Volkswagen Golf, dzięki wprowadzeniu do oferty siódmej generacji, awansował aż o cztery pozycje. Niemiecki hatchback swój sukces zawdzięcza temu, że się nie zmienia. Kupując Golfa klienci wiedzą, czego się spodziewać i otrzymują klasycznego, kompaktowego hatchbacka. Wynik sprzedaży - 4 144 szt.
Volkswagen Golf oferowany jest z turbodoładowanymi silnikami benzynowymi o mocy od 85 do 140 KM i dieslami, które oddają kierowcy od 90 do 150 KM. Wszystkie jednostki (z wyjątkiem najsłabszego benzyniaka i diesla) oferowane są z dwusprzęgłową skrzynią automatyczną DSG. W przypadku trzydrzwiowej odmiany, cennik rozpoczyna kwota 60 590 zł. Za drugą parę drzwi trzeba dopłacić 1200 zł.
3. Ford Focus
W Polsce to przede wszystkim ulubieniec flot, ale w całej Europie, Focus stara się dogonić Golfa w walce o tytuł najpopularniejszego kompaktu. Trzecie generacja nie jest już tak ekstrawagancka stylistycznie jak pierwszy Focus, ale nadal cieszy się sporą popularnością. Podobnie jak w przypadku wielu konkurentów, jest to zasługa przyzwyczajenia klientów. Ford ma jednak w rękawie kilka asów, a wśród nich najlepsze w klasie prowadzenie będące wzorem dla konkurencji. Dzięki temu po awansie o 3 pozycje i osiągnięciu poziomu 4140 rejestracji, Focus znalazł się na podium.
W ofercie Forda znalazła się bogata gama silników Jednostki benzynowe o mocy od 85 do 182 KM dostępne są w wersjach wolnossących i turbodoładowanych. Wśród tych drugich klienci mogą wybrać silnik roku 2012 i 2013, czyli 1-litrowego EcoBoosta o mocy 100 lub 125 KM, który dostępny jest promocji (aż 14 050 zł taniej). Również zwolennicy diesli będą mieli w czym wybierać. Ford oferuje 5 jednostek wysokoprężnych o mocy od 95 do 163 KM. Na wielbicieli sportowej jazdy czeka natomiast odmiana ST, czyli 250 KM i wyjątkowe właściwości jedne. Niestety Focus nie jest już tak atrakcyjny cenowo jak w przypadku drugiej generacji. Choć podstawowy kosztuje tylko 58 000 zł, to studiując cennik szybko przekonamy się, że Focus kosztuje tyle samo co Golf.
2. Skoda Octavia
Na drugim miejscu mała niespodzianka. Octavia straciła pozycję lidera sprzedaży w Polsce. Kompakt Skody znany jest z atrakcyjnej ceny, przestronnej kabiny i dużego bagażnika. Klientom nie przeszkadza konserwatywna stylistyka i niski prestiż marki. Octavię wybiera się ze względów praktycznych. W pierwszej połowie 2013 roku model ten kupiło 5502 Polaków.
Skoda Octavia oferowana jest z podobnymi silnikami co spokrewniony z nią Golf. Choć podstawowy silnik jest ten sam (1,2 l i 85 KM), to obok opcji o mocy 105 i 140 KM, Skoda oferuje też zdecydowanie mocniejszy motor zapewniający 180 KM. Diesle pozostały bez zmian - od 90 do 150 KM. Do oferty dołączyła też sportowa odmiana RS, czyli Golf GTI w czeskim wydaniu. Podstawowa Octavia to wydatek 59 500 zł. Trzeba jednak pamiętać, że przy podobnych cenach co u konkurentów, Skoda oferuje zdecydowanie większy samochód.
1. Skoda Fabia
W pierwszym półroczu 2013 r. Octavię pokonała mniejsza Skoda. Na pozycję lidera Fabia awansowała z trzeciego miejsca dzięki sprzedaży na poziomie 5740 sztuk. Choć miejska Skoda obok Qashqaia jest najbardziej wiekowym modelem w zestawieniu, to atrakcyjna cena zachęca klientów do zakupu.
Wolnossące i turbodoładowane silniki benzynowe oferują od 60 do 105 KM, natomiast diesle od 75 do 105 KM. Oznacza to, że każda osoba poszukująca oszczędnego modelu segmentu B znajdzie coś dla siebie. Mało atrakcyjną stylistykę rekompensują niskie ceny. Podstawowa Fabia to wydatek 35 650 zł, ale nawet najdroższy diesel z pełnym wyposażeniem to wydatek 63 099 zł. Dodatkowo oprócz pięciodrzwiowego hatchbacka dostępne jest kombi. Obie odmiany nadwoziowe oferowane są w podniesionej wersji Scout.
sj/tb/sj, moto.wp.pl