Najpopularniejsze samochody 2014 roku
Polacy wymieniają swój park maszyn. Nie są to jednak pojazdy nowe. Oto królowie polskich szos
Poza pierwszą dziesiątką
Instytut Badań Rynku Samochodowego SAMAR podsumował cztery pierwsze miesiące 2014 roku pod względem rejestracji nowych i używanych aut. Polacy wymieniają swój park maszyn. W ciągu czterech miesięcy zarejestrowano blisko 360 tys. samochodów, czyli o 16,3 proc. więcej niż w porównywalnym okresie roku 2013. Nie są to jednak pojazdy nowe. Na taki krok zdecydowało się niespełna 35 proc. dokonujących zakupu. Dla pozostałych wizyta w salonie samochodowym okazałaby się zbyt droga. Co wybierają nasi rodacy?
Zestawienie zawiera dwadzieścia najpopularniejszych modeli samochodów, liczbę zarejestrowanych sztuk, wyrażoną w procentach dynamikę rejestracji względem porównywalnego okresu 2013 roku oraz średni rok produkcji aut. Oto druga dziesiątka rejestracji:
11. Skoda Fabia - 6 007 sztuk, (+2,49 proc.), RP 2010,
12. Ford Mondeo - 5 328 sztuk, (+7,61 proc.), RP 2006,
13. Toyota Yaris - 5 109 sztuk, (+3,50 proc.), RP 2009,
14. Renault Megane - 5 090 sztuk, (+9,58 proc.), RP 2007,
15. Audi A3 - 4 919 sztuk, (+14,58 proc.), RP 2003,
16. Audi A6 - 4 702 sztuki, (+26,43 proc.), RP 2005,
17. Opel Zafira - 4 635 sztuk, (+18,66 proc.), RP 2005,
18. Renault Clio - 4 582 sztuki, (+4,09 proc.), RP 2008,
19. Ford Fiesta - 4 474 sztuk, (+1,29 proc.), RP 2009,
20. Toyota Auris - 4 348 sztuk, (+60,68 proc.), RP 2013.
tb/mw/tb, moto.wp.pl
10. Volkswagen Polo - 6 017 sztuk, (+4,72 proc.)
Niemiecki przedstawiciel segmentu B znalazł się na dziesiątym miejscu wśród najczęściej kupowanych samochodów w pierwszych czterech miesiącach 2014 roku. Polacy najczęściej wybierają samochody z 2004 roku, czyli Polo czwartej generacji. Niezłe walory użytkowe, szeroka gama silników benzynowych i Diesla oraz szeroka dostępność modelu decydują o jego sukcesie.
9. Renault Scenic - 6 299 sztuk, (-3,33 proc.)
Francuski minivan jest jedynym w najpopularniejszej dwudziestce modelem, który w porównaniu z ubiegłym rokiem zanotował spadek liczby zarejestrowanych egzemplarzy. Wciąż pozostaje on jednak najpopularniejszym w Polsce autem znad Sekwany. Nasi rodacy najczęściej wybierają Scenica z 2004 roku, czyli drugiej generacji. O popularności tego modelu decyduje nie tylko atrakcyjna cena na rynku wtórnym, ale też wysoka ergonomia wnętrza i sprawdzone jednostki Diesla.
8. BMW serii 3 - 6 630 sztuk, (+20,48 proc.)
Posiadanie samochodu premium jest w Polsce nobilitacją. Nawet jeśli samochód ten nie pachnie już nowością. To właśnie tłumaczy popularność BMW serii 3 na polskim rynku. Nasi rodacy kupują całkiem sporo używanych egzemplarzy tego modelu, przeciętnie z 2003 roku, co wskazuje na generację E46. Nic w tym dziwnego, to udany model o ładnej karoserii i stonowanym, dobrze wykonanym wnętrzu. Najbardziej poszukiwaną przez Polaków odmianą jest 320d z oszczędnym i żwawym silnikiem Diesla o mocy 150 KM.
7. Opel Corsa - 7 127 sztuk, (+24,66 proc.)
Na siódmym miejscu rankingu uplasował się Opel Corsa. Model ten od lat uchodzi w Polsce za tani w utrzymaniu i oferuje szeroką paletę jednostek napędowych. Średni rok produkcji rejestrowanej w Polsce Corsy to 2008, co oznacza, że nasi rodacy wybierają wciąż produkowaną generację D
6. Skoda Octavia - 8 526 sztuk, (+37,87 proc.)
W zestawieniu najczęściej rejestrowanych nowych i używanych samochodów Octavia zajęła dopiero szóste miejsce. To niska pozycja jak na hit salonów samochodowych. No cóż, widocznie zdaniem Polaków Octavia jest dobrym pomysłem na nowy samochód, ale w przypadku auta używanego okazuje się już mniej atrakcyjna - w znacznej mierze ze względu na wysokie ceny na rynku wtórnym.
Nasi rodacy najczęściej wybierają ten model Skody z 2009 roku. To czas, kiedy z taśm produkcyjnych zjeżdżały zarówno Octavie pierwszej jak i drugiej generacji. Obydwie występowały z silnikami benzynowymi bez turbiny oraz nieśmiertelnym dieslem 1,9 TDI. W nowszej odmianie czeskiego hitu łatwiej jednak znaleźć egzemplarz z kłopotliwą jednostką 2,0 TDI.
5. Ford Focus - 8 976 sztuk, (+8,25 proc.)
Polacy, wzorem Europejczyków, przekonują się do kompaktowej propozycji spod znaku Forda. Obecnie najczęściej kupowane są egzemplarze z 2008 roku, czyli Focusy drugiej generacji po liftingu. Produkowany w Niemczech "Amerykanin" przekonuje do siebie świetnymi własnościami zawieszenia i układu kierowniczego, sporym bagażnikiem oraz sprawdzonymi silnikami Diesla autorstwa francuskiego PSA. Atutem Focusa są też ceny wyraźnie niższe niż w przypadku VW Golfa.
4. Audi A4 - 9 786 sztuk, (+7,02 proc.)
Marka premium w palecie koncernu Volkswagena cieszy się w Polsce doskonałą opinią. Nie brakuje więc jej amatorów i to nawet jeśli zakup upragnionych czterech kółek oznacza tu zgodę na nieco starszy egzemplarz. Wśród A4 najchętniej kupowanych przez Polaków dominują egzemplarze z 2003 roku, co wskazuje na generację B6. Pod maską tych samochodów znajdziemy m.in. cenionego diesla 1,9 TDI oraz budżetowego benzynowca 1,6, który świetnie współpracuje z instalacjami LPG.
3. Opel Astra - 10 349 sztuk, (+10,07 proc.)
Produkowany w Gliwicach kompakt Opla otwiera podium najchętniej kupowanych samochodów. Jak się okazuje, średni rocznik rejestrowanych egzemplarzy to 2007, co oznacza, że swój renesans nad Wisłą przeżywa trzecia generacja tego modelu. Solidny kompakt, który nie wybija się pod żadnym względem, ale też uniknął poważnych wpadek, zachęca sprawdzonymi silnikami, spośród których specjaliści polecają benzynową 1,6 l o mocy 105 KM, 1,8 l o mocy 115 KM oraz zaczerpniętego od Fiata diesla 1.9 l.
2. Volkswagen Passat - 12 911 sztuk, (+11,04 proc.)
Drugie miejsce zestawienia zajął niemiecki hit segmentu D. Najpopularniejszy wśród Polaków samochód stał się wręcz synonimem pełnowymiarowych aut. Wśród nowo rejestrowanych dominują te z 2004 roku, a więc generacja B5. Do tego samochodu naszych rodaków przekonuje obecność w gamie diesli 1,9 TDI, ergonomiczne wnętrze, spora przestrzeń dla pasażerów i bagażu, a także przyzwoite własności jezdne.
1. Volkswagen Golf - 12 914 sztuki,(+8,12 proc.)
Król polskich dróg może być tylko jeden. Golf od lat święci tryumfy w Europie i jak na razie nawet agresywne i trafne działania azjatyckich konkurentów nie podkopały jego pozycji. Przeciętny kompakt Volkswagena zarejestrowany od stycznia do kwietnia 2014 pochodził z 2005 roku, chodzi więc o piątą generację niemieckiego hitu. Samochód występuje jeszcze z wolnossącymi jednostkami benzynowymi - 1,4 l (75 lub 80 KM) i 1,6 l (102 KM) oraz raczej bezproblemowym dieslem 1,9 TDI - 90 lub 105 KM, również bez filtra cząstek stałych. Golf przekonuje do siebie także wygodnym wnętrzem, poprawnym zawieszeniem i popularnością, która sprawia, że bez trudu znajdziemy mechanika znającego auto do ostatniej śrubki.
tb/mw/tb, moto.wp.pl