WAŻNE
TERAZ

Prezydent wetuje kolejną ustawę. "Przepisy zagrażają wolnościom Polaków"

Najlepsze współczesne niemieckie silniki. Nie musisz się ich obawiać

Od czasów wprowadzenia downsizingu i wtrysku Common Rail niemieckie silniki spotykają się z negatywnymi opiniami, a przynajmniej ze sceptycznym podejściem do nich. Przygotowałem więc listę nowoczesnych, współczesnych jednostek napędowych, których nie trzeba się obawiać.

Silnik 2.0 TSISilnik 2.0 TSI
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | VW
Marcin Łobodziński

/ 9Najlepsze współczesne niemieckie silniki. Nie musisz się ich obawiać

Silnik 2.0 TSI
Silnik 2.0 TSI © Materiały prasowe | VW

/ 9Silnik 1.0 MPI

Silnik 1.0 MPI
Silnik 1.0 MPI © Materiały prasowe | Skoda

Po uśmierceniu doskonałej jednostki 1.6 MPI, a potem 1.4 MPI, w gamie Grupy VW pozostał tylko jeden silnik wolnossący 1.0 MPI oferowany głównie do modeli miejskich. Ta zgrabna jednostka o mocy od 60 do 80 KM nieźle napędza samochody segmentu A (np. VW up!) oraz w miarę poprawnie modele segmentu B (VW Polo, Skoda Fabia). Ma wtrysk wielopunktowy, trzy cylindry i pasek rozrządu, którego teoretycznie nie trzeba wymieniać. Mały motor jest praktycznie bezawaryjny i nieźle sobie radzi z zasilaniem gazowym.

/ 9Silnik 1.0 TSI

Silnik 1.0 TSI
Silnik 1.0 TSI © Materiały prasowe | VW

Konstrukcyjnie motor 1.0 TSI jest spokrewniony z 1.0 MPI, ale różnic jest więcej niż podobieństw. Ma turbosprężarkę i wtrysk bezpośredni, więc to typowy przedstawiciel downsizingu. Jednak czas pokazał, że bardzo udany i niemal bezproblemowy, jeśli nie jest nadmiernie obciążany. Dzięki zakresowi mocy od 82 do 116 KM nadaje się doskonale do samochodów segmentu B (Skoda Fabia, VW Polo czy Seat Ibiza), ale i dość sprawnie napędza kompakty (np. VW Golf). Komplikacje wprowadził w 2020 r. system mild hybrid (Octavia i Golf), ale takich aut na rynku jest niewiele. Od tego roku regularnie zaczęto też stosować filtr GPF.

/ 9Silnik 1.2 TSI

Silnik 1.2 TSI
Silnik 1.2 TSI © Materiały prasowe | VW

Silnik 1.2 TSI w opiniach użytkowników oberwał nieco rykoszetem z powodu wpadek konstrukcyjnych bardziej popularnej jednostki 1.4 TSI, która debiutowała na rynku cztery lata wcześniej, ale uważa się ją za bliźniaczą. Wbrew pozorom 1.2 to dużo mniej zawodny i trwalszy motor, cechujący się przyjemną dynamiką przy rozsądnym zużyciu paliwa. Nawet najsłabsze wersje o mocy 86 i 90 KM sprawnie napędzają samochody kompaktowe typu Golf czy Octavia. Najmocniejszy wariant generuje 105 KM. W 2012 r. zmieniono trochę konstrukcję (rodzina EA211), wymieniając napęd rozrządu z łańcucha na pasek i głowicę z 16- na 8-zaworową, co jeszcze poprawiło niezawodność. Dziś to bardzo dobry, polecany silnik, którego nie trzeba się bać.

/ 9Silnik 1.4 TSI

Silnik 1.4 TSI
Silnik 1.4 TSI © Materiały prasowe | VW

Jednostka 1.4 TSI była jedną z najgorszych Volkswagena w XXI wieku, ale dotyczy to wyłącznie rodziny EA111. W 2012 r. motor przeszedł solidną modernizację, zmieniono mu napęd rozrządu i wyeliminowano praktycznie wszystkie przypadłości. Od tego czasu jest uważany za jeden z najlepszych w gamie, o czym może świadczyć choćby fakt stosowania go w hybrydach Grupy VW do dziś. Silnik o mocy od 122 do 150 KM cechuje się na tyle solidną dawką momentu obrotowego, że z powodzeniem napędza takie auta jak Skoda Superb czy VW Passat. Nawet w kompaktowych SUV-ach (Tiguan, Kodiaq czy Ateca) jest dobrym, ekonomicznym źródłem napędu i mniej skomplikowanym technicznie niż jego następca - 1.5 TSI.

/ 9Silnik 2.0 TSI

Silnik 2.0 TSI
Silnik 2.0 TSI © Materiały prasowe | MARTIN MEINERS, VW

Można o nim usłyszeć niemal same złe rzeczy, ale koncern Volkswagena w końcu opanował wady tego silnika. Przez cały okres produkcji występowały wersje lepsze i gorsze (np. pierwsze 2.0 TSI były dobre), ale datą graniczną jest wg specjalistów rok 2015. Od tej pory silnik 2.0 TSI (głównie wariant 190 KM, ale i mocniejsze do 300 KM) jest już dobry, trwały i nie cierpi na istotne przypadłości. Można przyjąć, że wszystkie modele Grupy VW oferowane od lat 2014/2015 są już wyposażone w dobry wariant. Silnik zapewnia wyjątkowo niskie zużycie paliwa przy dobrych osiągach.

/ 9Silnik 1.6 TDI

Volkswagen
Silnik 1.6 TDI © Materiały prasowe | Volkswagen

Silnik 1.6 TDI jest niczym innym jak mniejszą wersją znanego doskonale silnika 2.0 TDI, ale bez praktycznie żadnych jego wad. To co prawda słabszy (od 75 do 120 KM) wariant, ale wytrzymałością dorównuje nawet legendarnemu 1.9 TDI. Jedyne czułe punkty to wtryskiwacze wrażliwe na słabe paliwo oraz filtr DPF, który potrzebuje regularnego wypalania na trasie. Silnik 1.6 TDI nie jest dynamiczny, ale za to bardzo ekonomiczny. Sprawnie napędza auta typu Skoda Fabia, ale i nieźle radzi sobie z kompaktami, jak VW Golf. Do samochodów klasy średniej nie za bardzo się nadaje.

/ 9Silnik 2.0 TDI

2.0 TDI

Silnik 2.0 TDI jest obarczony aferą spalinową, ale też licznymi wpadkami konstrukcyjnymi, a jego start rynkowy był jednym z najgorszych w historii koncernu VW. Niemniej, jednostki z najnowszej rodziny EA288 produkowanej od 2012 r. są godne polecenia i potrafią pokazać klasę, przejeżdżając do naprawy 500 tys. km i więcej. Palą przy tym niewiele, a warianty o mocy od 150 KM cechują się dobrą dynamiką (najmocniejszy generuje 240 KM). Pomimo skomplikowanej konstrukcji odznaczają się niską awaryjnością.

/ 9Silnik 1.6 Ecotec SIDI

Silnik 1.6 SIDI
Silnik 1.6 SIDI © Materiały prasowe

Produkowany od 2013 roku silnik 1.6 SIDI to mniej popularna, ale najbardziej udana jednostka benzynowa współczesnych opli. Ma wtrysk bezpośredni i turbosprężarkę, a także koło dwumasowe i zmienne fazy rozrządu. Nie przeszkadzało w tym, by uzyskać imponujący poziom niezawodności. Najsłabszy wariant rozwija 136 KM mocy, ale popularniejsze są te mocniejsze oferujące 170 i 200 KM. Były nawet nieco mocniejsze, stosowane w sportowym Oplu Corsie OPC. Produkcję zakończono w 2019 r., a motor znajdziemy pod maską Astry J i K, Insignii A i B, a także w Zafirze czy Corsie. Aut z tym silnikiem jest mało, ale warto ich poszukać.

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka