Najlepsze używane samochody z silnikiem Diesla
Ceny oleju napędowego są już niższe od cen benzyny, więc zakup auta z silnikiem Diesla znów ma sens. Oto ranking "ropniaków" stworzony przez brytyjskie czasopismo „Diesel Car”.
Ranking brytyjskiego magazynu "Diesel Car"
Początkiem roku 2012, gdy cena oleju napędowego znacznie przekraczała koszt benzyny 95, wydawało się, że kupno samochodu z silnikiem Diesla to nieopłacalna inwestycja. Teraz, gdy stosunek cen wrócił do dawnych proporcji, taki zakup dla wielu znów ma sens. Oferta używanych aut z jednostką napędową pochłaniającą ON jest niezwykle szeroka. Co wybrać? Podpowiedzią może być ranking stworzony przez brytyjskie czasopismo "Diesel Car".
Periodyk opublikował listę aut, które zdaniem wyspiarzy sprawują się najlepiej z podziałem na segmenty i kategorie. Co ciekawe, wśród wyróżnionych modeli aut z Niemiec trzeba się wręcz doszukiwać. Angielskie typy dotyczą samochodów kilkuletnich. Czasopismo nie podpowiada, co jest najlepszym wyborem wśród aut dziesięcio- lub kilkunastoletnich.
Auta miejskie: Ford Fiesta
Na pochwałę angielskiego czasopisma zasłużył model o oznaczeniu MKVII produkowany od 2008 r. Nabywca, któremu zależy na silniku Diesla, może tu wybrać pomiędzy czterema odmianami silnika 1.4 TDCi oraz dwoma 1.6 TDCi. Od początku produkcji pierwszy z nich dostępny był w wersji rozwijającej 68 KM, a drugi oferował 95 KM. Na rynku wtórnym ceny modeli wzbudzających jakiekolwiek zaufanie rozpoczynają się od 17-18 tys. zł.
Auta klasy średniej: Nissan Qashqai
Co prawda ten produkowany od 2007 r. samochód o nieco podwyższonym nadwoziu zaliczany jest do klasy crossover, niemniej jednak lwia część zakupionych egzemplarzy użytkowana jest w miastach i stanowi alternatywę dla klasycznego samochodu kompaktowego. Wytwarzany w Wielkiej Brytanii Qashqai początkowo oferowany był z dwoma silnikami Diesla: 1.5 dCi o mocy 106 KM oraz 2.0 dCi o mocy 150 KM. Od 2011 r. silniki te wyszły z użycia, a zwolennicy „ropniaków” mogą wybierać pomiędzy 1.5 dCi (110 KM), 1.6 dCi (130 KM) i 2.0 dCi DPF (150 KM).
Właścicielem tego popularnego modelu z silnikiem Diesla można stać się dysponując kwotą 32-35 tys. zł.
Segment D oraz samochód kombi: Ford Mondeo
Posiadający zamorskie geny konkurent Passata w pierwszej i drugiej odsłonie nie zbierał pozytywnych opinii za sprawą wysokiej usterkowości i podatności na korozję. Lepiej było w generacji MKIII. Magazyn „Diesel Car” chwali natomiast Modneo MKIV, który produkowany jest od 2007 r. Wśród dieslowskich jednostek napędowych mamy tu do wyboru dość szeroką gamę. Początkowo oferowano silniki 1.8 TDCi o mocy 100 lub 125 KM, a także 2.0 TDCi 140 KM. W 2008 r. dołączyły do nich jednostki 2.0 TDCi 115 KM oraz 2.2 TDCi 200 KM, a w 2010 r. 2.0 TDCi 163 KM oraz 140 KM.
Używanego Forda Mondeo MKIV z silnikiem Diesla można kupić dysponując kwotą 35-38 tys. zł.
Vany: Ford S-Max
Na pochwałę Brytyjczyków zasłużył również van spod znaku błękitnego owalu. Oferowany od 2006 model dedykowany jest rodzinom lubiącym podróże, co znajduje odzwierciedlenie w dostępnej gamie silników. Więcej tu silników Diesla niż benzynowych. Na przestrzeni lat pod maską S-Maxa dostępne były jednostki 1.8 TDCi (100 KM lub 125 KM), 2.0 TDCi (130 KM, 140 KM lub 163 KM) lub 2.2 TDCi o mocy 175 KM.
Właścicielem używanego Forda S-Max można się stać dysponując kwotą 34-35 tys. zł.
Auto z napędem 4x4: Land Rover Freelander 2
Być może ten werdykt jest przejawem patriotyzmu Brytyjczyków, ale nie zmienia to faktu, że druga generacja tego modelu produkowana od 2006 r., jest oceniana znacznie lepiej niż jej poprzednik. Auto powstało w czasach, gdy właścicielem Land Rovera było jeszcze BMW. Początkowo pod maską dostępny był silnik 2.2 TD4 o mocy 160 KM. Od 2010 r. dostępne są warianty rozwijające moc 150 KM lub 190 KM.
Używany Land Rover Freelander drugiej generacji nie jest tani. Z konta jego nabywcy zniknie przynajmniej 38 tys. zł.
Samochody ekskluzywne: BMW serii 5
Bawarska marka to jedna z pereł w koronie niemieckiej motoryzacji. Nie wszystkie samochody z charakterystycznym znaczkiem należały jednak do piękności i nie wszystkie mogły pochwalić się trwałością. Od dawna BMW znane jest jednak z tego, że produkuje solidne silniki Diesla. W brytyjskim rankingu dostrzeżono BMW serii 5 E60 z lat 2003-2010. Na przestrzeni kilku lat produkcji tej generacji „piątki” niemiecki producent zaproponował wręcz arsenał jednostek Diesla. Na klapie reprezentantów tego modelu można zobaczyć plakietki: 520d (163 KM lub 177 KM), 525d (177 KM lub 197 KM), 530d (218, 231 lub 235 KM) oraz 535d (272 KM lub 286 KM).
Ceny używanych „bawarek” są wysokie. Egzemplarz, który choć na pierwszy rzut oka budzi zaufanie, kosztuje 34-36 tys. zł.
Samochody sportowe: Audi TT
Zdaniem Brytyjczyków „tetka” zasługuje na uwagę tylko w przypadku modeli produkowanych od 2008 r., a więc w dwa lata po premierze drugiej generacji sportowego Audi. Lista dostępnych w TT silników Diesla jest ograniczona do dwu wariantów jednostki o tej samej pojemności: 2.0 TDI i mocy 170 KM.
Audi TT w polecanym przez „Diesel Car” przedziale wiekowym na polskim rynku wtórnym kosztuje około 100 tys. zł.
Brytyjski periodyk przyznał również nagrodę w kategorii „samochód ekologiczny”. Tu, co nie jest zaskoczeniem, króluje Toyota Prius z lat 2004-2009.
Ogólnym zwycięzcą przeglądu „Diesel Car” został Ford Fiesta, którego silnik 1.6 TDCi został wysoko oceniony ze względu na swoje parametry i niską emisję CO2.
tb/