Najpopularniejsze auto świata w najmocniejszej wersji - Focus RS
Ford zaprezentował dziś nowego Forda Focusa RS, samochód o sportowych osiągach przeznaczony do użytku na publicznych drogach, wyposażony w napęd na wszystkie koła oraz układ TVC poprawiający stabilność na zakrętach.
Pod maską nowego Focusa RS pracuje silnik 2,3 litra EcoBoost o mocy przeszło 320 KM. Dzięki niemu to najmocniejszy Focus. - RS to poważna maszyna, wyposażona w nowoczesne technologie i nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne - powiedział Raj Nair, wiceprezes Ford Motor Company.
Opracowany w Europie i Stanach Zjednoczonych przez niewielki zespół inżynierów z Ford Performance, nowy model reprezentuje trzecią generację Focusa RS. Jest trzydziestym z kolei modelem oznaczonym legendarnym znaczkiem RS, bazującym na dziedzictwie takich legend, jak 16-zaworowy Ford Escort RS1600 z 1970 roku, turbodoładowany Ford Sierra RS Cosworth z 1985 roku wyróżniający się radykalną aerodynamiką oraz Ford Escort RS Cosworth z 1992 wyposażony w napęd na cztery koła.
Ford Focus RS odznacza się dynamiczną stylizacją nadwozia, przyczyniającą się do polepszenia właściwości aerodynamicznych i wydajności chłodzenia, a także technologiami, które debiutują w modelu ze znaczkiem RS. Wśród nich znalazł się na przykład opracowany przez Forda samochodowy system komunikacji SYNC2.
Samochód jest pierwszym modelem serii RS, który będzie sprzedawany na rynkach całego świata. Produkcja tego modelu z przeznaczeniem na globalny rynek rozpocznie się pod koniec tego roku w należącej do Forda Fabryce w Saarlouis w Niemczech.
Auto wykorzystuje nowy system napędu na cztery koła Ford Performance All-Wheel-Drive z dynamicznym rozdziałem momentu obrotowego (Dynamic Torque Vectoring), by zapewnić kierowcy niespotykany poziom prowadzenia i przyjemności z jazdy w zakrętach.
System Ford Performance AWD opiera się na dwóch elektronicznie sterowanych zestawach sprzęgłowych po obu stronach tylnego mechanizmu różnicowego. Zarządzają one nie tylko rozdziałem napędu między przednią a tylną osią, ale i dystrybucją momentu obrotowego pomiędzy prawe i lewe koło na tylnej osi. Dzięki temu umożliwiają „wektorowanie momentu obrotowego”, co ma ogromny wpływ na zachowanie się auta w zakrętach i stabilność w łuku.
Wśród innych cech układu jezdnego wymienić należy sportowe zawieszenie, którego charakterystyka sprężyn, łożyska i stabilizatory są sztywniejsze niż ich odpowiedniki w Fordzie Focusie ST, oraz amortyzatory o przełączanych trybach pracy i twardości, pozwalające na przestrojenie samochodu do jazdy torowej.
Źródłem napędu nowego Forda Focusa RS jest silnik z technologią EcoBoost, która znajduje się obecnie w prawie każdym nowym modelu Forda. Dzięki dużej mocy i wysokiemu momentowi obrotowemu, specjalnie opracowana jednostka o pojemności 2,3 litra współpracująca z układem napędu na wszystkie koła oferuje doskonałe przyspieszenie.
Silnik rozwijający znacznie więcej niż 320 KM dzieli podstawową strukturę z aluminiową, czterocylindrową jednostką 2,3 litra montowaną w nowym Fordzie Mustangu. Konstrukcja zastosowana w Fordzie Focusie RS została jednak poddana modyfikacjom.
Wyższa moc to zasługa zastosowania nowej turbosprężarki typu twin-scroll o niskiej bezwładności wyposażonej w większy kompresor, która zapewnia dużo lepszy przepływ powietrza. Z kolei znacznie większy intercooler dba o dostarczanie do silnika czynnika o większej gęstości. Wyższa wydajność to również zasługa wykorzystania mniej restrykcyjnego układu dolotowego oraz wyczynowego układu wydechowego o dużej średnicy z elektronicznym zaworem zintegrowanym z końcowym elementem, który optymalizuje przeciwciśnienie i charakterystykę dźwięku.
Sześciobiegowa przekładnia manualna została zoptymalizowana z uwzględnieniem wymagań kierowców preferujących dynamiczną jazdę - drążek jest krótszy, co pozwala na szybszą i bardziej precyzyjną zmianę biegów. Zmianom konstrukcyjnym poddano zarówno przekładnię, jak i sprzęgło, wykorzystując bardziej wytrzymałe komponenty z uwagi na wyższy moment obrotowy generowany przez silnik.
Design nadwozia Forda Focusa RS jest atletyczny i funkcjonalny. Dynamiczny profil podkreślają rzeźbione „muskuły” burt oraz wyraziste wyoblenia nadkoli kryjących wieloszprychowe 19-calowe koła RS z lekkiego stopu, wykończone w matowej czerni, kute, wzmacniane, a zarazem ultralekkie, oszczędzające po kilogramie na każde z kół.
Standardowe biksenonowe lampy główne oferują funkcję Adaptive Front Lighting, dostosowującą intensywność i kąt świecenia do prędkości auta, kąta skrętu i odległości od obiektów na drodze . Wyczynowy charakter Focusa RS odzwierciedlają w kabinie grubo obite fotele Recaro (częściowo skórzane), ale w opcji dostępne są kubełkowe fotele wyczynowe RS Recaro z autentycznymi panelami mikrofibrowymi wykorzystywanymi w sportach motorowych.
Auto ma kierownicę o spłaszczonym na dole wieńcu, obitą miękką skórą, aluminiowe pedały i wyjątkową grafikę zegarów na głównym zespole wskaźników. Nad konsolą centralną zaś znalazły się dodatkowe wskaźniki dla ciśnienia doładowania, temperatury i ciśnienia oleju.
W całej kabinie są charakterystyczne niebieskie przeszycia na siedzeniach, kierownicy, dywanikach podłogowych, obiciach, jako kolorowa grafika na lewarku biegów, a także w postaci samego logo – na siedzeniach, kierownicy i listwach progowych.
Źródło: Ford