Najpopularniejsze samochody w Europie
Serwis Jato Dynamics podliczył sprzedaż samochodów w Europie od stycznia do końca listopada 2016 roku. Na Starym Kontynencie w tym czasie nabywców znalazło 13,94 mln aut. W zestawieniu z porównywalnym okresem 2015 roku oznacza to wzrost o 6,8 proc. Szacuje się, że rok 2016 w Europie zostanie zamknięty wynikiem zbliżonym do 15,1 mln. Które modele okazały się najbardziej popularne?
Od stycznia do listopada 2016 roku
Serwis Jato Dynamics podliczył sprzedaż samochodów w Europie od stycznia do końca listopada 2016 roku. Na Starym Kontynencie w tym czasie nabywców znalazło 13,94 mln aut. W zestawieniu z porównywalnym okresem 2015 roku oznacza to wzrost o 6,8 proc. Szacuje się, że rok 2016 w Europie zostanie zamknięty wynikiem zbliżonym do 15,1 mln. Które modele okazały się najbardziej popularne?
Produkowany w Niemczech kompakt amerykańskiej firmy w swojej trzeciej odsłonie jest z nami od 2010 roku. Lifting z 2014 roku, który nieco zmienił przód samochodu i obdarzył go nowymi technologiami, wystarczył jednak, by zająć dziesiąte miejsce na Starym Kontynencie. Wynik Focusa jest o 9,1 proc. gorszy niż w porównywalnym okresie roku 2015. Za Focusem przemawia doskonale zestrojone zawieszenie i dobry układ kierowniczy, sprawdzone silniki Diesla oraz obsypany nagrodami benzynowy motor 1,0 l z doładowaniem.
9. Skoda Octavia: 211 589 szt.
Za kupnem tego modelu przemawia jego spora popularność na rynku wtórnym oraz brak istotnych wad, które Octavii można byłoby wytknąć. W pierwszych 11 miesiącach 2016 roku przekonało to o 4,7 proc. klientów więcej niż w porównywalnym okresie roku 2015.
8. Nissan Quashqai: 216 309 szt.
To jeden z tych modeli, które najlepiej wpisały się w rosnącą modę na tego typu samochody. Zalety Nissana to przestronne wnętrze i ekonomiczne silniki Diesla, wadą jest bagażnik o pojemności zaledwie 401 l. Wynik Nissana jest lepszy o 0,7 proc. od sprzedaży tego modelu w porównywalnym okresie 2015 roku.
7. Peugeot 208: 230 747 szt.
Peugeot kusi rozsądną paletą silnikową oraz wyglądem, który mimo upływu czterech lat od debiutu pozostaje atrakcyjny. Francuski mieszczuch zanotował w 2016 roku dobrą dynamikę. W zestawieniu z porównywalnym okresem roku 2015 sprzedawał się o 9,1 proc. lepiej.
6. Opel Astra: 232 447 szt.
Wraz z debiutem piątej generacji Astry historia tego modelu nabrała rumieńców. Produkowany w Gliwicach samochód może pochwalić się szeregiem rzadko spotykanych w tym segmencie opcji i zdobył miano samochodu roku 2016. To zapewniło Astrze imponujący wzrost sprzedaży - aż o 29,7 proc.
5. Opel Corsa: 247 249 szt.
Niemiecki mieszczuch przekonuje do siebie przestronnym wnętrzem i komfortowym zawieszeniem, a jego wadą jest mało precyzyjny układ kierowniczy. W zestawieniu z porównywalnym okresem roku 2015 Corsa zaliczyła spadek popularności o 1,2 proc.
4. Ford Fiesta: 277 637 szt.
Za propozycją spod znaku błękitnego owalu przemawiają dobre właściwości jezdne i precyzyjny układ kierowniczy. Wadą jest mała ilość miejsca dla pasażerów kanapy. Porównanie z rokiem 2015 wskazuje na 4,8-procentowy spadek popularności. Klienci najwyraźniej czekają już na nową Fiestę, która ma pojawić się na rynku w drugiej połowie 2017 roku.
3. Renault Clio: 282 666 szt.
Francuska marka ten rok może zaliczyć do udanych. W porównaniu z jedenastoma miesiącami roku 2015 jej modele znalazły o 12,1 proc. więcej nabywców. Najpopularniejszym z nich jest Clio. Plusy Renault to śmiała i wciąż świeża stylistyka, niezłe własności jezdne, funkcjonalne i obszerne wnętrze, a także występowanie odmiany kombi, co w tym segmencie jest już rzadkością. Minusem Clio są twarde materiały wykończeniowe. Wynik Clio w 2016 jest o 2 proc. lepszy niż rok wcześniej.
2. Volkswagen Polo: 286 386 szt.
Spora ilość miejsca we wnętrzu, dobrej jakości materiały wyściełające kabinę oraz konserwatywny wygląd to najważniejsze wyróżniki Polo. W porównaniu z 11 miesiącami 2015 roku samochód zyskał na popularności 2,4 proc.
1. Volkswagen Golf: 455 203 szt.
Mimo głośnej afery Volkswagen tryumfuje w Europie. W ciągu jedenastu miesięcy 2016 roku marka sprzedała blisko 1,6 mln samochodów, co w porównaniu z analogicznym okresem roku 2015 stanowi spadek zaledwie o 0,8 proc. Hitem Volkswagena pozostaje Golf. Pod konserwatywną karoserią Golfa kryje się funkcjonalne wnętrze wykończone materiałami dobrej jakości, a zawieszeniu i układowi kierowniczemu nie można nic zarzucić. Golf pozostaje europejskim liderem mimo ośmioprocentowego spadku tego modelu w porównaniu ze sprzedażą w analogicznym okresie roku 2015.
Źródło: Jato Dynamics
Opr. Tomasz Budzik, Wirtualna Polska.